• تاریخ: ۱۳۹۸-۰۴-۲۹
  • شناسه خبر: 11780

بار مشکلات بر دوش مرغداریها؛ ۹۹ درصد خوراک طیور وارداتی است

پیام ملّت؛ زهرا احمدی – در استان زنجان ۲۵۰ واحد مرغداری با توان تولید ۱۵۰ تن مرغ لاشه فعالیت دارند که بیشتر مواد اولیه و حتی لوزم مرغداریها وارداتی است. از سال گذشته بالا رفتن قيمت دلار بهانه­ای برای  گران شدن ...

پیام ملّت؛ زهرا احمدی – در استان زنجان ۲۵۰ واحد مرغداری با توان تولید ۱۵۰ تن مرغ لاشه فعالیت دارند که بیشتر مواد اولیه و حتی لوزم مرغداریها وارداتی است.

نتیجه تصویری برای طیور

از سال گذشته بالا رفتن قيمت دلار بهانه­ای برای  گران شدن بسیاری از کالاها و اجناس شد که همزمان با آن در بخشهای مختلف تولید و عرضه تاثیر بسزایی گذاشت که در این میان مرغداریها نیز از این مشکلات مستثنی نبوده و این مشکلات موجب آن شد که قیمت این فراورده با نوساناتی در بازار مواجه شود.

به گزارش «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت» ، برای تنظیم بازار دولت نرخ دولتی ۱۱ هزار و ۵۰۰ را برای خرید مرغ تعیین کرد که این امر نیز موجب هجوم مردم به سوی آن شود زیرا از طرفی با توجه به مشکلات اقتصادی توان خرید مردم برای گوشت دام کاهش یافته بود و همچنین پایین بودن قیمت این فرآورده نسبت به گوشت قرمز موجب افزایش تقاضا در بازار شد.

به گفته محمدجعفر حصاری بیشترین معضلی که در حال حاضر مرغداران با آن دست و پنجه نرم می­کنند کمبود نهاده­ها و ریز مغزیهای طیور می­باشد به طوریکه قیمت ریز مغزیها از ۸۰ هزار ریال به ۸۰۰ هزار ریال رسیده است.

افزایش نرخ حمل نهاده­ها

مدیر عامل اتحادیه مرغداران استان زنجان از افزایش نرخ حمل نهاده­های طیور ابراز نگرانی می­کند و می­گوید: خوراک طیور در مرغداریها  بیشتر سویا و ذرت است که به دلیل کاشت و تولید پایین این مواد در کشور، بیش از ۹۹ درصد آن از کشورهای خارجی وارد کشور میشود و  هم اکنون نیز حمل و نقل دان به دلیل افزایش کرایه حمل به سختی انجام می‌شود، زیرا کالا در بنادر موجود می­باشد اما به دلیل اختلالات ایجاد شده در حمل و نقل و افزایش هزینه حمل توسط کامیون­دارها ، بارها به سختی جا به جا و وارد استان می‌شود.

وی در ادامه اظهار می­کند: سال گذشته هزینه حمل یک کیلو دان از بندر تا استان ۱۱۰ تومان بوده که در حال حاضر این هزینه به ۳۰۰ تومان رسیده که این امر موجب شده تولید مرغ برای مرغداری صرفی نداشته باشد.

مدیر امور طیور استان زنجان نیز با اشاره به افزایش قیمت هزینه حمل دان توسط تریلی­ها و کامیوندارها تصریح می­کند: سال گذشته هزینه حمل از بندر افزایش یافته بود که امسال نیز کامیونداران خود هزینه باربری را افزایش داده­اند.

دست واسطه­ها بر سر گرانی نهاده­ها

محمدرضا حیدری می­افزاید: علاوه بر افزایش هزینه باربری، مشکل دیگری که دامداران و مرغداران با آن مواجه هستند این است که دان و نهاده­های طیور با قیمت مصوب وارد کشور نمیشود  زیرا دست واسطه­ها و برخی از سودجویان مانع از آن میشود و دان با قیمت بالاتری به مرغدار فروخته می­گردد و در نتیجه این معضل سبب افزایش قیمت تمام شده برای مرغداریها گردد و مرغدار برای مقابله با آن محصول نهایی و تولیدی خود را به ناچار افزایش می­دهد.

اخیرا مشاهده می­شود که قیمت مرغ در بازار افزایش یافته و با شیب ملایمی در حال افزایش است که به گفته معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان این افزایش قیمت با توجه به افزایش هزینه­ها و مواد اولیه مرغداریها منطقی و منصفانه است.

با توجه به اینکه برخی افراد علت گرانی که اخیرا در بخش فراوری طیور اتفاق افتاده را از صادرات مرغ به سایر کشورها می­دانند، عبدالله جعفری در رابطه با این موضوع ابراز می­کند: در حال حاضر مرغداریها مجوز صادرات مرغ و طیور به خارج از کشور را دارند، ولی بیشترین صادارت مرغ استان به استان های مجاور است و این دلیل بر گرانی مرغ در استان زنجان نیست.

سود صفر برای مرغدار
مدیر عامل اتحادیه مرغداران زنجان می­گوید: در سال جاری علاوه بر افزایش نرخ باربری، هزینه­های افزایش حقوق کارگران و حق بیمه و موادی از قبیل کارتن، نایلون نیز افزایش داشته است که با این قیمت کنونی فرآورده مرغ در بازار، سود مرغدار در نقطه سر به سر با هزینه­های خود شده است و سود چندانی عاید ۲۵۰ واحد مرغدار استان زنجان نمیشود.

وی با بیان اینکه مرغداریها مرغ را به صورت نقدی از کشتارگاهها دریافت نمی­کنند، خاطر نشان می­کند: در حال حاضر که قیمت یک کیلوگرم لاشه مرغ در بازار حدود ۱۳ هزار تومان است مرغ زنده­ای که از مرغدار خریداری می­شود ۹ هزار و ۴۰۰  تومان است و این مبلغ نیز بعد از ۶۰ روز فروش پرداخت می­شود و این قیمت در کنار هزینه­های صرف شده بسیار پایین است.

کمبود واکسن

حصاری در ادامه با اشاره به اینکه در زمینه واکسن برای طیور کمبود داریم، می­گوید: هم اکنون تمام ریز مغزیها، مولتی ­ویتامین­ها و واکسن طیوراز کشورهای دیگر وارد می­شود و واکسن­هایی که در کشور تولید می­شود کیفیت لازم را ندارد.

به گفته وی به طور میانگین در هر مرغداری حداقل ۴ نفر مشغول به کار هستند و برای جلوگیری از تعطیلی و بیکار شدن این افراد و همچنین پیشگیری از افزایش قیمت مرغ در بازار، تعبیر اقدامات لازم و حمایت از سوی مسئولان ذی ربط ضروری به نظر می­رسد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان زنجان 

 افزایش هزینه حمل نهاده­های طیور

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست