• تاریخ: ۱۳۹۷-۱۱-۱۰
  • شناسه خبر: 10903

مردی از تبار دانایی

پیام ملّت – آیین تجلیل از شیمیدان دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان در حالی برگزار شد که سخنرانان این مراسم مباحث مختلف در خصوص ویژگی های شخصیتی وی بیان کردند. به گزارش آنا، همه‌ چیز برای او به شکل دیگری رقم م ...

پیام ملّت – آیین تجلیل از شیمیدان دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان در حالی برگزار شد که سخنرانان این مراسم مباحث مختلف در خصوص ویژگی های شخصیتی وی بیان کردند.

به گزارش آنا، همه‌ چیز برای او به شکل دیگری رقم می‌خورد، آن هم در درسی که کمتر به آن علاقه داشت. گذر زمان او را با دنیای رنگارنگ شیمی آشنا می‌کند. با سپری شدن زمان با افرادی مواجه می‌شود که مسیر انس و الفت او را با علم شیمی هموار می‌کنند.

آن مرد اکنون قله‌های بلندی را در این علم بیش از گذشته پر نور کرده است و هنوز هم خود را دانشجوی این رشته معرفی می‌کند. صحبت از دکتر بابک کریمی است، دانشمند نام‌آشنای شیمی ایران. اینجا دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان است؛ جایی که در آن بزرگان علمی از دور و نزدیک جمع شده‌اند تا در بزرگداشت او سنت تجلیل را به جا بیاورند.

براین‌اساس؛ آیین تجلیل از بابک کریمی رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه استان زنجان عصر امروز با همکاری این دانشگاه و بنیاد ملی نخبگان استان در محل سالن همایش‌های دانشگاه علوم پایه زنجان با حضور شخصیت‌های استانی، علمی و دانشجویان برگزار شد.

در این مراسم، رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با بیان اینکه در موفقیت‌های علمی کسب شده خوش‌اقبال بوده‌ام، اظهار کرد: در دوران کودکی و در زمان حضور در محیط دانشگاهی نزد شخصیت‌هایی بوده‌ام که بنده را برای علم‌آموزی ترغیب و تشویق می‌کردند.

کریمی با یادی از بیژن همتیان دبیر شیمی و استاد فیروزآبادی استاد شیمی دانشگاه شیراز عنوان کرد: از استاد فیروزآبادی کوشش را یاد گرفته‌ام و این موجب شده تا با انگیزه فراوان در مسیری که در پیش گرفته بودم، بیش از پیش استوار باشم.

جایگاه والای شغل معلمی در طول تاریخ

این پژوهشگر برتر کشور با اشاره به جایگاه والای شغل معلمی در طول تاریخ یادآور شد: هنر یک معلم زمانی است که افراد متوسط و ضعیف را ترغیب و تشویق به رشد و تعالی کند و این همان کاری است که آقای همتیان در وجودم زنده کرد.

رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با بیان اینکه عمر انسان‌ها کوتاه‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم، بیان کرد: در طول دوران تدریس، بزرگترین دستاورد بنده این بود که به توانایی و استعداد جوان‌ها تردید نکردم و خروجی آن را دیده‌ام.  

کریمی متذکر شد: در طول ۲۲ سال گذشته، دوران زندگی خود را خوب سپری کرده‌ام و در تمام این سال‌ها که با جوانان مختلف کار پژوهشی انجام داده‌ام، خروجی پروژه‌ها موفقیت‌آمیز بوده است. برخی مواقع هم که برخی از ادامه مسیر تحقیق منصرف شده‌اند، با اعتماد به نفس توانسته‌ام، مسیر موفقیت آنان را هموار کنم.

وی با بیان اینکه برای انجام کارهای بزرگ امکانات کافی و طول لازم نیست و تنها باید فکر بزرگ داشت، تشریح کرد: شروع کار من در منطقه عارف ۳ این دانشگاه با امکانات محدود بود که  با همین کمبودها و کاستی‌ها ساختیم و در گذر زمان صاحب دانشکده شیمی امروزی شدیم.

رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با یادی از سال‌های طولانی تحقیق و پژوهش در پاسی از شب تا طلوع آفتاب تأکید کرد: باید از کوچک‌ترین لحظات زندگی به نحو مطلوب بهره برد و من این شب‌ بیداری‌ها را با هیچ چیز دیگری عوض نمی‌کنم.

کریمی با بیان بیوگرافی کوتاه از خود اینگونه به سخنان خود پایان داد «بابک کریمی هستم! اصالتم بختیاری، دانشجوی شیمی و اهل زنجان».

ارج نهادن به مقام علمی اساتید دانشگاه های استان زنجان

رئیس بنیاد ملی نخبگان استان زنجان نیز با تأکید بر ارج نهادن به مقام علمی اساتید دانشگاه‌های استان گفت: این مراسم‌ها بر محور شناسایی و معرفی مضاعف پژوهشگران علمی استان زنجان است که قصد داریم، زمینه برای الگوپذیری نسل جوان کنونی که دغدغه پیشرفت دارند، فراهم شود.

عباس ربیعی با تأکید بر اینکه باید دستاوردهای علمی اساتید دانشگاهی استان زنجان بیش از گذشته نمود پیدا کند، تبیین کرد: نخبگان استان زنجان در زمینه‌های مختلف علمی در سطح بین‌المللی عناوین ارزنده‌ای کسب کرده‌اند و در این راستا بنیاد نخبگان با برگزاری این قبیل برنامه‌ها، فرصتی را برای معرفی در برنامه دارد.

وی با قدردانی از دکتر کریمی بابت همکاری در برگزاری این برنامه و ایجاد بستری برای تعامل با بنیاد ملی نخبگان استان زنجان، ادامه داد: برای برگزاری این برنامه که از چند ماه قبل آغاز شد، عباس بیگلری از دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان و همکاران بنیاد نخبگان مشارکت داشتند که جای قدردانی دارد.

نقش نخبگان جامعه در هویت‌بخشی به یک جامعه

معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار زنجان نیز در این مراسم سخنانی نقش نخبگان جامعه را در هویت‌بخشی به یک جامعه و اثرگذاری در بین نسل جوان را یادآور شد و افزود: اعتقاد دارم، الگوها در یک جامعه بهترین معرف هستند و باید برای تأثیرگذاری در جوامع بیش از پیش بین عموم معرفی شوند.

فرامرز نیک‌سرشت با بیان اینکه شناخت و معرفی ایران متکی به حافظ، سعدی، ابن سینا، خوارزمی و سایرین است، اضافه کرد: هرچقدر سرمایه‌های اجتماعی بین عموم معرفی شود، شاهد بالا رفتن اعتماد به نفس نسل‌های آینده خواهیم بود که در پیشرفت و سازندگی نقش مضاعف دارند.

وی با بیان اینکه از گذشته‌های دور کشورها همیشه به دنبال اسطوره‌ها بودند، اضافه کرد: حتی کشورهایی هم که اسطوره نداشتند، در سالیان دور تلاش می‌کردند، افسانه بسازند و جالب اینکه ما هنوز از داشته‌های خود در ابعاد مختلف علمی، فرهنگی و ادبی غافل بوده‌ایم.

نیک‌سرشت از تعبیر فرار مغزها در دهه‌های گذشته یاد کرد و ادامه داد: کشورهای توسعه‌یافته همچون آمریکا همواره به دنبال جذب نخبه‌ها از سراسر دنیا بوده‌اند تا بتوانند از این سرمایه‌های اجتماعی در ابعاد مختلف برای بهره‌گیری از ایده‌ها و فرصت‌ها بیشترین بهره را ببرند.

به گفته وی، برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های تکریم از اساتید و نخبگان جامعه فرصتی برای بیان کارکردها، مسئولیت‌های اجتماعی، مکارم اخلاقی و سلوک اجتماعی این قبیل افراد است.

معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار زنجان بر ضرورت معرفی بیش از پیش نخبگان استان زنجان همچون استاد ثبوتی، دکتر کریمی و سایر نخبگان تأکید کرد و یادآور شد: این اساتید به عنوان الگوهای جامعه در ابعاد مختلف از جمله بیان کلام، لباس پوشیدن، راه رفتن و سایر موارد هستند که در الگوپذیری دانشجویان تأثیر بسزایی دارند.

نیک‌سرشت، نقش اساتید دانشگاه را در احیای مکارم اخلاقی، تعصب‌های ملی و تعلق به کشور مهم عنوان و خاطرنشان کرد: در این بین باید رسالت یک کشور نسبت به نخبگان به عنوان عضوی از افراد اثرگذار در جامعه تبیین و روشن شود.

وی در پایان با اشاره به تبلور حرکت‌های نخبه‌گرایی در جامعه افزود: شناسایی اندیشه‌ها و ایده‌پردازی‌های این قشر از افراد فرهیخته جامعه باید به سمتی رود که شاهد خروجی مطلوب در جامعه باشیم.

۱۱۰/ق

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست