• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۸-۲۲
  • شناسه خبر: 9693

۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال جهان مبتلا به دیابت/ شیوه زندگی در مقابله با دیابت مهم است

پیام ملّت ؛ اسدالله قربان زاده – معاون بهداشتی دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان زنجان آگاه سازی مردم را در راستای اطلاع از بیماری دیابت گامی در جهت پیشگیری از درمان بیان کرد و گفت: با ورود دانشگاه به موضوع اجتماعی ...

پیام ملّت ؛ اسدالله قربان زاده – معاون بهداشتی دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان زنجان آگاه سازی مردم را در راستای اطلاع از بیماری دیابت گامی در جهت پیشگیری از درمان بیان کرد و گفت: با ورود دانشگاه به موضوع اجتماعی سازی زمینه برای فرهنگسازی و آموزش عمومی فراگیر می شود.

به گزارش «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت»، دکتر محمدرضا صائینی با اعلام این خبر در همایش پیشگیری، کنترل و درمان دیابت در محل سالن اجتماعات مرکز آموزشی و درمانی ولیعصر(عج) افزود: ورود دانشگاه به اجتماعی سازی را باید به فال نیک گرفت، چرا که زمینه برای ارتباط بیشتر با مردم و دعوت برای آشنا شدن با این بیماری و درمان آن بسیار مهم است.

وی راه اندازی کانون محلات و رابطان درمانی را اقدامی مهم بیان کرد و افزود: دانشگاه در نظر دارد با جذب مردم برای تعامل در طرح اجتماعی سازی زمینه را برای درمان بیماری ها و پیشگیری بالا ببرد.

صائینی با اعلام اینکه اکنون امید به زندگی در ایران بالای ۸۰ سال است، ادامه داد: هر چند در قرن حاضر عامل مرگ و میر بیماری های قلبی و عروقی، حوادث، بیماری های مزمن و تنفسی، بیماری دیابت و بیماری های غیرواگیردار گزارش شده ، اما در این بین باید جزییات هر کدام از این عوامل برای عموم روشن شود.

معاون بهداشتی دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان زنجان در تشریح عامل افزایش بیماری های مزمن و تنفسی مصرف بی رویه سیگار و قلیان را یادآور شد و بیان کرد: متاسفانه در این عامل استان نیز وضعیت مطلوبی ندارد و باید اطلاع رسانی از ضمرات دخانیات بیشتر شود.

به گفته وی، اضافه وزن و چاقی، کم تحرکی،استعمال دخانیات، افزایش سن ، بالا رفتن فشار خون، چربی خون بالا و غیره از عوامل بروز بیماری دیابت است.

 خانواده و آگاه سازی

در ادامه این همایش رئیس مرکز بهداشت شهرستان زنجان در سخنانی با اشاره به نامگذاری امسال هفته دیابت به نام دیابت و خانواده گفت: بی شک نقش خانواده ها در آگاه سازی فرزندان از این بیماری و نحوه تغذیه و هرگونه فعالیت بدنی بسیار مهم است.

دکتر محمود حریری شروع هرگونه کنترل این بیماری از بطن خانواده ها را مهم دانست و افزود: شیوه زندگی در عصر کنونی برای مقابله با این بیماری مهم است و در این راستا فعالیت تشکل های غیردولتی همچون انجمن دیابت استان حائز اهمیت است. اعتقاد دارم، هر چقدر بتوانیم موضوع این بیماری را بین عموم مردم از طریق تشکل ها نهادینه کنیم، در کنترل و درمان سطوح مختلف بیماری موفق خواهیم شد.

وی با اعلام اینکه ۷۵ درصد بیماران دیابتی در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند، ادامه داد: این بیماری ۹ درصد کل مرگ و میرها در جهان را به خود اختصاص داده و طی سال های آینده شاهد افزایش مرگ و میرهای نماشی از دیابت در جهان خواهیم بود.

به گفته رئیس مرکز بهداشت شهرستان زنجان، در کشور توسعه یافته ای همچون آمریکا ۱۰ درصد خانواده ها کودک مبتلا به دیابت دارند و از این حیث آمار قابل توجهی است.

وی ادامه داد: اکنون ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال جهان مبتلا به دیابت است و این نشان می دهد، دنیای کنونی با یک بیماری جدید کشنده دست به گریبان است؛ چرا که ۴۲۵ میلیون نفر ابتلا به این بیماری در دنیا زندگی می کنند.

حریری، دیابت را یکی از دلایل مرگ زودرس در جهان اعلام کرد و گفت: انجام آزمایش قند خون آسان ترین راه برای کنترل از این بیماری است. در کنار این مورد برای پیشگیری باید آموزش اصلاح شیوه های اصلی زندگی، خودمراقبتی، تغذیه و فعالیت های بدنی و نیز درمان چاقی در دستور کار باشد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان زنجان با تاکید بر مدیریت این بیماری از سوی شخص مبتلا بیان کرد:  به هر حال از توصیه های ضروری پزشکی تا مصرف انسولین اقدام مهمی برای درمان دیابت است.

۲۳۰ میلیون بیماری دیابتی

در ادامه این همایش رئیس انجمن دیابت استان زنجان با اعلام اینکه تا سال ۲۰۰۸ ، ۲۳۰ میلیون بیماری دیابتی در جهان وجود داشت، گفت: این در حالی است که در سال ۸۶ از هر ۲۰ ایرانی یک بیماری دیابتی بود و این آمار در سال ۱۴۰۴ از هر۱۷ ایرانی یک بیماری دیابتی خواهیم داشت.

دکتر حسین چیتی، در تشریح دلایل ابتلا به این بیماری بیان کرد: عوامل محیطی و سابقه ی ژئتیکی  در بروز این بیماری نقش دارند. به طور کلی تمامی افراد بالای ۴۰ سال در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع۲ هستند و باید هر ۳ سال یك بار تحت آزمایش قند خون قرار بگیرند.
وی افزود: وجود سابقه ابتلا به دیابت در بستگان درجه اول، سابقه ابتلای فرد به دیابت پنهان (مرحله پیش از دیابت)، سابقه ابتلا به دیابت حاملگی، بالا بودن فشارخون، وجود اختلالات چربی خون و نیز سابقه ابتلا به كیست های متعدد تخمدان و یا بیماري های قلبی- عروقی در افراد دچار اضافه وزن در بروز دیابت نوع۲ تاثیر دارد.

 چیتی درباره پیشگیری از این بیماری بیان کرد: در مورد دیابت نوع یک با وجودی كه تحقیقات زیادی در مورد روش های مختلف پیشگیری از آن در حال انجام است، ولی هنوز راه حل قطعی برای پیشگیری از آن به دست نیامده است.

رئیس انجمن دیابت استان زنجان  ادامه داد: درباره دیابت نوع۲ تحقیقات به روشنی نشان داده رعایت تغذیه صحیح و كاهش وزن به میزان ۷- ۵ درصد وزن فعلی و نیز انجام مرتب فعالیت ورزشی (۱۵۰ دقیقه در طول هفته) در پیشگیری از ابتلای به دیابت در افراد در معرض خطر بسیار مؤثر است.

۱۱۰/ق

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست