• تاریخ: ۱۳۹۸-۰۴-۲۹
  • شناسه خبر: 11790

مدیر عامل آب منطقه ای مطرح کرد:افزایش ۳۰ درصدی بارندگی ­ها در استان زنجان

پیام ملّت– مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت: امسال با افزایش بارندگی حجم مخزن همه سدهای استان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. یوصف رضاپور در گفت­وگو با خبرنگار پیام ملّت؛ با اشاره به افزایش ۲۹.۴۲ درصدی ...

پیام ملّت– مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت: امسال با افزایش بارندگی حجم مخزن همه سدهای استان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

یوصف رضاپور در گفت­وگو با خبرنگار پیام ملّت؛ با اشاره به افزایش ۲۹.۴۲ درصدی بارندگیها در سالجاری اظهار کرد: در سال ابی ۹۶-۹۷ میزان بارندگیها ۳۲۱ میلی متر بوده که این میزان در سال آبی۹۷-۹۸ به ۴۱۵ میلیمتر افزایش رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به افزایش آب پشت سدهای استان نسبت به سال گذشته بیان کرد: از اول مهر سال گذشته تا ۲۵ خرداد امسال میزان پر بودن آب پشت سد تهم ۷۶ درصد، سدگلابر ۶۲ و سدهای کینه ورس و تالوار به ترتیب ۹۹ و ۲۷ درصد بوده است که نسبت به سال گذشته تغییر چشم­گیری داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه­ای استان زنجان گفت: با توجه به اینکه میزان بارندگیها در استان افزایش یافته است ولی کمبود آب هنوز در استان احساس میشود و لازم است در راستای کاهش مصرف آب اقدامات لازم اتخاذ شو.د

وی با بیان اینکه بیشتر آب­های زیرزمینی استان در بخش کشاورزی مصرف می­شود، ابراز می­کند: حدود۹۲  درصد از آب مصرفی استان در بخشهای مختلف کشاورزی مصرف میشود و سهم شرب ۶  درصد  و مابقی نیز در بخش صنعتی مصرف میشود.

به گفته رضاپور راندمان­های پایین مزارع، عدم رعایت الگوی کشت مناسب و کشت محصولات با نیاز آبی بالا، آبیاری سنتی مزارع، عدم استفاده از روشهای نوین آبیاری به روش صحیح، تخلفات مختلف کشاورزان در مصرف آب از جمله برداشت و انتقال آب به اراضی غیر آبخور و در نظر نگرفتن آب به عنوان کالای اقتصادی به دلیل عدم اخذ آب­بها عمده مشکلات در بخش کشاورزی در کل کشور و استان زنجان می­باشد.

وی با اشاره به اقدامات شرکت آب منطقه­ای استان تصریح کرد: از سال ۹۶ تاکنون ۳ هزار و ۷۰۳ چاه غیرمجاز در استان پر شده که در نتیجه آن از هدر رفت ۲۰۴.۶۳ میلیون متر مکعب آب جلوگیری شده است.

مدیرعامل شرکت اب منطقه­ای استان ادامه داد: در این مدت زمان از ۳۸۷ مورد از اضافه برداشت چاههای مجاز جلوگیری شده که بر طبق آن ۲۷۴.۳۴ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی گردید.

وی از نصب کنتورهای هوشمند در استان خبر داد گفت: در راستای مدیریت مصرف از دو سال قبل تاکنون ۲ هزار و ۱۴۸ کنتور هوشمند آب در استان نصب و همچنین بیش از یک هزار چاه غیر مجاز توسط شرکت آب منطقه­ای استان پلمپ شده است.

در راستای چاره‌اندیشی برای کنترل افتهای زیر زمینی در کشور طرحی با عنوان «احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی»  مشتمل بر ۱۵ پروژه که در جلسه پانزدهم شورای عالی آب کشور در تاریخ ۲۵ شهریور ۹۳ تصویب شد و در کنار این طرح تکالیفی نیز برای برای وزارت خانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن، تجارت و کشور مشخص شد که رضاپور با اشاره به اقدامات شرکت آب منطقه­استان در اجرای این طرح اظهار کرد: در سال جاری پر و مسلوب المنفعه نمودن ۸۶ حلقه پاه غیر مجاز با صرفه جویی ۳.۵۷ میلیون متر مکعب آب از اقدامات­های شرکت بوده است.

وی افزود:  از ابتدای سال تاکنون ۱۳ گروه گشت و بازرسی جهت فعالیت در حوزه عملکرداستان تامین و همچنین ۳۸ فقره پروانه­های بهره­برداری اصلاح و تعدیل شده که در راستای آن ۱.۳۷ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شد.

 به گفته مدیرعامل آب منطقه ای استان زنجان  امسال ۱۱ دستگاه حفاری و تجهیزات حفاری غیر مجاز توسط این شرکت در استان توقیف گردیده و ۷۲ کنتور هوشمند نصب و یک حلقه چاه نیز پلمپ شده است.

انتهای پیام/

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست