• تاریخ: ۱۳۹۸-۰۶-۰۲
  • شناسه خبر: 12013

معاون شرکت آبفای زنجان: منابع آب زیرزمینی زنجان ۵۰ درصد کاهش آبدهی دارند

پیام ملّت – معاون بهره برداری شرکت آبفای استان زنجان گفت: با برداشتهای بی رویه از چاههای آب در سالهای اخیر ؛ آبدهی منابع آب زیرزمینی زنجان ۵۰ درصد کاهش یافته است. علی محمد نادرخانی در گفتگو با خبرنگار ” پایگا ...

پیام ملّت – معاون بهره برداری شرکت آبفای استان زنجان گفت: با برداشتهای بی رویه از چاههای آب در سالهای اخیر ؛ آبدهی منابع آب زیرزمینی زنجان ۵۰ درصد کاهش یافته است.

علی محمد نادرخانی در گفتگو با خبرنگار ” پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت ” با بیان اینکه بیشتر آب زنجان از آبهای زیرزمینی تامین میشود، اظهار کرد: ۴۰ درصد از آب شرب زنجان از آبهای سطحی و۶۰ درصد آن از منابع آب زیر زمینی تأمین می شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به خشکسالی های ۱۵ سال اخیر و همچنین برداشت های بی رویه کشاورزی از منابع آب زیر زمینی چاههای تامین کننده آب شرب شهر زنجان با کاهش آبدهی بیش از ۵۰ درصد مواجه شده است.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان تاکید کرد: در راستای بهبود منابع آب زیرزمینی استان لازم است مدیریت مصرف بهینه آب چه بخش شرب و چه در بخش کشاورزی در دستور کار مستمر قرار گیرد.

وی با اشاره به اقدامات شرکت آبفای استان عنوان کرد: شرکت آبفای استان برای پیشگیری از بروز کمبود آب در شهرهای استان نسبت به اعمال سیاست مدیریت تقاضا به جای مدیریت تأمین اقدام نموده است. نادرخانی در ادامه با بیان اینکه شرکت آبفا در طی سالهای گذشته نسبت به زونبندی و مدیریت فشار شبکه توزیع شهرهای استان اقدام نموده است، گفت: با زونبندی و مدیریت فشار شبکه توزیع می توان از نیاز آبی افزایش جمعیت از محل مدیریت تقاضا مطلع شد. وی تاکید کرد: یکی از اقدامات مهم این شرکت نصب فشارسنج های آنلاین در شبکه توزیع شهرهای زنجان و ابهر و قیدار می باشد که با نصب فشارسنج ها و مانیتورینگ آن در مرکز پایشو راهبری تأسیسات آب و فاضلاب، فشار شبکه به صورت مداوم رصد و اقدامات مورد نیاز جهت زون بندی و مدیریت فشار شبکه برنامه ریزی می شود.

به گفته معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان زنجان، تاکنون با انجام اقدامات فوق ۷۰ درصد شبکه توزیع شهر زنجان که طبق مطالعات به ۵ زون فشاری تقسیم گردیده، انجام و به اتمام رسیده است و ادامه عملیات نیز دردست اقدام می باشد.

وی اظهار داشت: علاوه بر مدیریت تقاضا که در حیطه وظایف شرکت آبفا است و با جدیت دنبال می شود یک بخش دیگر بحث مدیریت تقاضا مربوط به شهروندان می باشد که لازم است با مدیریت بهینه مصرف آب نسبت به کاهش مصارف خود اقدام نمایند.

نادرخانی معتقد است: در مدیریت تأمین، رویکرد اصلی پاسخگویی به تقاضای آب از طریق توسعه منابع آب و افزایش ظرفیت تاسیسات آبرسانی و جمع آوری و تصفیه فاضلاب است که مستلزم سرمایه گذاری عظیم مالی و عدم مصرف بهینه منابع آبی است.

وی با بیان اینکه در مدیریت تقاضا هدف پاسخگویی به نیازهای آبی جمعیت جدید از طریق افزایش بهره وری و کارآمدی آب واعمال انضباط در مصرف صحیح و بهینه آب می باشد، خاطر نشان می کند: با مدیریت تقاضا که نیاز به سرمایه گذاری مالی ندارد، بلکه ذخایر آب زیرزمینی که ذخایر استراتژیک استان و کشور هستند برای نسل های آینده حفظ می شود و این موضوع یکی از سیاست های اصلی شرکت آبفای استان است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست