• تاریخ: ۱۳۹۸-۰۶-۲۸
  • شناسه خبر: 12116

رئیس سازمان اجتماعی وزارت کشور : زنجان پایلوت مبارزه با اعتیاد و طلاق می شود

پیام ملّت– رییس سازمان اجتماعی کشور گفت: آسیب های اجتماعی مختص کشور ما نیست و همه کشورها به گونه ای درگیر این موضوع هستند. به گزارش خبرنگار « پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» تقی رستم وندی در جلسه کارگروه اجتماعی، فر ...

پیام ملّت– رییس سازمان اجتماعی کشور گفت: آسیب های اجتماعی مختص کشور ما نیست و همه کشورها به گونه ای درگیر این موضوع هستند.

به گزارش خبرنگار « پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» تقی رستم وندی در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و  در خانواده اظهار کرد: در بررسی تطبیقی با کشورهای دیگر، کشور ایران با توجه به ویژگی های فرهنگی و دینی و تاریخی وضعیت بهتری دارد. اما در مقایسه خودمان با دو دهه گذشته روند آسیب های اجتماعی تصاعدی بوده است.

رییس سازمان اجتماعی کشور با بیان اینکه در دهه گذشته غفلتی در حوزه های اجتماعی صورت گرفته است که باعث شده آسیب در چند حوزه به صورت تصاعدی بالارود و با نگاه آسیب شناسانه ۴ عامل باعث شد در سال های اخیر  در حوزه آسیب های اجتماعی توفیق چندانی صورت نگیرد.

معاون وزیر و رییس سازمان اجتماعی کشور  ناکارآمدی  در حوزه اقتصادی و معیشتی مردم و عدم توازن در برخورداری مردم از امکانات را عامل اول عنوان کرد و گفت: ما در فقرزدایی و محرومیت زدایی موفق نبوده ایم.

وی دومین عامل را عدم تمرکز ساختاری و موازی کاری و پراکنده کاری سازمان های مختلف  در حل آسیب های اجتماعی عنوان کرد و گفت: چون اقدامات انجام شده نقطه مرکزی ندارد و یک قرار گاه متمرکز برای ترسیم نقشه راه مشترک وجود ندارد ، باعث می شود نتایج خوبی از مبارزه با آسیب های اجتماعی نگیریم.

عدم سرمایه گذاری در گلوگاه های آسیب اجتماعی و به دلیل نبود تفکر اجتماعی  در مدیران عامل سومی است که از نظر رییس سازمان اجتماعی کشور باعث عدم نتیجه گیری در مبارزه با آسیب های اجتماعی می شود. وی در این باره گفت: اعتیاد در مرحله آخر ۱۱ هزار میلیارد هزینه دارد که درکنار سایر آسیب های دیگرچندین برابر بودجه کشور هزینه برای کشور تولید می کند که اگر در مراحل اولیه برای پیشگیری آن سرمایه گذاری شود هزینه کمتری خواهد داشت.

وی چهارمین عامل را هم  عدم مشارکت مردم نامید و افزود: اگر مسئولین زمینه مشارکت مردم در عرصه حل مشکلات اجتماعی فراهم کنند و از کودکی بحث نظم و قوانین اجتماعی در جامعه بین مردم مطرح باشد، راحت تر میتوان آسیب های اجتماعی را کنترل کرد.

تقی رستم وندی با اعلام اینکه در سال های اخیر روند رشد طلاق ثابت مانده است گفت: در مقایسه با کشورهای دیگر این تثبیت در زمان کمتری صورت گرفته است.

رییس سازمان اجتماعی کشور گفت: در حوزه مبارزه با  اعتیاد توفیقات آنچنان که باید نبوده است به دلیل اینکه به جای سرمایه گذاری در ایستگاه اول، جلوگیری  از اعتیاد در مرحله اخر اتفاق می افتد و این نقطه ضعف اساسی در مبارزه با آسیب های اجتماعی است.

رییس سازمان اجتماعی کشور با بیان اینکه زنجان در حوزه سلامت پیشگام است، تصریح کرد: استان زنجان در حوزه مبارزه با آسیب های اجتماعی مثل اعتیاد و طلاق به عنوان استان پایلوت و نمونه انتخاب  می شود و در این موارد همکاری های لازم و حمایت های مالی نیز صورت خواهد گرفت.

استاندار زنجان نیز در این جلسه  با اشاره به آتش سوزی در مراتع طارم ، تصریح کرد همه عوامل این آتش سوزی مجازات خواهند شد  چرا که ایجاد هزینه و خسارت برای استان به هیچ وجه قابل بخشش نیست.

فتح اله حقیقی در رابطه با آسیب های اجتماعی گفت: استان زنجان فرصتهای بسیار ارزشمندی دارد که که اگر این فرصتها به درستی مورد استفاده قرار بگیرد در حل مشکلات استان بسیار سودمند خواهند بود .

وی وجود خیرین موثر در استان زنجان به ویژه مرکز درمانی مهرانه  و بیمارستان ولیعصر و همچنین وجود هیأت های مذهبی موثر را فرصتی نمونه در استان یاد کرد که مشابهی در کشور ندارد.

وی همچنین با بیان اینکه مردم زنجان در عدم مصرف کالای خارجی رتبه دوم  کشور را دارد، گفت: این فرصت و ثروت کمی نیست و باید قدر ان را دانست و از ان استفاده کرد.

وی با اشاره به وجود دانشگاه ها و مراکز علمی  معتبر در زنجان و وجود خیرین و مردم متدین و همچنین امنیت این استان ، گفت: زنجان امادگی این را دارد که در مبارزه با آسیب های اجتماعی به عنوان استان پایلوت در کشور انتخاب شود تا بتواند به عنوان الگو برای سایر استان ها نیز مورد استفاده قرار گیرد و بر به کارگیری جوانان در این حوزه تأکید کرد. در پایان این جلسه از سند امنیت غذایی نیز رونمایی شد

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست