• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۹-۰۷
  • شناسه خبر: 9961

آسیب زلزله اخیر کرمانشاه به دو اثر تاریخی

پیام ملّت – بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد زلزله‌ یکشنبه شب که به بزرگی۴/ ۶ ریشتر در کرمانشاه اتفاق افتاد، به تعدادی از بناهای تاریخی کرمانشاه شامل تکایا و بازار آسیب نرسانده، اما برخی بناهای تاریخی از جمله مجموعه ...

پیام ملّت بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد زلزله‌ یکشنبه شب که به بزرگی۴/ ۶ ریشتر در کرمانشاه اتفاق افتاد، به تعدادی از بناهای تاریخی کرمانشاه شامل تکایا و بازار آسیب نرسانده، اما برخی بناهای تاریخی از جمله مجموعه قلعه یزدگرد و کاروانسرای شاه عباسی قصر شیرین را مورد آسیب قرار داده است.

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، معاون میراث فرهنگی کشور ، پس از پیگیری‌های نهایی اعلام کرد که بسیاری از بناهای تاریخی از زلزله مصون مانده‌اند اما تعدادی نیز آسیب دیده‌اند.

محمدحسن طالبیان، افزود: « در این زلزله بناهای تاق‌گرا، زیج منیژه، مسجد عبدالله ابن عمر، مجموعه مقابر ابودجانه، آنوبانینی، گوردخمه کل داود، عمارت خسرو، آتشکده چهارقاپی و بنای سراب آسیب ندیده‌اند. اما به مجموعه قلعه یزدگرد، بنای بانقلعه قصرشیرین، قلعه گبری سرپل ذهاب، تپه تاریخی معروف به قلعه گیلان‌غرب، آسیب‌هایی وارد شده است.»

آن‌طور که معاون میراث فرهنگی کشور اعلام کرد، به کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین در دو جبهه جنوبی و شرقی آسیب جدی وارد شده و احتمال ریزش  مجدد نماهای آجری و سنگی وجود دارد.

از این‌رو، نیاز به اقدام حفاظتی و مرمتی اضطراری است که مراتب به مسوولان ذی‌ربط استان گزارش شده است.  براساس این خبر، این کاروانسرا تحت مالکیت و بهره‌برداری اوقاف است.

۱۱۰/ق

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست