• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۹-۱۸
  • شناسه خبر: 10102

روزهای سرد مطبوعات زنجان

پیام ملّت – این روزها مطبوعات زنجان چندان حالی و روز خوشی ندارد. گرانی کاغذ و هزینه های جانبی همچون اوضاع اقتصاد کنونی شرایط را برای تداوم انتشار پیچیده کرده است. این شرایط به حدی بحرانی است که اهالی مطبوعات در کنا ...

پیام ملّت این روزها مطبوعات زنجان چندان حالی و روز خوشی ندارد. گرانی کاغذ و هزینه های جانبی همچون اوضاع اقتصاد کنونی شرایط را برای تداوم انتشار پیچیده کرده است. این شرایط به حدی بحرانی است که اهالی مطبوعات در کنار مدیران خبرگزاری ها در اولین دیدار با استاندار جدید به این مهم اشاره کردند و خواستار حمایت استان از ادامه حیات مطبوعات شدند.

«پایگاه خبری تحلیلی پیام ملّت» از حاشیه این نشست صحبت های اهالی رسانه را انعکاس داده است:

رکود اقتصادی و مطبوعات

صاحب امتیاز و مدیرمسوول هفته نامه منطقه ای آوای میهن گفت: رکود اقتصادی دامنگیر رسانه های مکتوب است و مطبوعات محلی این درد را بیشتر حس می کنند.

فرحناز فتحی، با تاکید بر اینکه جامعه دموکراتیک بیشتر نیاز به مطبوعات دارد، افزود: محدودیت های مالی موجب شده تا این روزها هفته نامه ها با وقفه ۱۰ تا دو هفته ای منتشر شوند و امید داریم با حضور استاندار جدید این معضل حل شود.

وی از خبرگزاری ها به عنوان ظرفیت مهم اطلاع رسانی در استان قدردانی کرد و ادامه داد: سهم بانوان علاوه بر حوزه خبر و خبررسانی بسیار حائز اهمیت است و در این راستا استاندار می تواند از ظرفیت ۳۰ درصدی حضور آنها در بخش های مختلف بهره مند شود.

توانمندی زنان

مدیر مسئول نشریه جدید زن نگار نیز بر بهره بردن استاندار جدید از توانمندی های بانوان در بخش های مختلف گفت: امید داریم با نگاه ویژه جنابعالی شاهد حضور زنان استان در بخش های مختلف فرهنگی، هنری و غیره باشیم.

زکیه محمدی با بیان اینکه مطبوعات در استان مغفول مانده است، بر لزوم حمایت و توجه مقام عالی استان به جراید محلی تاکید کرد.

کاربردی ترین ابزار انتقال اطلاعات

مدیر خانه مطبوعات استان نیز نقش مطبوعات را در رشد و بالندگی جامعه مهم دانست و گفت: نظارت و اقتدار رسانه ها کاربردی ترین ابزار انتقال اطلاعات است.

یوسف ناصری با تاکید بر اینکه جراید محلی در بازتاب مشکلات منطقه ای تاثیر دارند، بیان کرد: اکنون۷۳ نشریه و پایگاه خبری در استان زنجان فعالیت می کنند.

وی با اشاره به فعالیت خانه مطبوعات از سال۸۰ تا اکنون برگزاری جشنواره های مطبوعات، برپایی نمایشگاه های مطبوعات، برگزاری دوره های آموزشی، ساخت و تحویل ۶۰ واحد مسکونی برای خبرنگاران را در برنامه داشته است افزود: با تخصیص۶۰۰ متر زمین و کلنگ زنی آن توسط استاندار وقت زمینه برای ساخت خانه مطبوعات و رسانه های استان فراهم شده است.

مدیر اجرایی نشریه پیام زنجان با بیان اینکه این روزها مطبوعات استان حال و روز خوشی سپری نمی کنند، پیشنهاد داد: با هدف توجه به رسانه های استان، مقام عالی استان تیم رسانه ای فعال از جمع رسانه های فعال را تشکیل دهد.

نبود جلسه شورای اطلاع رسانی

سرپرستی خبرگزاری ایرنا زنجان با بیان اینکه تشکیل شورای اطلاع رسانی از سوی استانداری جلسه نداشته است، گفت: امید داریم با تعامل دستگاه ها و استانداری این جلسات تداوم داشته باشد.

جهانبخش با اعلام اینکه احزاب سیاسی در استان سکوت اختیار کرده اند، افزود: آخرین خبر مربوط به احزاب سیاسی استان مربوط به۳ ماه اخیر است.

پرهیز از ایجاد اختلاف

سرپرستی خبرگزاری فارس استان زنجان بر لزوم پرهیز از ایجاد اختلاف بین رسانه های استان گفت: خوشبختانه در استان همگرایی بین رسانه ها حاکم است.

قنبر رسولی با بیان اینکه نباید به رسانه به عنوان یک ابزار نگاه شود، درباره روابط عمومی ادارت و ارگان های دولتی افزود: متاسفانه روابط عمومی ها در استان پاسخگو نیستند.

انتخاب گزینشی رسانه ها

سرپرستی خبرگزاری مهر استان از  انتخاب گزینشی رسانه ها در دعوت به برنامه ها انتقاد کرد و گفت: امید داریم در دوره جدید فعالیت استاندار شاهد این قبیل اقدام ها نباشیم.

رحیم مقدمی با اعلام اینکه روابط عمومی ارگان ها و نهادهای دولتی مسلط به کارشان نیستند، افزود: این بخش از ادارت دچار روزمرگی شده اند. به گفته وی، برخی جلسات نهادهای دولتی پشت درهای بسته برگزار می شود.

فضای بی رمق مطبوعات

مدیر مسئول نشریه آفتاب زنجان با بیان اینکه فضای حاکم بر نشریات محلی پویا و بانشاط نیست، گفت: به دلیل مسائل مالی حاکم تعداد نفرات در جریاد کمتر شده و همچون گذشته رونق گذشته را تحریریه ها ندارند.

امیر نعمتی افزایش سرسام آور هزینه های انتشار یک شماره نشریه را یادآور شد و ادامه داد: در مجموع مشکلات از مرحله تولید محتوا تا توزیع دامنگیر جراید محلی است و با شرایط کنونی انگیره ای برای تداوم انتشار وجود ندارد.

وی نبود آگهی به عنوان یکی از منابع درآمدی جراید را از چالش های سد راه برای انتشار بیان کرد و بیان کرد: با وجود اینکه امکانات نسبت به دهه گذشته بالا رفته، اما محدودیت مالی مانع از انتشار منظم نشریات است.

کاهش نیروی انسانی

مدیر مسئول نشریه صنعت و تجارت زنجان نیز از کاهش تعداد نیروی انسانی خود در چند سال گذشته خبر داد و گفت: به دلیل حجم بالای کاری، مشکلات موجب شد تا تعداد نفرات بیمه شده را از۲۲ نفر به ۱۰ نفر کاهش پیدا کند و با این اوضاع حال و روز بقیه جراید روشن است.

احمد حسنی با بیان اینکه برخی اختیارات در دست استاندار نیست، افزود: متاسفانه در استان زنجان به جراید چندان بها داده نمی شود و با این اوضاع توقع از مقامات دولتی راه به جایی نخواهد برد.

وی استقرار دفتر مرکزی کارخانجات بزرگ استان در تهران را یکی از چالش ها بیان کرد و ادامه داد: همین موضوع باعث شده تا برخی از این واحدهای تولیدی و صنعتی از طریق تهران آگهی های خود را به جراید کشوری بدهند و عملا دست جراید محلی از گرفتن آگهی به عنوان منبع درآمد اصلی کوتاه خواهد بود.

حسنی با تاکید بر اینکه نباید به فضای مجازی به عنوان منبع اطلاع رسانی تکیه کرد، بیان کرد: اگر نسبت به جراید محلی بی تفاوت باشیم، ناامیدی به جامعه پمپاژ خواهد شد و برای خروج از این بن بست باید دنبال چاره باشیم.

سرپرست روزنامه های همشهری و ایران در استان شرایط حاکم بر مطبوعات محلی را شرایط مرگبار اعلام کرد و یادآور شد: در این بین روابط عمومی ادارات دولتی از جنس مطبوعات نیستند و انتقادها را قبول نمی کنند.

قدمت ۸۶ ساله مطبوعات زنجان

رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات استان نیز در صحبت هایی نیم نگاهی به تاریخچه مطبوعات در استان انداخت و گفت: با انتشار نشریه «پروین خمسه» در اسفند۱۳۰۹ تا امروز مطبوعات در زنجان عمر۸۶ ساله دارد.

حسین نجاری اوایل دهه۸۰ را دوران ظهور جراید محلی و بلوغ روزنامه نگاری در زنجان اعلام کرد و افزود: این دوران تبلور بیان عقاید خاص از سوی رسانه ها بود و نگاه خردمندانه وارد جرگه مطبوعات شد.

وی با اعلام اینکه امروز سهم استان در رسانه از مرز۷۰ مورد گذشته است، ادامه داد: با این وجود دچار نوعی فروپاشی هستیم و مشکلات مالی دامنگیر روز به روز تداوم دارد.

نجاری با تاکید بر اینکه دوره اصلاحات طرفدار دولت بودیم، متذکر  شد: اکنون نیز با وجود اینکه مدافع دولت تدبیر و امید هستیم، اما انتقادهایمان روز به روز بیشتر می شود.

سردبیر نشریه موج بیداری با بیان اینکه مسائل مالی ما به رویکرد دولت بستگی دارد، ادامه داد: در این رابطه متاسفانه بلندگوی دولت بوده ایم.

توجه به منزلت خبرنگار

مدیر مسئول نشریه عصر ملّت نیز با تاکید بر توجه به شان و منزلت خبرنگار از سوی مدیران و ارگان های مربوطه گفت: توجه به شان و جایگاه خبرنگاران و اصحاب رسانه مورد توجه مدیران بخش های مختلف حاکمیت باشد.

علی اکبر شیوخی با تاکید بر اینکه اگر نقدی از سوی رسانه ای انجام می شود، مدیر مربوطه با آرامش و اطمینان در قبال آن پاسخگو باشد، اضافه کرد: رسانه ها به دنبال اصلاح روند جامعه هستند و اینکه برخی مدیران تلقی کنند رسانه ها به دنبال سیاه نمایی هستند چندان با واقعیت سازگاری ندارد.

بازرس خانه مطبوعات استان زنجان گفت: رسالت رسانه ها روشنگری است و رسانه تریبون مردم است.

مدیر مسئول سایت خبری – تحلیلی پیام ملّت اضافه کرد: مردم صرفا به انتشار اطلاعات و دستاورد نهادها اعتماد نخواهند کرد و می بایست بین اطلاعات منتشر شده و واقعیت های جاری در جامعه سازگاری و توازن وجود داشته باشد.

شیوخی تاکید کرد: مردم به رسانه هایی اعتماد می کنند که این توازن انتشار اخبار را مورد توجه قرار دهند اما در عمل بسیاری از رسانه ها به تریبون دولت و نهادهای دولتی تبدیل شده اند و بر اساس همین رویکرد مورد توجه مردم قرار نمی گیرند.

وی از استاندار درخواست کرد، از حضور مخالفان خود به عنوان مشاور بهره مند شود.

۱۱۰/ق

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست