• تاریخ: ۱۳۹۷-۱۱-۲۰
  • شناسه خبر: 11104

میدان انقلاب زنجان در فهرست آثار ملی ثبت شد

پیام ملّت – مدیركل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان گفت: میدان انقلاب زنجان با موافقت شورای ثبت سازمان میراث‌فرهنگی در فهرست آثار ملی جاودانه شد. یحیی رحمتی افزود: میدان انقلاب یکی از اولین میادین شهر ...

پیام ملّت – مدیركل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان گفت: میدان انقلاب زنجان با موافقت شورای ثبت سازمان میراث‌فرهنگی در فهرست آثار ملی جاودانه شد.

یحیی رحمتی افزود: میدان انقلاب یکی از اولین میادین شهر زنجان است که در جریان توسعه شهر در زمان رضاشاه پهلوی ساخته شده است، با احداث این بنا در دوره پهلوی اول تحول مهمی در شهرسازی در زنجان رخ داد.

وی در خصوص تغییرات بنا در طی سالیان پس از ساخت، تصریح كرد: خوشبختانه در دوره قبل و بعد از انقلاب، این میدان سیمای سنتی خود را حفظ کرد و آسیب جدی به آن وارد نشد.

این مسئول ادامه داد: لوح ثبتی اثر فرهنگی ـ تاریخی میدان انقلاب زنجان به شماره ۳۲۲۹۰ در دوم بهمن‌ماه امسال در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

رحمتی در خصوص وجه تسمیه میدان انقلاب، گفت: نام میدان پیش از انقلاب اسلامی میدان پهلوی بود و پس از انقلاب اسلامی به میدان انقلاب تغییر نام یافت. با این وجود هنوز بسیاری از مردم زنجان میدان انقلاب را «چهارراه» می‌خوانند.

مدیركل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان اظهار كرد: در این دوره با احداث خیابان‌های اصلی شهر، زنجان تا حدودی از حالت یك شهر سنتی با معابر باریك و نامنظم خارج شده و شبكه معابر عمومی نسبتا منظمی جایگزین آن شد.

وی خاطرنشان کرد: شهرسازان دوره پهلوی با احداث دو خیابان اصلی در جهت شمال به جنوب و شرق به غرب كه امروز به نام‌های خیابان سعدی و خیابان امام معروف است، قسمت‌های مختلف شهر را به یكدیگر متصل کردند. این دو خیابان شهر را به چهار بخش تقسیم می‌کرد و در مركز شهر به یكدیگر می‌رسید. از همان ابتدا محل تقاطع دو خیابان تبدیل به میدان شده و بدنه پیرامون آن در دوره پهلوی اول شكل گرفت.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست