• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۹-۰۱
  • شناسه خبر: 9888

بر اساس برش استانی در سال‌جاری، باید ۵۰۰ حلقه چاه پلمب شود.

پیام ملّت –  مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت:: متاسفانه افت منابع آبی، تامین آب شرب و آب کشاورزی را با مشکل روبه‌رو می‌کند و این در شرایطی است که در حال حاضر آب‌های زیرزمینی ۵۷ درصد از نیاز آب شرب شهری، ۸۳ درصد ...

پیام ملّت مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت:: متاسفانه افت منابع آبی، تامین آب شرب و آب کشاورزی را با مشکل روبه‌رو می‌کند و این در شرایطی است که در حال حاضر آب‌های زیرزمینی ۵۷ درصد از نیاز آب شرب شهری، ۸۳ درصد از نیاز آب شرب روستایی و ۵۲ درصد از آب کشاورزی کشور را تامین می‌کند.

 یوسف رضاپور با بیان اینکه در کشور وابستگی به آب‌های زیرزمینی بالا است، افزود: این وابستگی موجب شده تا منابع آبی در کشور کاهش یافته و ذخایر از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب به ۱۱۶ میلیارد مترمکعب برسد.

رضاپور تصریح کرد: جهت خروج از بحران آب باید میزان مصرف آب به‌ویژه در بخش کشاورزی کاهش یابد که در این رابطه باید به موضوعاتی چون تغییر رویکرد از مدیریت عرضه به مدیریت تقاضا، افزایش عملکرد به ازای هر واحد آب مصرفی و ممانعت از توسعه افقی و توسعه صنایع آب‌بر در سواحل آب‌های آزاد توجه کرد.

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه هفت دشت در استان وجود دارد که پنج مورد از این دشت‌ها ممنوعه است، تصریح‌ کرد: ۴۹ درصد از مساحت استان زنجان در بخش ممنوعه قرار دارد و این در شرایطی است که تعداد منابع برداشت آب در استان زنجان ۲۴ هزار و ۴۵۰ منبع است که از این تعداد ۱۳ هزار و ۹۵۷ حلقه چاه‌های مجاز، ۷۳۰ رشته قنات، ۵۸۹۴ دهنه چشمه و ۸۴۳۷ حلقه چاه فاقد پروانه است که در مجموع یک میلیارد و ۳۶۵ میلیون مترمکعب برداشت از مجموع منابع استان شده ‌است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان در ادامه به وضعیت افزایش بارندگی در استان اشاره کرد و افزود: مصارف آب استان در سه بخش کشاورزی، شرب و صنعت است که ۸۴ درصد آب استان در بخش کشاورزی، ۸ درصد در شرب شهری و روستایی، ۵ درصد در بخش صنعت و ۳ درصد در سایر موارد اعلام شده ‌است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۰۲۷ چاه غیرمجاز در استان زنجان بسته شده و از سال ۹۰ تا سال‌جاری در مجموع ۳۲۷۲ حلقه چاه غیرمجاز پر شده است که موجب جلوگیری از اضافه برداشت ۱۸۸ میلیون مترمکعب آب شده ‌است؛ بر اساس برش استانی در سال ۹۷ باید ۵۰۰ حلقه چاه بسته شود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست