• تاریخ: ۱۳۹۸-۰۸-۱۸
  • شناسه خبر: 12229

مصرف آنتی بیوتیک در ایران معادل مصرف کل اروپا است/ درتولید آنتی بیوتیک جدید به پایان خط رسیده ایم

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: مقاومت در مقابل آنتی بیوتیک ها یکی از تهدیدهای جهانی قرن ۲۱ است. به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی عصر ملّت» جواد تاج کی در آستانه هفته جهانی آگاهی رسانی در مورد آنتی بیوتیک ها ...

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: مقاومت در مقابل آنتی بیوتیک ها یکی از تهدیدهای جهانی قرن ۲۱ است.

به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی عصر ملّت» جواد تاج کی در آستانه هفته جهانی آگاهی رسانی در مورد آنتی بیوتیک ها در نشست خبری با اصحاب رسانه اعلام کرد: مقاومت آنتی بیوتیکی یک بحث وسیع و جهانی است که اگر پیشگیری نشود باعث بی اثر شدن آنتی بیوتیک ها می شود و کلید مبارزه با مقاومت میکروبی هم استفاده صحیح و منطقی از آن است.

تاج کی افزود: راه دستیابی به استفاده صحیح از آنتی بیوتیک ها ایجاد آگاهی و تغییر رفتار در مردم و در پزشکان است و نظارت جهانی و تحقیق، کنترل و پیشگیری از عفونت، رعایت بهداشت و محیط زیست را از الزامات پیشگیری از مقاومت میکروبی نام برد.

وی در ادامه گفت: نهایتاً باید مصرف آنتی بیوتیک بهبود یابد و سرمایه گذاری و تحقیق و توسعه مرتبط با مقاومت آنتی بیوتیکی باید در دستور کار قرار بگیرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به بالا بودن میزان مصرف آنتی بیوتیک در ایران گفت: با اینکه هنوز آماری که طبق استاندارد ها میزان مصرف آنتی بیوتیک ها را اعلام کند نداریم ، اما برخی گزارشات نشان می دهد که میزان مصرف آنتی بیوتیک در ایران معادل مصرف کل اروپا است.

تاج کی یک از دلایل مصرف بالای آنتی بیوتیک را عدم رعایت دُز درمان نام برد و توضیح داد: میکروبها و ویروسها و عوامل بیماری موجودات زنده اند که قابلیت تغییر دارند و به جای اینکه آنتی بیوتیک آنها را از بین ببرد آنها خود را در برابر آن مقاوم می کنند که نتیجه آن هم به صورت ژن ذخیره می شود و به میکروبهای دیگر هم منتقل می شود.

وی گفت: این یک مشکل جهانی است و در نتیجه باعث عدم توانایی در درمان بیماری ها می شود که تولید داروهای جدید را می طلبد.

تاجی ادامه داد: دلیل اینکه امروز پنی سیلین ها هم به علت عدم استفاده صحیح اثربخشی قبل را ندارند نیز همین مقاومت میکروبی است و تولید داروی جدید هم هزینه دارد و هم با شرایط تحریمی تولید داروهای آنتی بیوتیکی با هزینه زیاد تهیه می شود.

تاج کی دلیل دیگر مصرف بالای آنتی بیوتیک ها عدم انتخاب درست آنتی بیوتیک برای درمان عنوان کرد و گفت: هر آنتی بیوتیکی می تواند روی بعضی از بیماری ها اثر بگذارد .

وی با بیان اینکه هرآنتی بیوتیکی باید با دُز خاص و برای یک دوره درمانی خاص استفاده شود، دلیل سوم را عدم توجه به دوره درمان نام برد و گفت: کامل نکردن دوره درمان باعث عدم موفقیت در درمان بیماری می شود و باعث طولانی شدن دوره درمان و بالا رفتن مصرف آنتی بیوتیک می شود.

جواد تاج کی فروش بدون نسخه آنتی بیوتیک ها در داروخانه ها را علی رغم تاکید بر لزوم تجویز پزشک دلیل سوم مصرف بالای آنتی بیوتیک ها نام برد که با اصرار بیماران انجام می شود و در مواردی ممکن است بیمار را دچار مشکلاتی کند و مرگ آفرین باشد.

وی دلیل دیگر را تجویز غیر اصولی توسط پزشکان نامید و گفت: در حال حاضر از لحاظ مصرف آنتی بیوتیک در رتبه ۲۰ دنیا هستیم .

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تاکید بر لزوم حذف هزینه های اضافی درمان گفت: وقتی بیماری در برابر آنتی بیوتیک ها مقاومت می کند، مدت بستری او در بیمارستان افزایش می باید که هم بر بیمار و بر دولت هزینه زیادی را تحمیل می کند.

جواد تاج کی در مورد تأثیرات آنتی بیوتیک ها بر محیط زیست نیز گفت: مواد دارویی با محیط زیست سازگاری ندارند و برای معدوم کردن آنتی بیوتیک ها نیز نباید آن ها را در محیط زیست رها کرد و مردم باید آنتی بیوتیک ها و سایر داروهای تاریخ مصرف گذشته را به مراکز جمع آوری آنها از جمله مطب ها و… تحویل دهند، چراکه داروی تاریخ گذشته غیر فعال نیست.

وی آنتی بیوتیک های خوراکی را کم بی خطر تر و ارزانتر از فراورده های تزریقی عنوان کرد و گفت:آنتی بیوتیک های تزریقی باید در موارد اورژانسی مصرف شوند و در حالت غیر ضروری استفاده از داروهای خوراکی توصیه می شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تشخیص علت بیماری و انتخاب آنتی بیوتیک مناسب با بیماری و دُز درمان و دوره درمان را مراحل درست مصرف آنتی بیوتیک عنوان کرد و گفت: متاسفانه هم بیمار و هم پزشکان این مراحل را درست رعایت نمی کنند.

مدیر واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو نیز در این جلسه با تاکید بر اهمیت تغییر نگرش در مصرف آنتی بیوتیک ها گفت: به موازات بهبود کیفیت آنتی بیوتیک ها باید نگرش ها به مصرف آان هم تغییر کند و مردم و پزشکان موظفند مسئولانه در این مورد رفتار کنند.

وی با بیان اینکه یک از استراتژی های مبارزه با مقاومت آنتی بیوتیکی تولید داروهای جدید است، تصریح کرد: واقعیت اینست که در تولیدآنتی بیوتیک ها ما به پایان خط رسیده ایم و به بن بست خورده ایم، پس باید بر روی پیشگیری و مصرف منطقی تمرکز کرد.

دکتر مریم نوبرانی اظهار کرد: در این مورد نیازمند تغییر نگرش هستیم و مردم نباید با اصرار بر مصرف آنتی بیوتیک ها داروخانه ها و پزشکان را تحت تأثیر قرار دهند و بدون مجوز پزشک و خودسرانه از آنها استفاده نکنند.

نوبرانی درباره مصرف خودسرانه داروها نیز گفت: آنچه باید بدانیم اینست که میکرواورگانیسم هایی که میتوانند بیماری ایجاد کنند مختلف هستند و این پزشک است که اطلاع دارد کدام میکرو ارگانیسم در حال شیوع است و بر اساس آن دارو مرتبط و دز مصرف آن را تشخیص می دهد .

وی گفت: این سد باید شکسته شود و موظفیم در مورد مصرف آنتی بیوتیک ها مسئولانه رفتار کنیم و آنها را برای نسل های بعد نگه داریم چرا که آنتی بیوتیک ها برای برخی بیمار ان حیاتی هستند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست