• تاریخ: ۱۳۹۷-۱۱-۰۶
  • شناسه خبر: 10797

اشتغال و عمران در سایه

پیام ملّت – قرار است این هفته بودجه پیشنهادی دولت در صحن علنی مجلس بحث و بررسی شود. این بودجه پیشنهادی در برخی موارد با اما و اگرهایی همراه بوده است.   به گزارش «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت»، در برخی حوزه ها شاهد کسری ...

پیام ملّت – قرار است این هفته بودجه پیشنهادی دولت در صحن علنی مجلس بحث و بررسی شود. این بودجه پیشنهادی در برخی موارد با اما و اگرهایی همراه بوده است.  

به گزارش «پایگاه خبری تحلیلی پیام ملّت»، در برخی حوزه ها شاهد کسری بودجه و به نتیجه نرسیدن طرح ها را شاهد خواهیم بود. گرچه هنوز بحث‌ها و رایزنی‌ها در رابطه با تعیین نرخ دلار و نفت در بودجه سال آینده ادامه دارد، اما احتمال اینکه قیمت دلار به عنوان مبنای تبدیل درآمدهای ارزی به ریال تا حدود ۵۵۰۰ تومان تعیین شود، بیش از نرخ‌ های دیگر است و بحث‌هایی برای نفت حدود ۶۵ دلاری مطرح است.

برای بررسی جزییات بودجه پیشنهادی دو نماینده استان در مجلس نقطه نظرات خود را مطرح کرده اند: 

بودجه سال آینده متمرکز بر حوزه اشتغال نیست  

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی درباره بودجه پیشنهادی سال آینده از سوی دولت گفت: در این بودجه تمرکز در حوزه اشتغال را شاهد نخواهیم بود.

فریدون احمدی درباره بودجه پیشنهادی سال آینده از سوی دولت اظهار کرد: در این بودجه تمرکز در حوزه اشتغال را شاهد نخواهیم بود.

وی افزود: دولت این بودجه را با در نظر گرفتن شرایط ویژه کشور و شرایط حاکم روز تدوین کرده و خروجی در کمیسیون تلفیق مجلس بررسی می‌شود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه‌کاره در کشور بیان کرد: بهتر بود در بودجه سال آینده به این حوزه هم اعتبار خاصی تخصیص داده می‌شد و یا بودجه این بخش افزایش می‌یافت. اعتقاد دارم، تکمیل پروژه‌های عمرانی به ‌عنوان زیربنای اشتغال در بالابردن ظرفیت‌های این حوزه و برچیدن بیکاری تأثیرگذار است.

احمدی نیمه‌کاره بودن پروژه‌های بی‌شمار عمرانی در کشور و توقف عمران و آبادانی را یادآور شد و اظهار کرد: متأسفانه با این بودجه پیشنهادی شاهد توقف عملیات عمرانی خواهیم بود و در کل این بخش از تب‌وتاب خواهد افتاد.

وی وابستگی شدید بودجه پیشنهادی همچون سال‌های گذشته به نفت را خاطرنشان کرد و گفت: افزایش بودجه جاری کشور فرصت مغتنمی بود تا از آن کسری‌های قابل پیش‌بینی را جبران کنیم و امید داریم کمیسیون تلفیق مجلس در بررسی بودجه پیشنهادی به این مهم توجه کند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به اوضاع اقتصادی کشور، بودجه پیشنهادی بر مبنای معیشت مردم در شرایط ناگوار اقتصادی کنونی تدوین ‌شده است.

احمدی در پاسخ به سؤالی درباره تغییر نحوه تخصیص عوارض ارزش‌ افزوده به شهرداری‌ها در بودجه پیشنهادی سال آینده افزود: ورود دولتی‌ها به این مسئله را قبول ندارم و اعتقاد دارم باید مدیریت شهرها را به منتخبان محلی که همان شوراهای شهرها هستند بسپاریم و دخالت دولتی‌ها با ماهیت شوراهای شهرها و روستاها منافات دارد.

وی بیان کرد: با این شکل تغییر در بودجه سال آینده مخالفم و به‌عنوان مخالف در صحن علنی مجلس صحبت خواهم کرد.

معایب استانی شدن هدفمندی یارانه ها باید برطرف شود

 همچنین نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: معایب استانی شدن هدفمندی یارانه ها باید برطرف شود، چرا که استان های برخوردار سهم بیشتری می برند .
دکتر مرتضی خاتمی در خصوص استانی شدن هدفمندی یارانه ها افزود: بودجه استانی نشان می دهد که رویکرد استانی شدن اداره کشور به سختی پیش می رود.

وی ادامه داد: در این میان استانی شدن هدفمندی یارانه ها در جهت تفویض اختیار و ایجاد رقابت در حذف یارانه ۳ دهک بالائی مثبت ارزیابی می شود، اما اینکه منابع حاصل از حذف۳ دهک بالایی هر استان صرف حذف تدریجی فقر مطلق و تکمیل پروژه های نیمه تمام استانی شود قابل تامل است.

به گفته این نماینده مجلس، استان های برخوردار۳ دهک بالائی بسیار بیشتری دارند و از این محل درآمد بیشتری را کسب خواهند کرد و استان های کم برخوردار درآمد به مراتب کمتری را خواهند داشت و این موضوع باید در کمیسیون تلفیق و صحن مورد توجه جدی قرار گیرد .

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به منابع و مصارف بودجه استانی اظهار کرد: با وجود تامین ۲۸ درصدی منابع بودجه عمومی لایحه، از منابع استانی تنها ۶ درصد یعنی۲۵ هزار میلیارد تومان از اعتبارات استانی است؛ یعنی در شورای برنامه ریزی استان براساس ماده ۳۱ احکام دائمی و ماده ۴۴ قانون الحاق ۲ تخصیص می یابد .
خاتمی ادامه داد: به عبارتی بخش بزرگ بودجه استان ها از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصمیم گیری می شود .
وی گفت: منبع مهم و مؤثر در بودجه استانی که صرف طرح های عمرانی می شود و تعادل در بودجه استان ها را به همراه دارد از محل قانون استفاده متوازن از امکانات کشور است که در لایحه امسال ۱۴ درصد افزایش داشته است .

خاتمی با اعلام اینکه مجموع اعتبارات هزینه ای استانی با۲۰ درصد و مجموع اعتبارات عمرانی با ۲ درصد رشد مواجه شده اند که با توجه به افزایش تورم ، در عمل سرعت پیشرفت طرح ها کاهش خواهد داشت،گفت: در لایحه بودجه به طور میانگین۲۰ درصد درآمدهای استانی به استان برمی گردد. ضریب بازگشت که نسبت مجموع اعتبارات استان ها به درآمدهای استانی است در۹ استان بیش از صد درصد است.

این نماینده مجلس در تکمیل صحبت هایش اضافه کرد: بیشترین آن ایلام با ۲۱۶ درصد است، یعنی بیش از۲ برابر درآمد استان ایلام به خود استان برمی گردد و کمترین آن تهران با ۱۱ درصد است. البته سهم استان تهران تامین درآمدهای استانی۵۳ درصد است و فقط ۱۱ درصد آن به این استان برمی گردد و دلیل آن تمرکز درآمدها در تهران است.

به گفته خاتمی، ضریب بازگشت در استان زنجان ۳۵ درصد است و با توجه به محرومیت های موجود بازگشت تنها ۴۰ درصدی از درآمدهای استان زنجان به خود استان قابل تامل است .
نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی  اعلام کرد: میانگین رشد اعتبارات عمرانی۲ درصد است و ۱۸ استان رشد مثبت و ۱۳ استان رشد منفی دارند و استان زنجان شاهد افزایش یک درصدی در بودجه عمرانی است.

وی با بیان اینکه میانگین رشد اعتبارات هزینه ای استانی۲۰ درصد بوده که سهم استان زنجان رشد ۱۵ درصدی است، گفت: میانگین سرانه اعتبارات هزینه ای استانی ۱۵۴ هزار تومان و میانگین سرانه اعتبارات عمرانی استانی۱۳۷ هزار تومان است و این در حالی است که میانگین کشوری درآمدهای استانی یک میلیون و۳۸۵ هزار تومان است و استان زنجان با داشتن درآمد سرانه ۸۸۴ هزار تومانی برای هر نفر تنها هر نفر به اندازه ۲۲۵ هزار تومان در اعتبارات هزینه ای و۱۶۳ هزار تومان در اعتبارات عمرانی سهم دارد که نیاز است در این خصوص اقدامات مناسبی برای جبران و تحقق کامل بودجه استان انجام گیرد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست