• تاریخ: ۱۳۹۷-۱۲-۰۷
  • شناسه خبر: 11367

مرگ۱۹ هزار نفر بر اثر عوامل محیطی در جهان

پیام ملّت – رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: سالانه ۱۹ هزار نفر بر اثر عوامل محیطی در نقاط مختلف جهان جان خود را از دست می دهند. دکتر پرویز قزلباش در مراسم افتتاح بیست و یکمین همایش م ...

پیام ملّت – رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: سالانه ۱۹ هزار نفر بر اثر عوامل محیطی در نقاط مختلف جهان جان خود را از دست می دهند.

دکتر پرویز قزلباش در مراسم افتتاح بیست و یکمین همایش ملی و سومین همایش بین‌المللی بهداشت محیط که صبح امروز در محل همایش های بین المللی روزبه برگزار شد، با بیان اینکه نقش علم و فناوری در سلامت تاثیرگذار است، گفت: با وجود توسعه روز افزون در این بخش شاهد بی توجهی به مقوله محیط زیست هستیم و نباید در این برهه بی تفاوت به آن باشیم.

وی نقش عوامل محیطی را در مرگ انسان ها به دلیل توسعه روزافزون یادآور شد و ادامه داد: متاسفانه از طبق آمارهای سازمان‌های بین‌المللی مرگ یک مرد از هر چهار مرد را به دلیل عوامل محیطی شاهد هستیم و باید با بحث های علمی زمینه و بستر لازم برای شناسایی دلایل این میزان مرگ و میر را قدم برداریم. 

به گفته این مقام استانی، سالانه ۱۹ هزار نفر بر اثر عوامل محیطی در نقاط مختلف جهان جان خود را از دست می دهند و تداوم این امر فاجعه بار خواهد بود.  

قزلباش تامین آب آشامیدنی سالم در دنیای کنونی را یکی از چالش ها در پرداختن به مقوله بهداشت محیط اعلام کرد و گفت: خشکسالی ها به دلیل تغییر اقلیم در جای جای نقاط جهان موجب شده تا شاهد محدودیت ها در تامین آب آشامیدنی باشیم و به اعتقادم برای برون رفت از این معضل باید تدبیر جهانی اندیشیده شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان، آلاینده ها، نبود تصفیه آب،گسترش ریزگردها  و سای موارد را از عوامل محیطی مخاطره‌آمیز برای سلامت اعلام کرد و یادآور شد: در این راستا در زنجان به دلیل وجود معادن غنی سرب و روی و توسعه صنایع مربوط به آن و انتشار آلاینده‌های مربوطه احتمال دارد، سلامت مردم با خطر مواجه شود.

قزلباش ادامه داد: با توجه به اینکه مباحث مربوط به آلاینده های محیطی همچون سرب و روی همواره جزوء دغدغه های عمومی مردم و مسئولان است، تلاش می کنیم پاسخ های علمی و قانع کننده داشته باشیم.

این مقام استانی، این همایش را فرصتی برای بیان مباحث کلی و علمی در حوزه های مختلف بهداشت محیط است و علاقمندان به این مباحث می توانند در این رویداد علمی شرکت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اظهار امیدواری کرد، خروجی این همایش مهم در پرداختن علمی به مباحث بهداشت محیط و عوامل محیطی تاثیرگذار  باشد.

معضلات آب در ایران و جهان

همچنین رئیس انجمن علمی بهداشت محیط ایران در سخنانی با پرداختن به معضلات آب در ایران و جهان گفت: مشکلات مدیریتی در به وجود آمدن بحران آب در کشور مورد تایید مسئولان است و باید این مشکلات مدیریتی این حوزه مرتفع شود.

علی‌رضا مصداقی‌نیا با بیان اینکه تغییرات اقلیم زندگی انسان امروزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، افزود: زیربنای همه این اقدامات بهداشت محیط است که بحث آب از عوامل اصلی تاثیرگذار در این حوزه است.

 وی با اشاره به توسعه روزافزون حریم شهرها در ایران افزود: در کشور ما با درنظر گرفتن بحث توسعه ،کلان‌شهرها و مسائل مربوط به آن در حال افزایش است و در این راه مسائل بخش جوانان نباید فراموش شود.

رئیس انجمن علمی بهداشت محیط ایران در ادامه از نقش مهم و حیاتی سازمان بهداشت جهانی در پرداختن به مقوله ریزگردها و تاثیر آن در بهداشت محیط ، افزود: این مساله حیاتی در ایران نیز باید با برنامه ریزی و تدبیر مسئولان مرحله به مرحله پیش رود. بی تفاوتی به این مساله در گذر زمان مخاطرات زیست محیطی را در پی خواهد داشت.

 به گفته مصداقی‌نیا، مواد غذایی سالم ایران با واردات برخی محصولات مساله دار در بخش کیفی تحت تاثیر قرار گرفته است و باید در این باره نگران باشیم.

وی در بخش دیگر صحبت هایش زباله‌های شهری را یکی از معضلات زیست محیطی در شهرها اعلام کرد و متذکر شد: زباله‌های خطرناک و همچنین مایعات خطرناک از دیگر عوامل مورد بحث در بهداشت محیط است که باید درباره آن چاره اندیشی کنیم.

این فعال حوزه بهداشت محیط کشور، ارتباطات دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با سایردانشگاه‌ها و مجامع بین‌المللی را در پیشبرد اهداف توسعه بهداشت محیط حائز اهمیت دانست و ادامه داد: بی شک توسعه روافزون این روابط و تعامل با برگزاری این قبیل همایش ها با دعوت از اساتید صاحب نام داخل و خارج کشور به تحقق اهداف بهداشتی کمک مضاعف می کند.

مصداقی‌نیا با اشاره به فعالیت های دامنه دار این انجمن در کشور اضافه کرد: این انجمن به اشتغال فعالان بهداشت محیط کمک می‌کند و با برپایی کارگاه‌های جداگانه در این همایش برای دانشجویان و اعضای هیأت‌های علمی تلاش می کنیم به همفکری برسیم.

این همایش صبح امروز با حضور کریستوفر هاملمن، نماینده سازمان بهداشت جهانی، متخصصانی از ۱۰ کشور جهان در کنار دانشجویان و اساتید دانشگاهی حوزه بهداشت محیط آغاز به کار کرد. 

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست