• تاریخ: ۱۳۹۷-۱۱-۲۴
  • شناسه خبر: 11178

پرواربندی قیمت گوشت در زنجان!

پیام ملّت – این روزها افزایش قیمت گوشت همچون سایر اقلام بی سابقه گران شده است. هر چند مسئولان از نظارت جدی بر بازار و تنظیم قیمت ها صحبت می کنند، اما در عمل این مردم هستند که صعود قیمت ها را بیش از هر مسئولی زیرذرب ...

پیام ملّت – این روزها افزایش قیمت گوشت همچون سایر اقلام بی سابقه گران شده است. هر چند مسئولان از نظارت جدی بر بازار و تنظیم قیمت ها صحبت می کنند، اما در عمل این مردم هستند که صعود قیمت ها را بیش از هر مسئولی زیرذربین دارند. این در حالی است که قیمت گوشت نیز در ماه های اخیر دغدغه های عمومی را در پی داشته است و اینکه قیمت گوشت گرم گوسفندی از۸۰ هزار تومان به مرز ۱۲۰ هزار تومان برسد، حکایتی است که شاید با روند کنونی افزایش قیمت ها باز هم تداوم داشته باشد.

به گزارش «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت»، در شهر زنجان با توجه به اقتصاد ضعیف شهری حاکم یک باره افزایش قیمت گوشت گرم به شکل چشمگیر موجی از انتقادهای مردمی را در محافل عمومی در پی دارد. مسئولان استانی با تدابیر اندیشیده شده همچون واردات گوشت و نظارت بر نحوه توزیع سعی در کنترل و کاهش قیمت آن را دارند.

نبود نظارت بر بازار

یکی از شهروندان زنجانی نبود نظارت بر بازار را از دلایل افزایش قیمت گوشت در زنجان اعلام می کند و می گوید: افزایش قیمت گوشت در زنجان در کمترین زمان ممکن روی داده و به نظرم باید بازرسی ها از قصابی ها بیش از گذشته چشمگیر باشد. به نظرم باید دستگاه های نظارتی دلایل این میزان افزایش را بررسی کرده و به مردم گزارش دهند.

حسین پیری با تاکید بر اینکه در روزهای پایانی سال باید مسئولان برای کنترل و نظارت بر بازار به فکر باشند، اظهار می کند: مسئولان باید به فکر طبقات پایین جامعه باشند که توان خرید اقلام بخصوص گوشت را با این میزان افزایش ندارند.

در این بین یک شهروند زنجانی نحوه توزیع را در افزایش بی رویه قیمت انواع گوشت گوسفندی و گاوی یادآور می شود و می گوید: هر چند در برخی از کالاها و اقلام نیز شاهد بالا رفتن قیمت بوده ایم، اما این مساله در قیمت گوشت دامی بی سابقه بوده است.

احمد محمدی با بیان اینکه باید مسئولان نگرانی های مردم را درباره افزایش قیمت ها درک کنند، بیان می کند: با پلمپ چند مغازه و کنترل کوتاه مدت  قیمت گوشت و سایر اقلام کنترل نمی شود و به نظرم باید تدبیر اساسی برای بلندمدت اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه این روزها افزایش قیمت سایر اقلام و قیمت ارز بهانه ای برای افزایش قیمت گوشت است، ادامه می دهد: در صورتی که در تامین گوشت داخل استان و کشور با مشکل مواجه هستیم و احساس می شود که کمبودهایی وجود دارد، دولت باید واردات را در اولویت قرار دهد.

این شهروند زنجانی نیم نگاهی هم به روزهای آخر سال و شروع سال جدید می اندازد: اسفند ماه اوج خرید مردم برای آماده شدن به سال جدید است و گوشت یکی از اولویت های خانوارها است و از امروز باید برای کنترل، توزیع و نظارت بر این بازار مدیران استانی و اتحادیه قصابان فکر اساسی کنند.

مدریت شبکه توزیع بازار گوشت ادامه دارد

جهاد کشاورزی دستگاه متولی توزیع و تامین گوشت گرم در استان است و با افزایش قیمت ها تلاش برای ثبات قیمت و نظارت بیشتر تداوم را دارد. برای پیگیری این مساله به عنوان دغدغه مردمی به سراغ مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان رفته ایم تا دلایل نبود ثبات قیمت و افزایش بی محابای آن را بررسی کند.

عبدالله جعفری بر لزوم شبکه توزیع مناسب گوشت و مدیریت بر آن در استان تاکید می کند و می گوید: با افزایش قیمت گوشت گوسفندی و گاوی در بازار، برنامه توزیع گسترده گوشت قرمز منجمد وارداتی را در برنامه داریم تا کنترل و تعدیل قیمت را شاهد باشیم.
به گفته وی، براساس مصوبات موجود، عرضه گوشت قرمز منجمد و مرغ منجمد در بازار آزاد بیش از نرخ های مصوب، گران فروشی و تخلف است که در صورت مشاهده مطابق قانون برخورد می شود.
جعفری با اعلام اینکه توزیع گسترده این فرآورده های خام دامی تا زمان تعدیل شدن قیمت ها در بازار ادامه دارد، می افزاید: تا زمانی که بازار به ثبات برسد و شاهد افت قیمت ها باشیم، تزریق گوشت وارداتی به بازار را در برنامه خواهیم داشت.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان با اعلام اینکه شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا مشکلات احتمالی موارد را برای انجام پیگیری های لازم با سامانه ۱۲۴ بازرسی اطلاع دهند، پیشنهاد می کند: مرغ منجمد توزیعی از محل تولیدات داخلی بوده و تحت نظارت بازرسان دامپزشکی با حساسیت بالا و کیفیت مناسب خریداری، بسته بندی و منجمد است که می تواند جایگزین مناسبی برای گوشت گرم باشد.
جعفری با تاکید بر واردات گوشت گرم از سایر کشورها برای کنترل بازار گوشت می افزاید: در کنار توزیع مرغ و گوشت قرمز منجمد، گوشت گرم گوسفندی از استرالیا وارد و با نرخی مصوب دولتی توزیع می شود.

توزیع عادلانه گوشت

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نظارت بیشتر مسئولان بر بازار گوشت در شهر زنجان می گوید: باید نحوه توزیع گوشت عادلانه بین مناطق مختلف شهر توزیع شود و هرگونه کاستی در این رابطه باید به مسئولان امر گزارش شود.

علی وقف چی بر لزوم شناسایی افراد مستعد شبکه توزیع برای فراهم کردن بسترهای کاهش قیمت گوشت تاکید می کند و می افزاید: متاسفانه در برخی موارد شاهد کاهش نظات بر شکل توزیع در حومه شهر و مناطق روستایی هستیم که به اعتقادم، نقش جهاد کشاورزی استان و دامپزشکی بسیار مهم است.

وی بازگشت ثبات بر بازار گوشت را در گرو هماهنگی بین مسئولان نظارتی و صنف قصابان می داند و یادآور می شود: باید از داشته های استان برای برون رفت از این مساله در استان نهایت استفاده را ببریم.

این گزارش در حالی است که تا زمانی که شبکه توزیع سازمان یافته با نظارت مسئولان در استان شکل نگیرد، داستان صعود قیمت گوشت دامی در استان روند صعودی خواهد داشت و این مساله در روزهای پایانی سال بیش از هر زمان دیگری به دلیل افزایش تقاضا نمود خواهد یافت.

۹۰ درصد دلیل گرانی گوشت قاچاق  است

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان زنجان با اشاره به علت گرانی گوشت قرمز در کشور و به طبع آن در استان زنجان می گوید: ۹۰ درصد دلیل گرانی گوشت قرمز قاچاق آن به خارج از کشور است.

مرتضی ممیزی درباره گرانی گوشت با توجه به نوسات نرخ ارز می افزاید: برخی از اقلام به صورت قانونی یا غیرقانونی از کشور خارج می‌شود.

وی با اشاره به جا‌به جایی دام زنده در داخل کشور عنوان می کند: در جا‌به‌جایی دام عنوان قاچاق تلقی نمی‌شود و وقتی که نیروی انتظامی محموله دام زنده را توقیف می‌کند نمی‌توان با عنوان قاچاق دام با آنها برخورد کرد.

به گفته ممیزی، در استان زنجان و سایر استان هایی که در مرکزی کشور که در محدوده مرزی قرار ندارند، با این گونه محموله‌ها نمی‌توانند با عنوان قاچاق دام برخورد کنند.

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تصریح می کند: در خصوص حمل دام زنده فعلا خلا قانونی وجود دارد که اگر در این راستا جرم انگاری صورت بگیرد در جلوگیری از جا‌به‌جایی دام زنده در چنین شرایط خاص اقدام می‌شود و در غیر این صورت به دلیل وجود خلا قانونی متاسفانه اقدام قانونی در سطح استان زنجان انجام نمی‌شود.

گزارش: اسدالله قربان زاده

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست