• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۸-۲۱
  • شناسه خبر: 9669

دوومیدانی زنجان در خط پایان

پیام ملّت ؛ اسدالله قربان زاده- روزهای گذشته، روزهای پرهیجان و جذابی برای طرفداران مادر ورزش ها بود. رقابت های استعدادهای برتر رشته های ورزشی با مسابقات دوومیدانی آغاز شد، رقابت های مهم و سرنوشت ساز که در در واقع جایگاه ...

پیام ملّت ؛ اسدالله قربان زاده- روزهای گذشته، روزهای پرهیجان و جذابی برای طرفداران مادر ورزش ها بود. رقابت های استعدادهای برتر رشته های ورزشی با مسابقات دوومیدانی آغاز شد، رقابت های مهم و سرنوشت ساز که در در واقع جایگاه نمایش قدرت استان ها و میدان محک عملکرد هیات ها  نیز بود.

ماحصل حضور دوومیدانی استان زنجان در اولین دوره استعدادهای ورزشی از ۱۱۸ مدال در بخش دختران یک برنز و در بخش پسران بدون مدال بود که در نهایت کسب مقام آخر یا همان بیستم بود.

این نتایج انتقاد برخی مربیان هیات را در پی داشت.آن ها کسب این نتیجه را برای دوومیدانی زنجان رویدادی تلخ در طول عمر آن می دانستند. اتفاقی ناگوار که بیش از پیش مایه تحقیر مادر رشته های ورزشی زنجان بود.

مسعود ملکی از مربیان دوومیدانی استان با انتقاد شدید از کسب این نتیجه گفت: نتیجه ای که قریب به یک قرن از عمر این رشته ورزشی در استان زنجان می گذرد، ضعیف ترین نتایج را رقم زد و کارنامه سیاهی از خود به جا گذاشت.

وی با بیان اینکه استان زنجان از دیرباز در این رشته صاحب مقام و منصب شایسته و در خور توجهی بوده است، افزود: در چند سال اخیر این رشته ورزشی در استان به شدت پسرفت داشته است.

ملکی ادامه داد: هیات دوومیدانی استان زنجان برای چنین مسابقات مهمی که حدود ۳ ماه پیش از طرف فدراسیون اعلام رسمی شده بود، حتی مسابقه انتخابی هم برگزار نکرد و اهمیتی به جوانان و مربیان استان نداد.

این مربی با اشاره به عقبگرد دوومیدانی زنجان بیان کرد: وقتی به جدول رده بندی مدالی المپیاد نگاه کنیم، تیم هایی همچون یزد، همدان، بوشهر، ایلام، کردستان، آذربایجان غربی، کرمان، لرستان، کرمانشاه، چهار محال و بختیاری و قزوین و مرکزی و غیره که در دوومیدانی پیشینه ای هم نداشته اند، در چند سال اخیر با کوشش و برنامه ریزی دقیق به جایگاه بهتری صعود کرده اند و بالاتر از زنجان قرار گرفته اند.

به گفته وی، استان قزوین که در روزگار نه چندان دور از شهرستان های استان زنجان بود، در جایگاه بهتر و قابل قبولی نسبت به استان ما قرار گرفته است.

ملکی با اشاره به دوران فعالیت رئیس کنونی هایت استان اظهار کرد: از زمان حضور و تصدی ریاست کنونی هیات دوومیدانی استان حدود ۲ سال می گذرد و این فرصت کافی برای کشف و پرورش استعدادها بود.

وی با بیان اینکه کوتاهی یا عدم توانایی هیات کاملا مشهود است و نتایج خود، گواه این مساله است، گفت: به هر حال چیزی که کاملا عیان است، خطای هیات استان است و همه واقفیم، خطا اگر ندانسته انجام شود، اشتباه و بیراهه است و اگر دانست باشد، جفا و ملزم به جبران است.

وی با تاکید بر اینکه مساله برد و باخت یک موضوع عادی و طبیعی در ورزش است، ولی سقوط این چنینی بیشتر به یک فاجعه شبیه است، افزود: با این نتایج باید به حال استان خون گریست. چه بسا  بسیاری از بهترین استعدادها و نخبگان استان به خاطر بی تفاوتی مسئولان و عدم تخصص آن ها، عطای این رشته را به لقایش بخشیده و یا به رشته های ورزشی دیگر رفته و یا بی راهه رفته اند.

ملکی با طرح این سوال که چه کسی باید این حق پایمال شده را پاسخ گوید، اضافه کرد: یادمان نرود ما میراث داران قهرمانان و نام آورانی چون حسین ربی، مرحوم خاتمی، جعفر باباخانی، ابراهیم اطاعتی، حسین موحد، هادی خلخالی، حمید شایان مهر، معراج قاسمی، محبی و ده ها نفر دیگر هستیم و واقعا چه میراث داران نالایق و بی کفایتی هستیم.

وی اظهار امیدواری کرد؛ ریاست و اعضا هیات با تبعیت از فدراسیون کشتی شهامت به عهده گرفتن قصور و اشتباهات خود را داشته باشند، چرا که خدمت یا عدم خدمت مسئولان چیزی نیست که در تاریخ هر جامعه ای بتوان آن را نادیده گرفت.

ملکی در خاتمه صحبت هایش با بیان اینکه  افرادی هستند که در هر جمعیتی قلم می زنند و سره را از ناسره تشخیص می دهند و در بود و نبود آن ها حقایق برای آیندگان روشن است، بیان کرد: به امید بارقه ای در وجدان های مسئولان که تا فرصت خدمت  و جبران مافات دارند، بکوشند که نام شان در زمره خدمتگزاران و نیکان ثبت شود.

قضاوت نابجا

این صحبت ها در حالی است که رئیس هایت استان اختلافات دامنگیر بین خانواده بزرگ دوومیداین استان را در کسب نتایج ضعیف اخیر موثر می داند. رئیس هیات دوومیدانی استان زنجان در واکنش به هرگونه قضاوت بی مورد درباره عملکرد هیات استان در مدت ریاست خود گفت: متاسفانه برخی مواقع قضاوت های یک طرفه از سوی برخی افراد  انجام می گیرد، در حالی که بنده اعتقاد به گفتمان رو در رو برای رفع مشکلات و بیان پیشنهادها دارم.

علی مقدم با طرح این سوال که چرا برخی منتقدان نتایج درخشان تیم بانوان را در رقابت های کشوری بازگو نمی کنند، افزود: بنده سال های سال است که در بطن ورزش هستم و فعالیت در این حوزه را از زوایای مختلف ارزیابی کرده ام.

به گفته وی، تا زمانی که ورزشکار در رقابتی شرکت نکند، نمی تواند کسب تجربه کند و در پایین آمدن انگیزه او این مهم بی تاثیر نیست.

مقدم در این باره بیان کرد: در۶ ماه نخست سال تیم های بانوان دوومیدانی استان در تمامی رقابت ها صاحب مدال شدند، در حالی که در گذشته حضور درخشان تیم بانوان در رقابت های کشوری کمرنگ بود و حتی رئیس فدراسیون به آن اذعان داشت.

رئیس هیات دوومیدانی استان زنجان درباره حضور تیم های استان در لیگ های کشوری بیان کرد: ما در لیگ ها هزینه ها را متحمل شدیم تا ورزشکار تجربه کسب کند و این مهم در کاهش استرس و بالا رفتن اعتماد به نفس و انگیزه او اثرگذار بود. اعتقاد دارم، ماهیت حضور در رقابت ها پختگی ورزشکار است و این برای ما مهم است.

مقدم بر این مهم تاکید دارد که ورزش و ورزشکار نباید به حاشیه کشیده شود، چرا که در هر صورت هر دو طرف آسیب خواهند دید.

رئیس هیات دوومدانی استان زنجان به اجرای طرح ضربتی فعالیت های عمرانی  سالن استاد ایپکچی اشاره کرد و گفت: نقاشی داخل سالن، جابجایی ۱۶ پروژکتور با ۱۲۰  لامپ LED ، بازسازی ورودی سالن با رقم ۱۶ میلیون تومان، مناسب سازی سرویس بهداشتی و حتی رایزنی ها با فدراسیون برای تعمیر پیست تنها بخشی از فعالیت های هیات با هدف ارتقاء رضایت ورزشکاران و مربیان بوده است.

وی به رعایت اخلاق در ورزش تاکید کرد و افزود: متاسفانه برخی مواقع در اخلاق کم می آوریم و حرمت ها بین ورزشکار و مربی از بین می رود و در این بین ورزش ضربه می بیند.

مقدم با بیان اینکه هیات دوومیدانی و سالن انحصاری نیست و هر کس در حد توان باید یاریگر برنامه های ما باشد، اضافه کرد: بارها گفته ام در هیات به روی هم باز است و از انتقادهای سازنده برای رسیدن به تعامل و توسعه بیش از پیش دوومیدانی استان در کشور استقبال می کنیم.

وی با ابراز تاسف از اینکه با وجود قدمت دوومیدانی زنجان در کشور هنوز کرسی در فدراسیون نداریم، اظهار کرد: در روزگاری زنجان به کنیا شهرت داشت، اما ضعف ها در گذر زمان دامنگیر دوومیدانی شد .

به گفته وی، افرادی که عادت دارند در فضاهای مجازی علیه هیات جوسازی کنند، چرا نباید مسائل و مصائب هیات را رو در رو با بنده در میان نگذارند؟!.

رئیس هیات دوومیدانی استان زنجان با اشاره به بدهی های انباشته حامل های انرژی از سال ها قبل بیان کرد: بدهی های برق و آب سالن را صفر رسانده ایم و تلاش می کنیم تا بدهی های گاز را نیز تسویه کنیم.

مقدم خط کشی های سالن را یکی دیگر از اقدامات هیات استان اعلام کرد و افزود: برای این منظور ۱۰ میلیون تومان هزینه کرده ایم تا ورزشکار در حین دویدن خط را تشخصی دهد و در مسیر اشتباهی پیش نیاید.

رئیس هیات دوومیدانی استان زنجان در پاسخ به سوالی درباره اختلافات پیش آمده، بین مربیان و رئیس هیات بیان کرد: مشکل این مساله رئیس هیات نیست، بلکه خانواده دوومیدانی است. بنده درهای هیات را به روی همه باز کرده ام و آماده شنیدن حرف های منتقدان هستم.

به گفته وی، تا زمانی که همدلی جای اختلاف را نگیرد این داستان تداوم خواهد یافت و باید ظرفیت پذیرش انتقادهای همدگیر را داشته باشیم.

مقدم درباره کسب نتایج ضعیف در اولین المپیاد استعدادهای برتر ورزشی بیان کرد: ما در شراطی در این رقابت ها شرکت کردیم که تازه استعدادیابی را دنبال می کنیم و بی انصافی است که زود قضاوت کنیم.

وی ادامه داد: در مسابقات اخیر اختلاف پیش آمده بین دبیر سابق هیات استان با رئیس هیات خرمدره باعث شد تا رئیس هیات شهرستان از دادن ورزشکار به تیم استان امتناع کند. با این وجود هیات استان مجبور شد، علی رغم میل باطنی به جای ۵ دوومیدانی کار خرمدره ای از سایر شهرها ورزشکار جایگزین کند.

رئیس هیات استان در خاتمه صحبت هایش با ابراز تاسف از اینکه برخی مربیان ورزشکار ندارند و ترجیح می دهند، با تعداد خیلی محدودی کار کنند، بیان کرد: این در حالی است که هیات تمامی هزینه ها برای استعدادیابی را پرداخت می کند.

واکنش به صحبت های رئیس هیات

یکی از دوومیدانی  کاران استان در واکنش به صحبت های رئیس هیات دوومیدانی درباره حضور ورزشکاران در مسابقات لیگ و جهت کسب تجربه و بهبود عملکرد فنی ورزشکاران گفت: این امر باید برای جوانان و یا ورزشکاران مستعد پایه در کنار بزرگسالان اتفاق می افتاد، در صورتی که با بنده به عنوان یکی از مدال آوران پایه برای استان جهت حضور در لیگ هیچ صحبتی انجام نشده و هیات استان نیز هیچ گونه هزینه یا حتی معرفی به تیمی را انجام نداده است.

علی کریمی ادامه داد: ‌اگر بحث کسب تجربه و پیشرفت فنی ورزشکاران است، ابتدا این اقدام برای من و بسیاری دیگر از ورزشکاران مستعد از کل استان باید انجام می شد که چنین اتفاقی رخ نداده است و فقط تعداد محدودی در لیگ شرکت کرده اند که با نگاه کردن به رزومه آن ورزشکاران مشاهده می کنیم که سالیان گذشته هم شاهد حضور آنان در لیگ بوده ایم که مربوط به دوره رییس هیات قبلی است.

وی درباره نبود شرکت ورزشکاران خرمدره ای در مسابقات المپیاد استعداد برتر بیان کرد: عدم حضور تیم زنجان در این رقایت ها ضعف رئیس هیات استان است که برگزاری نشدن مسابقات استانی(انتخابی کشوری ) برای ورزشکاران پایه و نیز  اطلاع رسانی بسیار دیر به شهرستان ها(یک روز قبل مسابقه) مخصوصا شهرستان خرمدره نسبت به اعزام ورزشکاران به مسابقات کشوری در نتیجه نگرفتن تیم زنجان بی تاثیر نبوده است.

این ورزشکار با بیان اینکه مربیان اجازه ندهند، ورزشکاری که به دلیل نبود اطلاع از اعزام خود به مسابقات در چنین رویداد مهم کشوری شرکت کند، بیان کرد: ورزشکاری که روز قبل مسابقه وزنه زده و احتمال مصدومیت او بسیار بالا است، در مسابقه شرکت نمی کند. در واقع عدم حرفه ای گری هیات استان در این امر بسیار واضح است.
کریمی ضعف هیات استان در استقلال و عدم وابستگی به ورزشکاران یک شهرستان  را یادآور شد و ادامه داد: رئیس هیات با بیان اینکه به دلیل نبود ورزشکاران خرمدره ای تیم استان در بخش آقایان نتیجه کسب نکرده است، در واقع به ضعف خود در بخش عدم وجود ورزشکاران توانمند و مستعد در دیگر نقاط استان و وجود نفرات ارزنده در بخش پایه های شهرستان خرمدره اشاره کرده است.

این ورزشکار ادامه داد: در صورتی که بدون وجود استاد جعفری در راس هیات خرمدره چنین امری مهیا نبود، ولی رئیس هیات استان در کمال ناآگاهی عدم نتیجه گیری خود را به طور غیرمستقیم به این شهرستان و رئیس هیات آن نسبت می دهد.

کریمی با تاکید بر اینکه استان زنجان غنی از استعدادها است، افزود: ورزشکاران به دلیل عدم حمایت و توجه از صحنه ورزش محو می شوند و این امر در خود زنجان هم صدق می کند، زیرا با وجود امکانات بسیار مناسب در این شهر و همچنین مربیان توانمند به دلیل کم توجهی و نبود برنامه ریزی ورزشکاری با شرایط مناسب و آمادگی کامل جهت کسب مدال در کشور وجود ندارد.

به گفته وی، استان زنجان در حسرت حضور چند ورزشکار پایه پسر خود حتی در بین ۸ نفر برتر کشور مانده است‌.
کریمی در خاتمه صحبت هایش اظهار امیدواری کرد: با روی کار آمدن آقای محبی و همکاری ایشان با سایر اعضای هیات شاهد تغییرات مثبتی در هیات استان باشیم .

با این اوضاع باید دید اداره ورزش و جوانان استان و نیز پیشکسوتان دوومیدانی زنجان برای برچیدن اختلافات پیش آمده چه تدبیری خواهد اندیشید تا مادر رشته های ورزشی در زنجان بار دیگر جان دوباره ای بگیرد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست