• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۸-۱۹
  • شناسه خبر: 9608

سهامداران «پتروشیمی زنجان»به آینده امید دارند؟

پیام ملّت – با وجود انتقادهای سهامداران شرکت پتروشیمی زنجان به نیود فعالیت در این شرکت، این بار استاندار زنجان در بازدید از این پروژه سال های طولانی از آغاز فعالیت رسمی این خبر داد. مردم زنجان از خرید سهام شرکت های ...

پیام ملّت با وجود انتقادهای سهامداران شرکت پتروشیمی زنجان به نیود فعالیت در این شرکت، این بار استاندار زنجان در بازدید از این پروژه سال های طولانی از آغاز فعالیت رسمی این خبر داد.

مردم زنجان از خرید سهام شرکت های خصوصی چندان خاطره خوشی ندارند و دیگر دوست ندارند،سرمایه های سرگردان خود را برای حمایت از این قبیل شرکت ها هزینه کنند.

سیمان خمسه و پتروشیمی دو نمونه واضح و روشن از تجربه تلخ مردم این دیار در قبال اعتماد به این شرکت ها است. پتروشمی زنجان از جمله شرکت هایی است که اعتماد عمومی به آن از دست رفته است.

در دوره ای از سرمایه مردم همین شهر با نام سرمایه گذاری وارد میدان شدند و بعد از مدتی خبرها از فعالیت آن در بی خبری سپری شد. چند سال سکوت خبری فعالیت های این شرکت خبری نشد.

داستان ادامه داشت تا اینکه استاندار سابق زنجان بر لزوم مدیریت در این شرکت تاکید کرد و با هیات مدیره جدید این شرکت برای رسیدن به سود سرمایه های اندوخته مردمی قدم را فراتر نهاد که این مدیریت نیز راه به جایی نبرد.

یکی از سهامداران این شرکت در گفتگو با پیام ملّت با ابراز تاسف از سرمایه گذاری در این شرکت گفت: متاسفانه با وجود افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی آن چیزی که انتظار داشتیم در رسیدن به سود حبری نشد.

وی بر لزوم پیگیری مشکلات این شرکت برای فعالیت و تامین مواد اولیه آن تاکید کرد و افزود: انتظار دارم، مدیران استانی با جدیت مسائل این شرکت را دنبال کنند تا دیدگاه ها نسبت به آن تغییر کند.

پروژه مهم استانی

این صحبت ها در حالی است که اسدالله درویش امیری، استاندار زنجان در حاشیه دیدار با مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت پتروشیمی زنجان، این پروژه را به‌ عنوان مهم‌ترین پروژه سرمایه‌گذاری و اقتصادی استان توصیف کرد و گفت: پس از خرید و بارگیری توربین‌های موردنیاز این پروژه از شرکت زیمنس آلمان، این محموله به‌زودی در بنادر جنوبی ایران تخلیه و تا چند روز آینده به زنجان انتقال می‌یابد تا فعالیت این شرکت سرمایه‌گذاری در استان زنجان رسماً آغاز شود.

وی افزود: از مجموع ۳۰۶ میلیون یورو اعتبار پیش‌بینی‌شده برای خرید ماشین‌آلات و تجهیزات موردنیاز پتروشیمی زنجان از محل صندوق توسعه ملی، ۱۵۷ میلیون یورو گشایش اعتبار ارزی صورت گرفته و با توجه به خریدی که پیش‌ازاین، پتروشیمی زنجان از شرکت زیمنس آلمان انجام داده بود، توربین‌های خریداری‌شده بارگیری و به مقصد ایران درحرکت هستند که تا چند روز آینده در بنادر جنوبی ایران تخلیه و به مقصد زنجان ارسال خواهند شد.

نماینده عالی دولت در استان زنجان با بیان اینکه پروژه احداث شرکت پتروشیمی در استان زنجان از قریب به ۱۰ سال گذشته مطرح بوده و سهام‌داران آن به دلیل عدم تحقق وعده‌ها طی سنوات گذشته خاطره خوشی از سرمایه‌گذاری در این پروژه ندارند، اظهار کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های جدی که در دو سال اخیر انجام‌شده است، ضمن اخذ مجوز لازم برای تولید محصولات پتروشیمی در این شرکت از وزارت نفت، مصوبه‌ای هم از بانک ملی ایران جهت تأمین اعتبار موردنیاز پتروشیمی زنجان اخذشده است.

وی ادامه داد: در سفر ریاست‌ جمهوری به استان زنجان در اردیبهشت پارسال، تخصیص تسهیلات ارزی موردنیاز شرکت پتروشیمی زنجان مصوب و اعلام شد که با پیگیری‌های صورت گرفته، این اعتبار از سوی صندوق توسعه ملی تأمین و تا انجام مراحل اداری نزد این صندوق بلوکه و به نام پتروشیمی زنجان ذخیره‌سازی شد.

استاندار زنجان به ۹۶ هزار سهامدار خُرد شرکت پتروشیمی زنجان که اغلب از شهروندان زنجانی هستند وعده داد با ورود ماشین‌آلات خریداری‌شده، این شرکت با عشق به مردم و تعهدی که نسبت به سهام‌داران خود دارد، بدون هیچ بهانه‌ای پروژه را رسماً آغاز خواهد کرد.

تامین مالی خرید

بالاخره بعد از۱۱ سال انتظار سهام‌داران و حدود ۴ سال تلاش بی‌وفقه تیم مدیریتی جدید شرکت صنایع پتروشیمی زنجان، این شرکت موفق شد، بخش اول تامین مالی خرید تجهیزات و خدمات مهندسی طرح اوره و آمونیاک زنجان را عملیاتی کند.

مدیر عامل صنایع پتروشیمی زنجان با ارسال نامه‌‌ای خطاب به رییس اداره نظارت بر ناشران فرابورسی، با اعلام این خبر، اظهار کرد: «این شرکت پس از طی مراحل کارشناسی و اداری بسیار طولانی از جمله طی مراحل متعدد دربانک عامل (بانک ملی)، وزارت صنعت، معدن و تجارت، صندوق  توسعه ملی و انجام دو مرحله افزایش سرمایه و همچنین تامین وثایق و تضامین مورد نیاز، توانست در این وضعیت سخت اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه به دستاورد بزرگی دست یابد.»

دکتر محمدرضا مدیری در ادامه این نامه به شرح جزییات این «دستاورد بزرگ» پرداخته و اعلام کرده است: «بخش اول تامین مالی خرید تجهیزات و خدمات مهندسی طرح در قالب گشایش یک فقره اعتبار اسنادی به مبلغ (حدود) ۱۵۶.۷ میلیون یورو عملیاتی شد. ۸۰درصد اعتبار اسنادی مذکور از محل اعتبارات ارزی صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک ملی و ۲۰ درصد مابقی از محل منابع شرکت به مبلغ (حدود) ۳۱.۳ میلیون یورو تامین شده است.»

وی در این گزارش شفاف‌سازی خطاب به آقای “جعفروند آذر” تاکید کرده است: «من‌ بعد فرایند سفارش‌گذاری و خرید تجهیزات این شرکت آغاز خواهد شد.»

سرمایه ثبت‌ شده شرکت صنایع پتروشیمی زنجان، در کمتر از ۴ سال گذشته، از محل آورده سهام‌داران، بیش از ۶ برابر افزایش یافت تا از جمله شرایط بهره‌مندی از منابع صندوق توسعه ملی، فراهم آید.

با این شرایط باید دید با نگاه روشن مسئولان استانی و عزم مدیریت شرکت آیا سهامداران به آینده روشن آن امیدوار خواهند بود؟

۱۱۰/ق

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست