• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۹-۱۳
  • شناسه خبر: 10032

خاک مهمترین ذخیره گاه آب است

پیام ملّت – عضو انجمن علوم خاک ایران، خاک را از چالش های مهم زیست محیطی طی دهه گذشته دانست و گفت: خاک مهمترین ذخیره گاه آب است و اگر تصمیم به حفاظت از آب داریم باید حفاظت از خاک دستور کار اصلی باشد. به گزارش «پایگا ...

پیام ملّت عضو انجمن علوم خاک ایران، خاک را از چالش های مهم زیست محیطی طی دهه گذشته دانست و گفت: خاک مهمترین ذخیره گاه آب است و اگر تصمیم به حفاظت از آب داریم باید حفاظت از خاک دستور کار اصلی باشد.

به گزارش «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت»، علی واعظی در همایش بزرگداشت روز جهانی خاک با تاکید بر اینکه آب و خاک دو مقوله وابسته به هم هستند، افزود: خاک های کشورمان از نظر کربن آلی بسیار ضعیف هستند و لذا یکی از اقدامات و برنامه های مهم باید افزایش کربن آلی خاک باشد.

وی با بیان اینکه از ۸ میلیون هکتار اراضی آبی کشور، ۷ میلیون هکتار دچار شوری هستند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشورهای اروپایی نیز با مساله آلودگی خاک مواجه هستند ولی شدت آلودگی در خاک های ایران بسیار بالاست و در وضعیت بحرانی قرار دارد.

استاد دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه عمده تغییر کاربری ها در خاک های درجه یک کشورمان انجام می گیرد، افزود: در ۴۵ سال گذشته در ۶ کلان شهر کشور ۱۹۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور تغییر کاربری داده شده است.

وی بیان کرد: ایران در قاره آسیا رتبه نخست را در فرسایش خاک دارد و لذا اهمیت موضوع باید به خوبی برای آحاد جامعه تفهیم  شده و اقدامات اساسی در پاکسازی خاک های آلوده و جلوگیری از ورود آلودگی به خاک های سالم و پاک انجام گیرد.

واعظی عنوان کرد: شانزدهیمن کنگره علوم خاک ایران شهریور ۹۸ در دانشگاه زنجان برگزار خواهد شد و از علاقه مندان برای ارسال مقالات خود به این کنگره دعوت می شود.

۱۱۰/ق

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست