• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۸-۰۹
  • شناسه خبر: 9418

آغاز غربالگری شنوایی و بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال

پیام ملّت – برنامه غربالگری شنوایی و بینایی کودکان۳ تا ۶ سال زنجانی به صورت همزمان در کلیه مهدهای کودک تحت نظارت بهزیستی و۳۶۰ پایگاه آغاز شد. محمد محمدی در مراسم افتتاح برنامه غربالگری شنوایی و بینایی کودکان افزود: ...

پیام ملّت برنامه غربالگری شنوایی و بینایی کودکان۳ تا ۶ سال زنجانی به صورت همزمان در کلیه مهدهای کودک تحت نظارت بهزیستی و۳۶۰ پایگاه آغاز شد.


محمد محمدی در مراسم افتتاح برنامه غربالگری شنوایی و بینایی کودکان افزود: شنوایی یکی از حواس برتر انسان است که عدم دستیابی به این حواس موجب از دست دادن بسیاری از تجربیات مفید و امیدبخش زندگی اجتماعی فرد می گردد.
وی با اشاره به اجرای موفق فاز اول برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله شنوایی زود هنگام در نوزادان اظهار نمود: فاز دوم این مهم در مقطع پیش دبستانی در کودکان ۳ تا ۵ سال همزمان در زنجان و ۱۲ استان دیگر شروع شده است
این مقام مسئول با بیان اینکه تحقیقات به وضوح نشان داده است که نقص شنوایی تکامل زبانی، گفتاری و آموزشی کودک را به مخاطره می اندازد اظهارداشت افت شنوایی نقصی پنهان است که گاه به سادگی قابل شناسایی نیست و والدین به تنهایی نمی توانند به وجود افت شنوایی کودک خود پی ببرند وی خاطر نشان کرد: بررسی شنوایی در کودکان مستلزم استفاده از روش های آزمایشی متعدد و مختلفی است که باید در کنار هم انجام شود تا بتوان به یک تلقی جامع از شنوایی کودک دست یافت.
مدیر کل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان و شیرخوارگان از سال ۸۵ در زنجان آغاز گردیده است تصریح نمود: در شش ماهه نخست سال ۲۶۵ کودک تحت غربالگری شنوایی قرار گرفتند و تا کنون ۲۱ نفر به مراکز شنوایی ارجاع داده شدند که از این تعداد ۲ نفر افت انتقالی و ۱ نفر افت حسی عصبی داشتند.
محمدی با اشاره به اهمیت تشخیص و مداخله در یک ماهگی، سه ماهگی و شش ماهگی نوزاد خاطر نشان کرد: آزمون غربالگری، آزمونی ساده است که فقط چند دقیقه طول می کشد و هدف آن شناسایی نوزادانی است که شنوایی آنها نیاز به ارزیابی بیشتری دارد.
وی توجه به غربالگری شنوایی نوزادان را مهم ارزیابی نمود و اظهار کرد: اگر بررسی شنوایی نوزاد دیر انجام شود موجب تاخیر در رشد و تکلم می شود که روی توانایی کودک برای یادگیری و تحصیل و ارتباطات اجتماعی تاثیر می گذارد.
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه طرح بینایی سنجی از اول آبان ماه همزمان در سراسر استان اغازگردیده است یادآور شد: تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که اگر به موقع تشخیص و درمان نشود فرد را از یک یا هر دو چشم بسیار کم بینا و نابینا خواهد نمود.
مدیر کل بهزیستی استان زنجان از مهمترین علل تنبلی چشم به اشکالات مادرزادی در ساختمان چشم ، عیوب انکساری، نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و انحراف اشاره نمود و عنوان کرد: سال گذشته در راستای اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم در استان زنجان تعداد ۴۶ هزار و ۵۷۸ کودک مورد معاینه قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه برنامه غربالگری تنبلی چشم در سه سطح به اجرا در می آید ابراز کرد: در سطح اول غربالگری توسط فرد معاینه کننده انجام می شود که به صورت تئوری و عملی آموزش دیده و با استفاده از دستگاه Eچارت برای غربال چشم کودکان اقدام می نمایند.
وی با اشاره به اینکه در سطح دوم کودک ارجاعی (مشکوک شناسایی شده در سطح اول )، توسط اپتو متریست مورد معاینه قرار می گیرد و چنانچه بیمار تشخیص داده شود تحت درمان لازم قرار می گیرد افزود: اگر نیاز به معاینه و درمان تخصصی داشته باشد به سطح سوم برنامه ارجاع داده می شود و توسط چشم پزشک معاینات دقیق تری انجام می گیرد.
وی گفت: : از اول آبان ماه سال جاری ۱۵۷ مهد کودک تحت نظارت بهزیستی استان زنجان ،۳۶۰ پایگاه ثابت، سیار ، دائمی و غیر دائمی و ۳۵۰ نفر معاینه کننده در استان زنجان آماده غربالگری سنجش بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال می باشند.

والدینی که دارای فرزندان ۳ تا ۶ سال هستند می توانند برای غربالگری شنوایی و بینایی چشم کودکان خود با در دست داشتن شناسنامه به پایگاه ها و یا مهدهای کودک در استان یا شهرستان محل سکونت خود مراجعه نمایند.

۱۱۰/ق

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست