• تاریخ: ۱۳۹۸-۰۵-۱۲
  • شناسه خبر: 11890

دهیار رجعین: هندوانه و خربزه بیشترین تولیدات کشاورزی در رجعین

پیام ملّت؛ با وجود مشکل آب و تاکید جهاد کشاورزی استان بر تغییر الگوی کشت در روستای رجعین؛ هنوز هندوانه و خربزه بیشترین محصول تولیدی کشاورزی این روستا است. حسنعلی شاهمرادی در گفتگو با خبرنگار پیام ملّت با بیان اینکه روستا ...

پیام ملّت؛ با وجود مشکل آب و تاکید جهاد کشاورزی استان بر تغییر الگوی کشت در روستای رجعین؛ هنوز هندوانه و خربزه بیشترین محصول تولیدی کشاورزی این روستا است.

حسنعلی شاهمرادی در گفتگو با خبرنگار پیام ملّت با بیان اینکه روستای رجعین از سال ۹۰ درگیر تامین آب شرب است، اظهار داشت: رودهای قزل اوزن و زنجان رود در منطقه روستای رجعین به هم متصل میشوند ولی به دلیل شور بودن آب قزل اوزن این روستا با مشکل آب شرب مواجه است.

Image result for ‫روستای رجعین‬‎

به گفته وی روستای رجعین در ۹۰ کیلومتری شهر زنجان و آخرین نقطه استحفاظی استان به سمت شهرستان میانه است و همچنین ۷۰۰ خانوار و جمعیتی بالغ بر ۲ هزار ۵۰۰ نفر در این روستا زندگی میکنند و اهالی روستا برای تامین زندگی از کشت محصولات بازده از قبیل هندوانه، خربزه و برنج استفاده می کنند.

دهیار رجعین ادامه می دهد: در سالهای اخیر با افزایش خشکسالی ها این روستا با مشکل تامین آب شرب مواجه شد و برای حل این موضوع چاههای سطحی و عمیق مختلفی و بعضا تا عمق ۲۶۳ متر توسط آب و فاضلاب روستایی استان زده شد ولی به علت نبود مطالعه دقیق ژئوفیزیک نتیجه بخش نبود.

وی با بیان اینکه تا عمق ۱۸ متری سطح زمین این روستا آب شور رودخانه قزل اوزن وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر به کمک آب و فاضلاب روستایی استان و خودیاری اهالی چاهی به عمق ۱۶۲ متر در این روستا زده شده که آماده بهره برداری است و امیدواریم با وجود آن مشکل آب شرب روستا برطرف شود.

این مسئول خاطرنشان میکند: در حال حاضر آب شرب روستای رجعین از چاههای با عمق کم و سطحی تامین میشود و در برخی از موارد اهالی در تامین آب اشامیدنی، سشتشو و استحمال با مشکل مواجه هستند.

شاهمرادی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای کاهش مصرف آبهای سطحی و زیر زمینی، تاکید بر تغییر الگوی کشت را دراین روستا داشته است، گفت: با وجود این تاکیدات هنوز کاشت محصولات پر مصرف آب از قبیل برنج، هندوانه و خربزه بیشترین تولیدات کشاورزی این روستا است.

وی در ادامه افزود: با تحقیقاتی که توسط جهاد کشاورزی استان به عمل آمده خاک روستای رجعین بهترین شرایط را برای کاشت و تولید پسته دارد ولی به علت دیر بازده بودن این محصول تا ۷ سال، اهالی روستا تمایلی برای کاشت پسته ندارند.

به گفته دهیار رجعین بیشتر اهالی روستای رجعین درآمد خود را با کشت محصولات کشاورزی به دست می­آورند که با کاشت پسته و برداشت آن تا ۷ سال درآمدی نخواهند داشت و به دلیل نداشتن منبع درامد دیگری استقبال کمتری از کاشت این محصول میشود.

وی با بیان اینکه دولت حمایتهایی را در راستای کاشت پسته در این شهرستان ارائه داده است، اظهار کرد: تاکنون تعداد کمتری از اهالی که وضعیت اقتصادی بالایی دارند اقدام به کاشت پسته کرده اند.

انتهای پیام/

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست