• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۹-۱۹
  • شناسه خبر: 10135

اجرای موفق طرح سفیران انفال در زنجان/ منابع طبیعی از کمبود نیروی انسانی رنج می برد

پیام ملّت – مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان زنجان از اجرای موفق اعزام روحانیون و طلاب در قالب طرح سفیران انفال به مناطق بحرانی طی سه سال در استان خبر داد و گفت: این طرح با موفقیت های چشمگیری همر ...

پیام ملّت مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان زنجان از اجرای موفق اعزام روحانیون و طلاب در قالب طرح سفیران انفال به مناطق بحرانی طی سه سال در استان خبر داد و گفت: این طرح با موفقیت های چشمگیری همراه بوده است.

به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» ، حجت‌الاسلام سید مجتبی حسینی در گردهمایی حوزه‌های نمایندگی ولی‌فقیه ادارات‌ کل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری منطقه ۲ کشوری در زنجان  در سخنانی افزود: اولین کاری که به کمک دفاتر نمایندگان ولی‌فقیه در استان زنجان انجام شده، اجرای احکامی بوده که از سوی مقام معظم رهبری در قالب وظایف مشخص شده بود که از سوی نمایندگان در حال اجرا است.

وی بیان کرد: برای نخستین ‌بار در کشور، طرح سفیران انفال در استان زنجان با هدف آموزش روحانیون و اعزام به مناطق مختلف استان به‌ویژه مناطق پرچالش در زمینه اراضی ملی اجرا شده‌ است.

حسینی تصریح کرد: سفیر انفال را از بین طلاب استان مشخص کردیم و این افراد بر اساس قرار به روستا‌ها اعزام می‌شوند تا مسائل شرعی را در خصوص انفال برای مردم بیان کنند.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان یادآور شد: عده‌ای با تصرف انفال مشکلاتی را برای معیشت  مردم به وجود آورده‌اند، بالغ بر سه سال است که اجرای طرح سفیران انفال سپری می‌شود که تاکنون نتایج خوبی در این بخش کسب شده‌ است.

وی خاطرنشان کرد: سفیران انفال به روستاهایی که تصرف انفال در آن‌ها زیاد است اعزام می‌شود و مسئله شرعی را در این خصوص به اهالی متذکر می‌شوند تا مشکلات بدون معرفی کسی به مراجع قانونی حل شود.

اعتمادسازی در اجرای پروژه های منابع طبیعی

همچنین رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان زنجان گفت: اعتمادسازی نخستین گام در اجرای پروژه های منابع طبیعی در روستاهاست که باید مدنظر مسئولان است.

سید حسن حسینی مساحت بالای اراضی، قوانین موازی، کمبود نیرو انسانی را از مسائل اصلی منابع طبیعی و آبخیزداری اعلام کرد و افزود: شخم مراتع، آتش زدن، فروش و معامله، از دیگر مشکلات منابع‌طبیعی است که در بخش تخریب با آن مواجه هستیم که علت اصلی این مشکلات عدم فرهنگ‌سازی با این منابع خدادادی است.

وی جلب مشارکت بهره‌برداران و تهیه کتابچه‌های مربوطه در این بخش و اعتمادسازی را از جمله اقدامات لازم در این زمینه عنوان کرد و گفت: در این راستا اگر خواهان موفقیت در اجرای طرحی هستیم باید نخست اعتمادسازی انجام گیرد.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان زنجان افزود: با اجرای طرح سفیران انفال در طول سه ساله گذشته که این طرح در کل کشور تسری یافته است، بسیاری از مشکلات که این اداره با آن روبه‌رو بود، مرتفع شده‌اند.

حسینی خاطرنشان کرد: طرح سفیر انفال از شرایط خاصی برخوردار است، در این طرح سفیران اگر بومی باشند مطلوب است، زیرا عموم مخاطبان این سفیران، روستاییان هستند که از سطح سواد پایین برخوردار بوده و مطالب باید با زبان عامیانه ارائه شود.

اتمام پروژه های نیمه تمام

همچنین مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سخنانی گفت: اتمام کارهای نیمه‌تمام و پیگیری مطالبات و مشکلات مردم باید در اولویت همه امور این سازمان باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید مصطفی طباطبایی ‌‌نژاد با بیان اینکه انسان هم گوهری بی‌نظیر و گران‌قیمت است و می‌تواند عنصری پست و بی‌ارزش باشد، اظهار کرد: انسان اگر خودش را ارزان نفروشد، گوهری گران‌قیمت می‌شود اما اگر خود را ارزان فروخت، یک عنصر بی‌ارزش خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه خداوند از خلقت انسان دو هدف مهم را دنبال کرده است، هدف نخست را شناخت ذات باری‌تعالی و در نهایت به خدا رسیدن انسان اعلام کرد و گفت: این اشرف مخلوقات یکی از چند ویژگی است که قرآن برای انسان ذکر کرده، آنچه در جهان هستی وجود دارد همه به خاطر انسان و خدمت به او خلق شده ‌است.

طباطبایی‌نژاد اضافه کرد: برای جلوگیری از سوءاستفاده از آنچه خدا برای انسان خلق کرده، حدودی نیز مشخص شده‌ است، در زمان پیامبر اکرم (ص) مدیریت این انفال در اختیار ایشان بوده، در زمان کنونی که امام عصر(عج) در غیبت به سر می‌برند، در اختیار ولی ‌امر مسلمین قرار دارد.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: امروز باید مسئولان از انفال به‌ درستی مدیریت کنند، در این راستا پنج وظیفه عمده ذکر شده که حفظ وضع موجود، اتمام کارهای نیمه‌تمام، ابتکار و نوآوری، رفاه حال کارمندان و باز کردن گره از کار مردم و اقامه نماز، پنج اصل مهم برای مسئولان در امر مدیریت انفال به‌شمار می‌آید که باید بدان واقف باشند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: سفیران انفال با هدف حفظ ، احیا و توسعه منابع خدادادی به روستا ها و مناطق مختلف می روند تا با مردم و بهره برداران به صورت مستقیم صحبت کنند.

طباطبایی نژاد ادامه داد: در کشور ما منابع طبیعی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و ما باید برای حفظ آن تلاش کنیم.

وی به اعزام سفیران انفال اشاره کرد و افزود: سفیران انفال با هدف حفظ ، احیا و توسعه منابع خدادادی به روستا ها و مناطق مختلف می روند تا با مردم و بهره برداران به صورت مستقیم صحبت کنند.

۱۱۰/ق

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست