• تاریخ: ۱۳۹۸-۰۲-۲۲
  • شناسه خبر: 11678

سیرِطارم،قربانی دلالی !

پیام ملّت – شهرستان طارم یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در استان زنجان به‌شمار می‌رود، تا جایی که پای کشاورزی زنجان بدون طارم لنگ می‌زند. تنوع بالای آب و هوایی هندوستان ایران سبب شده است که این شهرس ...

پیام ملّت – شهرستان طارم یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در استان زنجان به‌شمار می‌رود، تا جایی که پای کشاورزی زنجان بدون طارم لنگ می‌زند.

تنوع بالای آب و هوایی هندوستان ایران سبب شده است که این شهرستان از ظرفیت بالایی در کشت انواع محصولات برخوردار باشد، تا جایی که کشاورزان طارمی سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات را روانه بازار می‌کنند که در این بین سهم زیتون و سیر از همه محصولات بیشتر است.
به گزارش ایسنا، متاسفانه طی سال‌های اخیر از ظرفیت‌های حوزه کشاورزی طارم آن طور که باید استفاده نشده است، تا جایی که بسیاری از محصولات این شهرستان برای هم‌وطنان یا ناشناخته است یا به نام دیگر شهرها روانه بازار می‌شود که از دلایل عمده‌ای که باعث ناشناخته ماندن محصولات طارم شده است، می‌توان به نبود برند، کمبود صنایع تبدیلی و نیز نبود بازارچه‌های محلی به‌ویژه در مسیرهای اصلی و توریستی این شهرستان اشاره کرد.

سیر طارم / دلالی / زنجان

شاید طارم زنجان را در سطح کشور و دنیا به نام زیتون این منطقه می‌شناسند، اما به جرات می‌توان گفت: سیر، دیگر محصول پربار این منطقه نیز می‌تواند با برنامه‌ریزی مدون و اصولی صادرات جای خود را در بازارهای جهانی تثبیت کند. این روزها کار برداشت سیر در ۱۸۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان طارم آغاز شده است که پیش‌بینی می‌شود ۷۲ هزار هزار تن محصول برداشت و روانه بازار شود. کشت سیر طارم در فصل پاییز صورت می‌گیرد و برداشت این محصول از اوایل اردیبهشت‌ماه شروع و تا اواخر خردادماه ادامه دارد.

سیر مورد کشت در شهرستان طارم شامل سیر محلی طارم، سیر صورتی، سیر قرمز، سیر سفید و رقم آذر است که علاوه بر مصرف خوراکی به‌صورت تازه، سیر ترشی یا چاشنی در صنایع غذایی جهت تولید فرآورده‌های غذایی نقش مهمی دارد. همچنین استفاده فراوانی به‌عنوان یک گیاه دارویی موثر در بیماری‌هایی چون فشار خون و بیماری‌های قلبی، کاهش کلسترول خون، خواص ضدانگلی و ضدمیکروبی و درمان دستگاه گوارش دارد.

بازار محصول سیر طارم علاوه بر بازارهای داخلی به برخی کشورهای عربی، آسیایی و روسیه نیز به علت کیفیت بالای این محصول صادر می‌شود که با مکانیزه کردن تولید و فرآوری این محصول، ایجاد صنایع تبدیلی، مشاوره‌های فنی در کشت مکانیزه و نیز با تسهیل امر صادرات و تعیین بازارهای هدف در عرصه صادرات نیز موفق عمل کرد.

این روزها کشاورزان طارمی مشعول برداشت محصول سیر خود هستند اما یک دل سیر درد هم دارند، دردهایی که گاهی آنان را به ستوه آورده و لب‌های‌شان را به گلایه از مسئولان می‌گشاید. یکی از مشکلات این روزهای سیرکاران طارمی، قیمت پایین این محصول در بازار است که با هزینه‌های کاشت متناسب نیست.

شاید عرضه محصول سیر طارم به‌صورت فله‌ای و دریک بازه زمانی در حجم زیاد را بتوان یکی از عوامل کاهش قیمت سیر عنوان کرد، زیرا تا زمانی که نتوانیم میزان عرضه و تقاضا را تنظیم و به اندازه مصرف و کشش بازار، محصول را تولید کنیم، مشکلات پایین بودن قیمت محصول و کاهش تقاضا را خواهیم داشت. افزایش واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی می‌تواند بازار این محصول را متعادل کند و رشد صادرات این محصول را به همراه داشته باشد که این امر نیز مستلزم سرمایه و حمایت مسئولان است.

در کنار این مشکلات آنچه که موجب رنجش خاطر سیرکاران طارمی شده، هزینه بالای کارگرانی است که نسبت به برداشت سیر در مزارع اقدام می‌کنند. از آنجایی که اغلب این کارگران غیربومی هستند، به‌طور نامتعارفی دستمزد خود را افزایش داده‌اند که این امر باعث بالا رفتن قیمت تمام شده این محصول برای کشاورزان شده است اما هر جا سخن از کشاورزی است نام دلال نیز در کنار آن خودنمایی می‌کند، دلالانی که دسترنج کشاورزان را به قیمت بسیار پایین‌تر خریده و به نرخی بالاتر عرضه می‌کنند.

در همین رابطه، سرپرست فرمانداری شهرستان طارم به خبرنگار ایسنا می‌گوید: یکی از مشکلات اساسی حوزه کشاورزی طارم، خام‌فروشی است که سبب می‌شود سود واقعی نصیب کشاورز نشود.

ستار صفری با اشاره به پای لنگ محصولات کشاورزی طارم بدون صنایع تبدیلی، می‌افزاید: ۹۰ درصد سیر طارم به صورت تازه‌خوری مصرف می‌شود، این در حالی است که فراوری این‌ محصول سبب می‌شود کشاورزان در وقت مناسب‌تری محصول خود را روانه بازار کرده و در نتیجه سود بیشتر کسب کنند.

وی یکی از دلایل پایین بودن قیمت سیر طارم را نبود تعادل در نظام عرضه و تقاضا عنوان کرده و خاطرنشان می‌کند: باید بسترهای لازم برای صادرات این محصول فراهم شود و حمایت از صنایع تبدیلی نیز به طور جدی در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

زهرا فتحی ـ خبرنگار ایسنا (منطقه زنجان)

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست