• تاریخ: ۱۳۹۷-۱۲-۱۹
  • شناسه خبر: 11561

تیره‌روزی‌ بخش خصوصی با نوسان قیمت ارز

پیام ملّت – عضو اتاق بازرگانی استان زنجان گفت: دو رویداد تلخ نوسان ارز و تورم راه را برای فعالیت بخش خصوصی تیره‌وتار کرد، به‌طوری‌که فرصت مغتنمی برای موج‌سواری برخی‌‌ها شد. صمد یوسفی اصل ، با اشاره به فعالیت بخش خص ...

پیام ملّت – عضو اتاق بازرگانی استان زنجان گفت: دو رویداد تلخ نوسان ارز و تورم راه را برای فعالیت بخش خصوصی تیره‌وتار کرد، به‌طوری‌که فرصت مغتنمی برای موج‌سواری برخی‌‌ها شد.

صمد یوسفی اصل ، با اشاره به فعالیت بخش خصوصی در ایران اظهار کرد: بخش خصوصی فقط انتقال‌دهنده مطالب مرتبط با اوضاع و احوال صنعت و تجارت شده و توصیه‌های تشکل‌های مرتبط با این بخش مانند اتاق بازرگانی، خانه صنعت و معدن و کانون‌های کارآفرینی در عمل راهگشا نبوده است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که مسئولان از اوضاع اقتصاد و صنعت اطلاعات کاملی دارند و حتی شهامت اجرایی برای حمایت و رفع مشکلات و چالش‌های سد راه را ندارند.

به گفته عضو اتاق بازرگانی استان زنجان، بخش خصوصی بازوی کمکی و اجرایی دولت است و نباید این ظرفیت بهانه‌ای برای پرکردن خلأ حمایتی استفاده شود.

یوسفی اصل با تأکید بر توان بالای اجرایی بخش خصوصی برای برون‌رفت از مشکلات تصریح کرد: تا زمانی که دولتی‌ها به این ظرفیت نگاه ابزاری کنند، برای رسیدن به اهداف توسعه راه به جایی نخواهیم برد.

تلخی نوسان ارز و تورم راه را برای فعالیت بخش خصوصی تیره کرد

وی با پرداختن به وضعیت صنعت استان زنجان در سالی که گذشت، عنوان کرد: امسال دو رویداد تلخ نوسان ارز و تورم راه را برای فعالیت بخش خصوصی تیره و تار کرد، به‌طوری که فرصت مغتنمی برای موج‌سواری برخی‌ها شد و عده‌ای نیز از این فضا متضرر شدند. در مجموع این بالا و پایین‌رفتن قیمت ارز کار را برای حوزه صنعت دشوار کرد و سیاست‌های اقتصادی دولت نیز بر این معضلات افزود.

عضو اتاق بازرگانی استان زنجان، محدودکردن فضای صادرات را از معضلات امسال برای بخش صنعت بیان کرد و ادامه داد: برای نمونه ما با کشورهای افغانستان و عراق به شکل ریالی معامله می‌کنیم و دولت ما را موظف کرد، تبدیل ارز به دلار باشد.

یوسفی اصل با بیان اینکه با مشتریان عراقی و افغانستانی یک دهه ریالی کار کرده‌ایم، مطرح کرد: این اقدام خودخواسته دولت موجب شد تا مشتریان را از دست بدهیم یا معاملات ارزی ما محدود شود و این در شرایطی است که فعالیت در این فضا بسیار سخت و طاقت‌فرساست.

وی، تصمیم عجولانه دولتی‌ها در این رابطه را در متضررشدن بخش خصوصی اثرگذار دانست و یادآور شد: در بخش صادرات به عنوان یک مقوله مهم اقتصادی باید تصمیم‌ها به شکل منطقی و اصولی تبیین و اجرایی شود و تصمیم‌های شبانه دولتی‌ها کار را بر بخش خصوصی دشوار می‌کند.

عضو اتاق بازرگانی استان زنجان درباره جزئیات زمان و اجرای نحوه مبادلات مالی ارزی صادرکنندگان تشریح کرد: شهریور امسال دولت این قانون را برای اجرا تصویب کرد و زمان اجرای آن به فروردین سال آینده موکول شد، درحالی که دیدیم در اقدامی غیرمنطقی زمان اجرا را کاهش دادند و صادرکنندگان از این اقدام شوکه شدند.

یوسفی اصل تأمین مواد اولیه را در بازار کنونی از معضلات واحدهای تولیدی اعلام کرد و متذکر شد: بی‌ثباتی بازار ارز بر این معضل نیز دامن زد و واحدهای صنعتی دغدغه تأمین مواد اولیه داشتند تا صنعت استان زنجان در بیشتر بخش‌ها با مشکل تأمین مواد اولیه دست به گریبان باشد.

وی، جابه‌جایی ارز را از دیگر مصائب صادرکنندگان و صنعتگران استان زنجان در سال جاری عنوان کرد و افزود: دولت با اقداماتی که انجام داد بر معضلات صادرکنندگان دامن زد تا دغدغه ورود ارز به داخل همچنان پابرجا بماند.

عضو اتاق بازرگانی استان زنجان تأکید کرد: این قبیل اقدام‌ها موجب شد تا بخش خصوصی تصمیم و برنامه‌ریزی نداشته باشد و جالب اینکه برای هرگونه تصمیم‌های کوتاه‌مدت نیز منتظر اتفاقی دیگر برای صادرکنندگان بودیم.

یوسفی اصل خاطرنشان کرد: تا زمانی که دولت به بخش خصوصی به‌عنوان نیروی کمکی قابل اعتماد و کاربلد نگاه نکند، اوضاع صنعت و صادرات در سال آینده بیش از پیش نگران‌کننده خواهد بود.

۱۱۰/ق

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست