• تاریخ: ۱۳۹۸-۰۵-۱۴
  • شناسه خبر: 11895

پیام ملّت از آسیبهای مخرب طلاق گزارش می دهد

پیام ملّت؛ زهرااحمدی- از ۴ ازدواج در استان یکی منجر به طلاق میشود/ طلاق؛ نقطه تاریک در زندگی به گزارش «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت» همانگونه که در اسلام، ازدواج امرى مقدس و پسندیده می باشد و براى ثبات آن تأکید فراوان ...

پیام ملّت؛ زهرااحمدی- از ۴ ازدواج در استان یکی منجر به طلاق میشود/ طلاق؛ نقطه تاریک در زندگی

به گزارش «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت» همانگونه که در اسلام، ازدواج امرى مقدس و پسندیده می باشد و براى ثبات آن تأکید فراوان شده است، طلاق امرى ناپسند و نامقدس است که براى جلوگیرى از آن از هر وسیله ممکن استفاده شده و از آن در کلمات شارع مقدس، به عنوان مبغوضترین حلالها و امرى که خشم خدا را به دنبال دارد، تعبیر شده است. 

Image result for ‫طلاق‬‎

طلاق از واژه هایی است که در گذشته مردم حتی از به کار بردن آن هراس داشتند؛ ولی این پدیده امروز به امری معمول در جامعه تبدیل شده به طوری که هم اکنون در استان زنجان نیز از هر چهار ازدواج یک مورد به طلاق می انجامد.

به گفته کارشناسان دلایل مختلفی در وقوع طلاق و جدایی زن و شوهر دخالت دارند که در استان زنجان اعتیاد، بیکاری، مشکلات اقتصادی، دخالت اطرافیان، عدم مسئولیت پذیری و بدبینی از مهمترین علل طلاق می­باشد.

علیرضا کاظم لو، كارشناس مسئول دفتر آسیب های اجتماعی اداره كل بهزیستی استان زنجان می­گوید: امروزه شرایط اقتصادی، بیکاری و اعتیاد مهمترین عوامل طلاق می باشد به طوریکه با حاکم بودن این شرایط در خانواده، تنشهایی در بین زوجین میشود و آستانه تحملها کاهش می یابد تا جایی که  قدرت و مهارت کنترل خشم در زن و شوهر از بین می رود و در پایان زوجین عملکرد درستی در این زمینه نداشته و به راه حل طلاق می اندیشند.

وی ادامه می دهد: برخی از ازدواج ها علیرغم اینکه به صورت خواسته و یا ناخواسته و حتی با عشق و علاقه طرفین ازدواج میکنند ولی پس از مدتی زندگی شان از هم می پاشد. در این نوع طلاقها ما شاهد این هستیم که دختر یا پسر و یا هر دوی آنها به نوعی هنوز به درجه ای از رشد اجتماعی و عقلانی نرسیده اند و به اصطلاح ناپخته هستند.

کاظم لو معتقد است: بسیاری از جوانان با ناپختگی و رسش مناسب وارد زندگی جدید میشوند و بدون آنکه شرایط جدید را درک کنند اعمال قبل از ازدواج را انجام میدهند و در مواقع برخورد با مشکلی به جای رجوع به روانشناس و مشاوره، مشکلات خود را با خانواده های خود در میان می گذارند و در نهایت خانواده ها با تصمیم گیریهای نا بجای خود، زندگی زوجین را تباه می کنند.

از ۴ ازدواج یک طلاق

طبق امار نگران کننده اداره کل ثبت اسناد استان، سال گذشته ۸ هزار و ۸۱۹ ازدواج و ۲ هزار و ۳۲۹ طلاق در استان ثبت شده که می توان نتیجه گرفت ۲۶ درصد ازدواجها به طلاق منجر شده است. و این یعنی بیش از ۲ هزار زن مطلقه به جمعیت زنان مطلقه استان اضافه شده است.

کاظم لو ابرازمی­کند: متاسفانه به علت فراوانی و فشار طلاق بر جامعه نمی توان آمار نگران کننده طلاق را انکار کرد و هم اکنون نیز با برخورد غیر مسئولانه این معضل در حال افزایش است.

افسردگی؛ از آسیبهای طلاق

بدون تردید عواقب طلاق با توجه به تفاوتهای فردی، شرایط قبل و بعد از جدایی متفاوت خواهد بود ولی این مسئله در هر صورتی که به آن نگاه کنیم به عنوان یک نقطه عطف منفی در زندگی فرد می­باشد و اثرات مخرب خود را کم و بیش نشان خواهد داد.

به گفته این کارشناس مسئول طلاق نقطه تارکی در زندگی زوجین خواهد بود به طوریکه قطعا بعد از طلاق اضطراب و افسردگی که بیشتر در زنان حاکم میشود قابل کتمان نیست زیرا در بیشتر مواقع پدر وضعیت اقتصاد مناسبی نداشته و زن مطلقه از درآمد و حمایت مالی خوبی برخوردار نمیشود.

Image result for ‫طلاق‬‎

وی ادامه می­دهد: بعد از طلاق کنترل بیشتری بر زن مطلقه توسط پدر و برادر انجام میشود و زن برای خلاصی از آن عموما دست به انتخاب اشتباه میزند و بدون شناخت درست دوباره ازدواج میکنند.

کاظم لو با اشاره به آسیبهای طلاق اظهار می­کند: اگر نگاه منفی جامعه به زنان مطلقه بدتر از طلاق نباشد، احتمالا آزار دهنده‌تر از آن برای زنان سرپرست خانواده و مطلقه  است و حتی در برخی از موارد این زنان مورد سوء استفاده قرار می گیرند.

کودکان قربانی اعمال والدین

طلاق همواره یکی از چالش برانگیزترین مسائل پیش روی جوامع بشری بوده است.  چرا که آثار مستقیم و غیر مستقیم آن نه تنها بر تعادل والدین تاثیر دارد بلکه آثار مخرب و منفی بر فرزندان خواهد داشت.

در این میان قطعا کودکانی هستند که قربانی توقع نابجای والدین و ناسازگاری شان میشوند. کودکانی که شاید سرنوشت تلخ پدر و مادر را در بیشتر مواقع در زندگی مشترک خود در آینده نه چندان دور تجربه می­کنند چرا که به جای آموختن مهارت­های زندگی در نهاد خانواده که محل تربیت و پرورش فرزندان است، شاهد بگو و مگو، بحث و مشاجره و کتک کاری پدر و مادر بوده اند.

Image result for ‫طلاق‬‎

مداخله دیگران

بسیاری از مشاجرهای بین زوجین و حتی طلاق از مداخله اطرافیان به ویژه خانواده هایشان نشات می­گیرد که علیرضا کاظم لو در این باره خاطر نشان می کند: لازم است زوجین در مواقع برخورد با مشکلات و بحث با همسر بدون اینکه مسائل را با خانواده خود مطرح کند به مراکز مشاوره مراجعه نماید تا راه حل های مناسب را بیابند.

آموزش؛ راه پیشگیری

كارشناس مسئول دفتر آسیب های اجتماعی بهزیستی استان اعتقاد دارد: آسیبهای مالی و معنوی که طلاق به جامعه وارد میکند بسیار سنگین تر از هزینه آموزش مهارت زندگی و مشاوره خواهد بود و لازم است در راستای کاهش طلاق آموزشها از سنین پایین تر و حتی در سنین دبستانی انجام گیرد زیرا بعد از شکایت زوجین از همدیگر و دریده شدن پرده حرمت در بین زن و شوهر مشاوره و آموزشها راهکار زیاد مناسبی نخواهد بود.

به گفته وی اگر فرد از زمان کودکی تا دانشگاه مهارتهای زندگی را بیاموزد قطعا در زندگی پس از ازدواج پخته تر خواهد بود.

ارائه مشاوره در مراکز

سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان می­ گوید: در حال حاضر در راستای افزایش مهارتهای لازم در زندگی و همچنین انتخاب درست همسر،  دوره های مشاوره ۶ ساعته اجباری برای جوانان قبل از ازدواج توسط دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار میشود.

لیلا کریمی با بیان اینکه این دوره ۶ ساعته چند ماهی است که در استان برگزار میشود ، خاطرنشان می­کند: علاوه بر این مشاوره ها، مشاوره قبل از ازدواج ۱۶ ساعته نیز در مراکز مشاوره استان انجام میشود که شرکت در این جلسات برای زوجین اختیاری است.

وی ادامه می­دهد: سال گذشته ۴ هزار نفر از مشاوره ۱۶ ساعته قبل از ازدواج در استان زنجان بهره مند شدند که برای زوج های بی بضاعت این مشاوره ها به صورت رایگان انجام می گیرد.

کریمی با تاکید بر اینکه مشاوره های قبل از ازدواج تاثیر زیادی در زندگی دارد، اظهار می کند: در مراکز مشاوره قبل از ازدواج، چگونگی انتخاب همسر، شناخت معیارهای خود ، مهارتهای ارتباطی، رفتاری در زندگی زناشویی و مهارتهای رفتاری در ایام عقد آموزش داده می شود.

وی معتقد است: برخورداری از مشاوره های قبل از ازوداج تاثیر مهمی در بسیاری از مشکلات بعد از ازدواج خواهد داشت.

این مسئول با بیان اینکه اداره کل ورزش و جوانان متولی ارائه مشاوره قبل از ازدواج است، تصریح می­کند: در حال حاضر سه مرکز مشاوره در زمینه آموزش مهارتهای زندگی در زنجان فعالیت می­کنند و بیشترین تمرکز ما بر مناطق محروم و روستایی است که از این مشاوره ها و آموزشهای قبل از ازدواج بهره مند شوند.

طلاق درمانی

در برخی از موارد طلاق می تواند راه حلی مناسب برای خلاصی از مشکلات و نامهربانیها باشد که «علیرضا کاظم لو» در این باره اظهار می­ کند: در برخی از خانواده ها که شوهر برای چندمین بار به سمت مواد می رود و یا از روان گردانها استفاده میکند و زن برای در امان بودن متصل به راه حل طلاق میشود که در اصطلاح طلاق درمانی گفته می شود.

وی ادامه می­دهد: طلاق حتی در صورت درمان نیزشکستی برای زوجین خواهد بود چون آثار مخرب تری را به دنبال دارد.

انتهای پیام/

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست