• تاریخ: ۱۳۹۸-۰۴-۲۷
  • شناسه خبر: 11777

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان:لامپی اسکین تلفات زیادی نداشته است

پیام ملّت – مدیر کل دامپزشکی استان زنجان با تاکید اینکه بیماری« لامپی اسکین» بیماری مشترک بین انسان و حیوان نیست، گفت: این بیماری ویروسی و واگیردار است که فقط گاو و گوساله را درگیر خود می­کند. محمدباقر حاج کاظمی در ...

پیام ملّت – مدیر کل دامپزشکی استان زنجان با تاکید اینکه بیماری« لامپی اسکین» بیماری مشترک بین انسان و حیوان نیست، گفت: این بیماری ویروسی و واگیردار است که فقط گاو و گوساله را درگیر خود می­کند.

محمدباقر حاج کاظمی در گفتگو با خبرنگار«پیام ملّت» با اشاره به بیماری واگیردار «لمپی اسکین» اظهار کرد: این بیماری ویروسی بوده و به نوعی آبله گاوی معروف بوده که در حیوان مبتلا علایم شبیه آبله بروز می­کند.

نتیجه تصویری برای لامپی اسکین زنجان

وی در ادامه با اشاره به علایم این بیماری تصریح کرد: علائم بیماری در دام­های مبتلا شامل تب، کاهش تولید شیر، بروز مشکل در دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش، ایجاد ترشحاتی از بینی و چشم حیوان ، بروز گره یا برجستگی های دردناک در سطح پوست و برخی از نواحی بدن مانند سر، گردن، روی پستانها که پس از مدتی تبدیل به زخم شده و دربرخی از  موارد سبب تلف حیوان می­گردد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان ادامه داد: این بیماری سبب ضعیف و لاغر شدن حیوان میشود به طوریکه در دام‌های سنگین کاهش تولید شیر، سقط، ناباروری، کاهش کیفیت پوست و آسیب پوستی است که در صورت عدم مراقبت­های لازم از دام بیمار در حدود یک تا ۳ درصد موارد نیز منجر به مرگ می شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون ۴۰ تا ۴۵ مورد این بیماری در استان زنجان شناسایی و گزارش شده است، ابراز کرد: این بیماری بین انسان و حیوان مشترک نیست در صورت ابتلای دام میتوان آن را ذبح نمود و گوشت آن نیز قابل استفاده است و چون این بیماری ویروسی سبب تضعیف حیوان و یا در موارد محدود سبب تلف حیوان میشود ضروریست برای پیشگیری واکسینه شود.

حاج کاظمی خاطرنشان کرد: تاکنون ۵۰ هزار راس گاو در استان زنجان علیه این بیماری واکسینه شده­اند و می­بایست دامداران نیز برای جلوگیری از انتقال بیماری موارد بهداشتی را رعایت کنند و به دلیل پیشروی کند این بیماری در بدن حیوان لازم است در صورت خرید، حیوان را به به مدت دوهفته قرنطینه کرده و از گله دام جدا نگهداری شود.

وی با اشاره به راههای جلوگیری از انتقال این بیماری افزود: با توجه به اینکه انتشار این بیماری از طریق نیش حشرات از جمله پشه­های خون­خوار، مگس­های گزنده‌  و کنه­ها صورت می­گیرد، سم پاشی بدن و جایگاه دام مهمترین راه پیشگیری و کنترل بیماری لمپی اسکین است.

مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه این بیماری درمان خاصی ندارد، تصریح کرد: این بیماری دوره­ای دارد که باید طی شود و در این مدت داروهای تقویتی برای جلوگیری از تضعیف زیاد دام مناسب است.

وی شیوع بیماری آبله گاوی« لامپی اسکین» را بیشتر در فصل تابستان عنوان کرد و گفت: در فصل گرما به دلیل افزایش زاد ولد پشه­ها که مهمترین عامل انتشار این بیماری هستند به طوریکه که پشه­ها با سرعت بالایی این ویروس را از گاو بیمار به دامهای سالم انتقال می­دهند و خسارت زیادی به دامداران و گاوداریها وارد میشود.

حاج کاظمی گفت: هم اکنون این بیماری در سراسر کشور در حال شیوع و پیشروی بوده و استان زنجان نیز مستثنی از آن نیست از دام داران خواسته میشود در صورت مشاهده علایم بیماری در دام با شماره ۱۵۱۲ دامپزشکی تماس بگیرند تا برای پیشگیری از انتقال بیماری اقدامات لازم انجام گیرد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست