• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۹-۱۱
  • شناسه خبر: 10014

۵۰ درصد معلولیت‌ها ناشی از اختلالات ژنتیکی است

 پیام ملّت – مدیر کل بهزیستی استان زنجان با اعلام اینکه ۵۰ درصد معلولیت‌ها ناشی از اختلالات ژنتیکی است، گفت: طرح غربالگری اختلالات ژنتیک برای افراد۱۵ تا ۲۵ سال انجام می‌شود که هدف نهایی کاهش شیوع بیماریهای ژنتیکی ا ...

 پیام ملّت مدیر کل بهزیستی استان زنجان با اعلام اینکه ۵۰ درصد معلولیت‌ها ناشی از اختلالات ژنتیکی است، گفت: طرح غربالگری اختلالات ژنتیک برای افراد۱۵ تا ۲۵ سال انجام می‌شود که هدف نهایی کاهش شیوع بیماریهای ژنتیکی است.

به گزارش «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت»، محمد محمدی در نشست خبری به مناسبت  هفته معلولان افزود: در موضوع مناسب سازی، دسترس پذیری، تردد و تحرک معلولان قانون وجود داشت که به مرحله اجرا نرسیده بود، اما این قانون در حال اجرا است.

وی با اشاره به تصویب قانون حمایت از معلولان بیان کرد: این قانون دارای بندهایی است از جمله این که در بحث خدمات بهداشتی و درمانی قرارگیری معلولان تحت پوشش بیمه سلامت باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر خدمات درمانی، خدمات توانبخشی جسمی و روانی را نیز تحت پوشش قرار دهد.

محمدی با اشاره به اینکه استفاده رایگان معلولان از خدمات فرهنگی، هنری و ورزشی دولتی در شهرداری‌ها و دهیاری‌ها رایگان، افزود: در کارآفرینی و اشتغال وزارت متبوع مکلف است، در قالب اعتبارات مصوب سازمان صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت تحت پوشش را ایجاد و اساسنامه آن را ابلاغ کند.

وی با بیان اینکه معلولان برای یک بار از پرداخت حق انشعاب آب، برق و گاز معاف هستند، گفت: دولت مکلف است کمک هزینه معیشت افرادی که دارای معلولیت شدید تا بسیار شدید است را به میزان حداقل دستمزد تعیین و اعتبارات لازم در قانون سنوات کشور منظور کند و دستگاه‌های مشمول مکلف‌اند، شاغلان دارای معلولیت شدید و غیر شدید را ۱۰ ساعت کاهش دهند که باید توسط ادارات اجرا شود.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان درباره طرح غربالگری زوجین پیش از ازدواج بیان کرد: این طرح به صورت پایلوت در شهرستان خدابنده انجام شده و یک هزار و ۵۵۳  زوج مورد غربال قرار گرفته‌اند و  باید این قانون در کل استان توسط مراکز بهداشت انجام شود .

۱۱۰/ق

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست