• تاریخ: ۱۳۹۷-۱۰-۰۲
  • شناسه خبر: 10335

داغ گرانی/ توزیع نادرست اقلام در زنجان

پیام ملّت ؛ اسدالله قربان زاده – این روزها گرانی اقلام و کالاهای ضروری روزگار را بر طبقات پایین دست جامعه سخت کرده است. شروع دور بعدی تحریم ها از ۱۳ آبان ماه موجب شده تا واکنش های هیجانی را در بازار زنجان شاهد باشی ...

پیام ملّت ؛ اسدالله قربان زاده – این روزها گرانی اقلام و کالاهای ضروری روزگار را بر طبقات پایین دست جامعه سخت کرده است. شروع دور بعدی تحریم ها از ۱۳ آبان ماه موجب شده تا واکنش های هیجانی را در بازار زنجان شاهد باشیم. برخی این عامل را در بروز و ظهور گرانی حاکم در بازار تاثیرگذار می دانند و برخی نیز التهاب های کاذب را در تشنج بازار عامل افزایش قیمت ها می دانند.

در این بین برخی از مسئولان توزیع نادرست اقلام را در شکل گیری این گرانی ها و تورم کاذب تاثیرگذار می دانند.

در این کش و قوس قشرهای پایین جامعه بیش از هر کس دیگری آسیب پذیر هستند و در انتظار افت قیمت ها هستند. این در شرایطی است که از مدتی قبل روند نزول قیمت دلار که برخی آن را بهانه ای برای افزایش قیمت می دانستند، موجب شده تا حدودی از التهاب بازار اقلام کاسته شود.

«پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت» برای روشن شدن اوضاع بازار به میان مردم رفته است تا این بار از زبان مردم این مساله را بررسی کند:

یکی از شهروندان زنجانی با ابراز تاسف از افزایش قیمت محصولات اساسی خانوارها می گوید: از چند ماه اخیر افزایش قیمت ها سرسام آور شده است و کسی پاسخگو نیست.

حسین احمدی با تاکید بر اینکه تحریم ها فرصت خوبی برای بالا رفتن قیمت ها شده است و کمتر مسئولی پاسخگو است، می افزاید: سوال من این است محصول تولید داخل چه ارتباطی با دلار دارد که برخی ها آن را بهانه خوبی برای افزایش قیمت کرده اند.

به گفته وی، این آشفته بازار باعث شده تا طبقات پایین متضرر شوند و به اعتقادم باید برای برون رفت از این شرایط باید تدبیری اندیشیده شود.

دیگر شهروند زنجانی که در بازار مشغول خرید است، نیم نگاهی به مقایسه قیمت انواع میوه نسبت به سال قبل می اندازد و می گوید: برای مثال قیمت موز سال قبل بین ۷ تا ۸ هزار تومان بود که امسال به مرز ۱۳ هزار تومان رسیده است.

اکبر سپهری افزایش قیمت انواع آجیل در شب یلدا را یکی از نقاط ضعف مسئولان امر می داند و می افزاید: در روزهایی که بازار خرید شب یلدا داغ بود کنترل و نظارت بر بازار باید بیشتر باشد، که در عمل چنین نیست.

وی بازار کنونی را فرصتی برای بالا بردن قیمت ها می داند که متاسفانه بیش از هر زمان دیگری طبقات محروم جامعه آسیب می بینند.

دیگر شهروند زنجانی ساکن کوی قائم با تاکید بر اینکه در ماه های اخیر بالا رفتن قیمت دلار اوضاع را سخت کرده بود، می گوید: هر چند اکنون قیمت دلار افت پیدا کرده، اما متاسفانه همچنان قیمت ها به قوت خود باقی مانده اند و این انصاف نیست.

اکبر محمدی بازگشت آرامش به بازار را امری مهم می داند و ادامه می دهد: در روزهای نزدیک به شب یلدا قیمت آجیل افزایش پیدا کرد و این با هیچ منطقی سازگار نیست. وی بر این مهم اعتقاد دارد که بازار را عرضه و تقاضا مشخص می کند، اما این نباید دلیلی برای افزایش چشمگیر قیمت آجیل به این میزان باشد.

اکنون قیمت آجیل در اشکال مختلف به تناسب کیفیت ۶۰ هزار تومانی، ۱۰۰ هزار تومانی و ۱۶۰ هزار تومانی در بازار به فروش می رسد.

توزیع نادرست

این صحبت ها در حالی بیان می شود که استاندار زنجان نارضایتی‌ مردم از کمبود اقلام مورد نیاز در بازار را ناشی از توزیع نادرست می داند.

فتح‌الله حقیقی با تاکید بر اینکه هر کالایی در هر صنفی باید برچسب قیمت داشته باشد، می گوید: یکی از ضرورت‌های امروز با توجه به پایان سال، نظارت دقیق بر بازار و از همه مهم‌تر آسیب‌شناسی بازار شب و عید است.

وی با اشاره به اینکه ارائه گزارش‌های متناقض از وضعیت بازار حاکی از آن است که باید امر نظارت بر بازار به صورت جدی انجام گرفته و این حق مسلم مردم است که مسئولان، این نظارت‌ها را به طور دقیق انجام دهند، می افزاید: نظارت مستمر و دقیق بر وضعیت بازار باعث می‌شود تا بسیاری از مشکلاتی که در این خصوص وجود دارد، شناسایی و آسیب‌شناسی شود.

حقیقی با بیان اینکه گزارش تعزیرات حکومتی نشان می‌دهد که وضعیت استان مناسب است، اما بازار چنین چیزی را نشان نمی‌دهد، تصریح می کند: باید کمیته استانی و شهرستانی تنظیم بازار به صورت منظم فعال شود و فرمانداران به این جلسه دعوت شوند و تیم عملیاتی اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز در جلسه از نحوه بازرسی گزارش دهند.

استاندار زنجان با اشاره به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و افزایش تقاضا در بازارمی گوید: بهتر است آسیب‌شناسی قیمت‌ها و بازار شب عید سال گذشته انجام شده تا تمهیداتی برای سال آتی اندیشده شود که در همین راستا انتظار می‌رود دستورالعمل‌های کشوری بومی‌سازی شود.

حقیقی تاکید می کند: هیچ‌ کسی در رابطه با شیر حق ندارد آن ‌را بیشتر از قیمت مصوب ارائه کند. همچنین در زمینه لاستیک خودروها نیز باید نامه‌ای تحلیلی به وزیر صمت در رابطه با مشکلات موجود ارائه شود.

به گفته مقام عالی استان زنجان، با توجه به حمل و نقل سنگین موجود در استان برای مشکلات آتی پیش‌بینی لازم صورت پذیرفته و کمیته‌ای در رابطه با حمل و نقل و اصناف تشکیل شود.

استاندار زنجان ادامه یم دهد: اگر امروز با نارضایتی‌هایی در بازار مواجه هستیم، این نارضایتی‌ها به واسطه کمبود منابع در بازار نبوده و مشکل و دغدغه اصلی در این زمینه به توزیع نادرست این منابع باز می‌گردد.

اگر می‌خواهیم نسبت به توزیع اقلام دولتی در بازار اقدام کنیم، باید نظارت‌های دولتی نیز همراه با این توزیع انجام شود که در این راستا انتظار ما از رسانه‌ها این است که کمک‌حال دولت در امر نظارت باشند.

وی با تاکید بر اینکه نصب برچسب قیمت برای همه کالاها یک امر ضروری است، اظهار می کند: آنچه که امروز از گزارش‌های تعزیرات حکومتی برمی‌آید، حاکی از وجود آرامش در بازار است، اما وقتی خود بازار را رصد می‌کنیم، چنین چیزی را مشاهده نمی‌کنیم، بنابراین کمیته استانی و شهرستانی تنظیم بازار باید فعالیت منظمی در این عرصه داشته باشد.

۱۱۰/ق

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست