• تاریخ: ۱۳۹۸-۰۹-۱۶
  • شناسه خبر: 12307

سخنگوی شورای نگهبان: قانون ثبت نام افراد در انتخابات باید اصلاح شود

عباسعلی کدخدایی با اشاره به نقص قانون در ثبت نام افراد در انتخابات گفت: قانون ما هیچ محدودیتی برای ثبت نام قائل نیست که باید اصلاح شود و در این مورد باید برویم به سمت ثبت نام انتخاب کنندگان ، کاری که در خیلی از نظام های ...

عباسعلی کدخدایی با اشاره به نقص قانون در ثبت نام افراد در انتخابات گفت: قانون ما هیچ محدودیتی برای ثبت نام قائل نیست که باید اصلاح شود و در این مورد باید برویم به سمت ثبت نام انتخاب کنندگان ، کاری که در خیلی از نظام های انتخاباتی دنیا انجام می شود.

به گزارش« پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت»  عباسعلی کدخدایی جمعه شب در گفت وگوی تلویزیونی با برنامه «مدیرمسئول» شبکه ۵ سیماگفت: ما تمام اسناد و مدارک همه  ثبت نام کنندگان را می بینیم که حقی از مردم تضییع نشود و در ایان اتخابات اعضای شورای نگهبان ساعتها مشغول هستند از حق مردم پاسداری کنند، ولی ممکن است در این فرآیند اشتباهاتی هم رخ دهد.

سخنگوی شورای نگهبان  با بیان اینکه تکلیف قانونی ما این است که محرمانه دلایل رد صلاحیت را به خود فرد بگوییم اظهار کرد:  همچنین به صورت رسمی و  مکتوب دلایل را به فرمانداری ها اعلام می کنیم و اگر شخصی خودش مایل بود می تواند دلایل رد صلاحیتش را اعلام کند.

عباسعلی کدخدایی درباره انتقادات به سازوکار شورای نگبان در تصمیم گیری برای همه مردم نیز گفت: مراجع نظارتی در کشورهای دیگر مثل شورای قانون اساسی فرانسه و دیوان عالی امریکا و …هم  اعضای محدودی دارند که همه نسبت به مسائل عمومی تصمیم می گیرند و نمی توان گفت این کار اشتباه است. و وقتیمراجع نظارتی این قانون را تکلیف کرده است نباید درباره آن مغالطه کنیم.

کدخدایی با اشاره به سازوکار ثبت نام افراد در انتخابات در کشورهای همسایه نیز گفت: میانگین ثبت نام افراد برای هر صندلی مجلس در کشورهای همجوار ۱۰ نفر است ولی  در ایران میانگین ما برای ثبت نام  40نفر است. و ما فقط وظیفه انطباق شرایط را داریم .

وی در ادامه گفت: میزان اختیاراتی که قانون برای احراز صلاحیت معین کرده مشخص است  و اگر قانون اشکالی دارد باید آن را اصلاح کرد . چرا که این قانون شرایط را به صورت کمی بیان کرده و زمان رسیدگی نیز در آن کوتاه است. این قانون  مربوط است به دهه شصت، زمانیکه تعداد ثبت نام کنندگان اندک بود و امروز باید با مقتضیات امروز منطبق گردد و اصلاح شود.

وی افزود : اصلاح این قانون نیز در اختیار دولت و مجلس است.

وی تصریح کرد: تأیید صلاحیت افراد لزوماً به معنای تضمین شخصیت مناسب ایشان در آینده نیز و ما نمی ئتوانیم آینده افراد را پیش بینی کنیم و فقط وضعیت فعلی فرد را می بینیم. ولی در هرصورت اعضای شورای نگهبان هم ممکن است در مورادی دچار خطا شوند.

کدخدایی مهم ترین نقذ=د به شورای نگبان را در حوزه انتخابات دانست و گفت : باید در این زمینه  بهتر عمل کنیم و دنبال قانونی هستیم که دخالت ما را در انتخابات کمتر کند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست