• تاریخ: ۱۳۹۷-۱۱-۱۱
  • شناسه خبر: 10935

بدعهدی خریداران به فروشندگان/هیجان در بازار مسکن زنجان

پیام ملّت – در روزهای سرد سال همچنان بازار مسکن در شهر زنجان نیز سرد و بی روح است. بازار بی ثبات است و فروشنده با وجود تمایل به فروش هنوز دنبال فرصتی برای بهره بردن از این آَشفته بازار است و تلاش می کند، قیمت را حت ...

پیام ملّت – در روزهای سرد سال همچنان بازار مسکن در شهر زنجان نیز سرد و بی روح است. بازار بی ثبات است و فروشنده با وجود تمایل به فروش هنوز دنبال فرصتی برای بهره بردن از این آَشفته بازار است و تلاش می کند، قیمت را حتی در آخرین لحظه فروش به بالاترین نرخ به فروش بگذارد.

این در حالی است که خریداران از این شکل معامله سردرگم هستند و از مشاوران املاک ها بابت فراهم شدن این بازار انتقاد می کنند.

خانه به دوش ها نیز در این برهه از سال چندان حال و روز خوشی ندارند و با توجه به اوضاع نامساعد اقتصادی ترجیح می دهند، تا سال جدید با افزیش قیمت صاحب خانه ها هم که شده روزگار سپری کنند.

به گزارش آنا، این روزها بازار مسکن در زنجان حال و روز خوشی ندارد، به طوری که صاحب خانه شدن یک معادله پیچیده است و متقاضیان برای خرید که پول نقد دارند باید مدت ها دنبال حل آن باشند.

اوضاع به قدی سخت است که برخی از خریداران با چندین بنگاه موضوع را در میان می گذارند تا گره کور خانه دار شدن باز شود، غافل از اینکه این گره آن قدر محکم تاب خورده که معادله معیشت خانوارها و خرید مسکن را بی نتیجه گذاشته است.

در این بین برخی از خریداران به سمت شبکه های اجتماعی و سایت های مجازی پناه برده اند تا شاید از این راه مشکل خانه دار شدن حل شود که این چالش خرید همچنان با ادعای اعلام قیمت تمام شده، در این فضاها نیز راه به جایی نبرده است.

بدعهدی پای معامله

فروشندگان زمانی پای معامله می آیند که به عهد خود در قیمت اعلام شده عمل نمی کنند و این واکنش های خریداران را در پی داشته است.

احمد محمدی از شهروندان زنجانی با انتقاد از جو حاکم در بازار مسکن زنجان به آنا می گوید: مشاوران املاک در تعامل بین مشتری و خریدار نقش مهمی دارند که متاسفانه تنها به فکر منفعت شخصی هستند و کاری از پیش نمی برند.

به گفته وی، با وجود اعلام قیمت نهایی فروش ملک از سوی فروشنده شاهد وفای به عهد از سوی فروشندگان نیستیم و وقتی پای معامله می آیند، قیمت را درصدی بالا می برند و این موجب اختلاف بین دو طرف می شود.

این شهروند زنجانی فضای حاکم در بازار مسکن را بسیار هیجانی و بی ثبات اعلام می کند و می افزاید: این اوضاع متاثر از بازار بورس و ارز است و اعتقاد دارم برای خروج از این بحران مدیریت واحد در کار باشد.

دخالت شبکه های اجتماعی

دیگر شهروند زنجانی که وام مسکن یکم دریافت کرده است، از پیگیری ها برای خرید مسکن در چند ماه گذشته خبر می دهد و می گوید: به نظرم یکی از عوامل دخیل در بی ثباتی بازار سایت ها و شبکه های اجتماعی است که روز به روز بر افزایش قیمت مسکن دامن می زنند. چالشی که بنده مدتی با آن دست به گریبان هستم.

حسین رضایی در تکمیل صحبت هایش اضافه می کند: مدتی برای خرید مساله را از سایت های مجازی پیگیر بودم و شاهد تغییر روزمره قیمت ها شدم و در نهایی که گزینه خوبی برای خرید انتخاب کردم، پای معامله بدعهدی کردند و در نهایت راه به جایی نرسید.

به گفته این خریدار مسکن، اتحادیه مشاوران املاک شهر و حتی مسئولان ذیربط برای برون رفت از شرایط بازار مسکن تدابیر لازم بیندیشند و به اعتقادم نباید در این برهه زمانی دست روی دست گذاشت.

همین بی ثباتی در بازار مسکن موجب شده که در برخی نقاظ شهر شاهد افزایش هیجانی قیمت ها باشیم. این افزایش قیمت ها در خانه های شما و شرق شهر اوج گرفته و دلالان و خریداران روز به روز با رصد قیمت ارز و سکه همچنان بر طبل صعود قیمت می کویند.

برای نمونه قیمت ملک ۱۱۰ متری که در شهرک کارمندان چند ماه قبل به مرز ۴۵۰ میلیون تومان رسیده اکنون به مرز۶۵۰ میلیون تومان افزایش داشته است و یا حتی در منطقه وحیدیه نیز روند افزایش قیمت آپارتمانی از متراژ ۳ میلیون تومان به مرز۵ میلیون تومان قوت گرفته است.

این در حالی است که افزایش قیمت در پونک و برخی از فازهای گلشهر روند افزایشی چندان محسوسی نداشته است، ولی با این حال بازار مسکن در این شهرک ها سوت و کور است.

بازار مسکن در زنجان راکد است

آنا برای پیگیری بیشتر این چالش شهری به سراغ رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر زنجان رفته است تا درباره آینده بازار و حال و روز این روزهای بگوید.

ابوالفضل طاهری با اعلام اینکه بازار مسکن در زنجان راکد است، درباره دلایل آن می گوید: به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و اوضاع اقتصادی شاهد افزایش قیمت مسکن بوده ایم.

وی با بیان اینکه در آشفته بازار کنونی فروشنده و خریدار سردرگم هستند، می افزاید: با وجود اینکه قیمت ارز در ند ماه اخیر روند کاهشی محسوسی داشته است، اما قیمت مصالح ساختمانی همچنان در اوج ثابت باقی مانده است و این در افزایش قیمت مسکن بی تاثیر نبوده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر زنجان قیمت مسکن را متناسب با بازار مصالح ساختمانی و ارز می داند و یادآور می شود: این فضا در چند سال اخیر نیز به وفور مشاهده شد و تاثیر خود را در بازار مسکن بر جای گذاشت.

طاهری انجام معاملات مسکن با احتیاط را از سوی فروشندگان متذکر می شود و در پاسخ به سوالی درباره نبود همکاری و تعامل مشاوران املاک بین خریدار و فروشنده برای به نتیجه رسیدن معامله اظهار می کند: بنگاهداران طبق قانون تجارت نقش واسطه را دارند و بر طرفین دلالت دارند تا بر روی معامله توافق شود.

وی در تکمیل صحبت هایش در این باره ادامه می دهد: متاسفانه در بیشتر مواقع فروشندگان کنار نمی آیند و این در حالی است که مشاور املاک برای به سر منزل مقصود رسیدن معامله تلاش کرده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر زنجان درباره آینده مسکن با شرایط کنونی و بروز اختلاف در انجام معاملات با وجود افزایش قیمت تصریح می کند: برای خروج از شرایط بحرانی کنونی افزایش قیمت دیگر مطلوب نیست. اکنون ۳ ماه است که افزایش قیمت مسکن در زنجان محسوس نبوده است، ولی هنوز رکود حاکم است.

طاهری در پاسخ به سوال آنا درباره رونق ساخت و ساز و تاثیر آن در بازار مسکن کنونی بیان می کند: در واقع ساخت و ساز شکلی از تولید است و به نظرم در بهبود اوضاع تاثیر دارد و این منوط به ثبات بازار ارز و کاهش آن است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر زنجان در پاسخ به دیگر سوال آنا درباره نقش بانک مسکن برای خروج از بحران کنونی می افزاید: این بانک در مدیریت کنترل بازار مسکن با ارائه تسهیلات ارزان قیمت و بهبود بروکراسی اداری نقش اثرگذاری دارد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست