• تاریخ: ۱۳۹۸-۰۹-۲۶
  • شناسه خبر: 12335

استاندار زنجان: هنوز پژوهش گفتمان غالب دانشگاه ها نشده است

استاندار زنجان گفت: اگر بخواهیم فرهنگ پژوهش نهادینه شود باید کاری کنیم که تبدیل به گفتمان غالب دانشگاه شود. به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت»  استاندار زنجان در آیین بزرگداشت و تجلیل از پژوهشگران و فنآوران برتر اس ...

استاندار زنجان گفت: اگر بخواهیم فرهنگ پژوهش نهادینه شود باید کاری کنیم که تبدیل به گفتمان غالب دانشگاه شود.

به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت»  استاندار زنجان در آیین بزرگداشت و تجلیل از پژوهشگران و فنآوران برتر استان زنجان در هفته پژوهش اظهار داشت:  هر زمانی که بخواهیم یک موضوعی در عمل نهادینه شود باید آن موضوع تبدیل به گفتمان غالب مخاطبان آن شود. ولی امروز مستنداتی از جمله رتبه علمی ایران در دنیا و پیشرفت های علمی فراوانی داریم که نشان می دهد باید پژوهش گفتمان غالب دانشگاه و سیستم مدیریتی کشور شده باشد،  ولی به تناسب این پیشرفت در تولید علم، پژوهش گفتمان غالب دانشگاه و دستگاه ها  نشده است.

فتح اله حقیقی افزود: تخصیص اعتبارات ناچیز در دستگاه ها برای پژوهش و همچنین  اختصاص فقط ده درصد اعتبار بخش خصوصی برای پژوهش و عدم استفاده از رساله های دانشجویان دکتری در صنعت نشان  می دهد که نتوانسته ایم علم تولید شده را به ثروت تبدیل کنیم و در صنعت و مدیریت به کار گیریم.

فتح اله حقیقی با بیان اینکه امسال اعتبارات و ارکان و مسئولیت پژوهش را به دانشگاه ها سپرده ایم گفت: اعتقاد ما این است که دانشگاه ها باید بتوانند موضوع پژوهش را در استان مدیریت کنند و بهبود ببخشند.

حقیقی با اشاره به اینکه سند آمایش سرزمینی استان که قرار شد نظر اساتید دانشگاه و دانشجویان درآن اعمال شود گفت: این تعامل باید بین دستگاه های اجرایی و دانشگاه و پژوهشگران به وجود بیاید و اگر در عمل نتوانیم پژوهش ها را کاربردی کنیم اتلاف وقت کرده ایم.

استاندار زنجان با  بیان اینکه موضوع آمار و استفاده صحیح از آن بحث مهمی است گفت: متأسفانه ما به خود اجازه می دهیم که هر جور که خودمان می خواهیم در مورد آمار حرف بزنیم در حالی که اگر از آمار اشتباه استفاده کنیم به همان اندازه مشکل ساز خواهد بود.

وی افزود: وقتی مدیران ما بر مبنای پژوهش کار کنند آمار نادرست ارائه نمی کنند و بر تصمیم خود بسنده نمی کنند ؛ اما متأسفانه این فاصله امروز بین دانشگاه و مدیریت وجود دارد و هرکس راه خود را می رود.

 رئیس دانشگاه آزاد زنجان نیز در این مراسم با اشاره هفته پژوهش و اقدامات انجام شده به همین مناسبت گفت: یکی از اهداف برگزاری جلسه تقدیر از پژوهشگران و فنآوران است.

علیرضا فیروز فر درباره تحولات اخیر دانشگاه آزاد نیز گفت: با توجه به اسناد بالادستی و وضعیت جمعیتی دانشگاه ها،دانشگاه آزاد در حال حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم و چهارم است .

فیروز فر افزود: اگر نگاهی به ۲ شاخص تولید علم و کاربست علم در دنیا بیندازیم، میبینیم که هرچقدر در تولید علم موفق بوده ایم اما در کاربست علم نتوانسته ایم موفق عمل کنیم در حالی که امروز تبدیل علم به فنآوری مورد نیاز است.

فیروز فر ادامه داد: نیاز جامعه امروز از دانشگاه های نسل اول و دوم که کارش پرورش نیروی مورد نیاز ادارات و سازمان ها بود گذشته است و باید به سمت دانشگاه  کار آفرین و رفع نیاز نسل آینده در دانشگاه های فنآوربرویم.

رئیس دانشگاه آزاد زنجان با بیان اینکه اخیراً دو معاونت شبکه ازمایشگاهی و معاونت تحقیقات و فناوری در جهت پرکردن خلأ پروراندن ایده ها در دانشگاه آزاد ایجاد شده است گفت: با توجه به سیاست های ابلاغی در دانشگاه های آزاد ، تغییرات شروع شده است و به زودی نتایج آن را مشاهده خواهیم کرد.

فیروز فر همچنین از راه اندازی مرکز تحقیقات متالورژیب برای تولید فولاد مورد نیاز تیغه چاقو  و فراهم شدن مقدمات قطب های آموزشی به ویژه نانو بیومدیسین در دانشگاه آزاد زنجان و  قطب معماری ایرانی -اسلامی با توجه به گنبد سلطانیه خبر داد.

در پایان این مراسم از پژوهشگران و فناوران برتر نیز تقدیر به عمل آمد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست