• تاریخ: ۱۳۹۸-۱۰-۰۱
  • شناسه خبر: 12348

ابهر و خرمدره دارای بالاترین نرخ باسوادی در زنجان هستند

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت:  ابهر و خرمدره بیشترین نرخ باسوادی را در استان زنجان دارند. به گزارش«پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» فرحناز فتحی در نشست مطبوعاتی با حضور اصحاب رسانه به مناسبت ...

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت:  ابهر و خرمدره بیشترین نرخ باسوادی را در استان زنجان دارند.

به گزارش«پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» فرحناز فتحی در نشست مطبوعاتی با حضور اصحاب رسانه به مناسبت آغاز هفته سواد آموزی با اعلام اینکه میانگین باسوادی در زنجان ۹۵/۱ درصد است گفت: ۹۷/۴ درصد مردم ابهر و ۹۷ درصد مردم خرمدره با سواد هستند و ماهنشان با ۸۷/۵ درصد کمترین نرخ  باسوادی  را در استان دارد.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان  همچنین با بیان اینکه در سال ۵۵ نرخ با سوادی زنان ۱۶/۱۰ درصد بوده است گفت: امروز۸۰/۲۹ درصد زنان باسواد هستند که نشان از ارتقاء ۶۴ درصدی باسوادی زنان در کشور دارد. وی همچنین میزان باسوادی مردم اعم از مرد و زن را در سال ۵۵ را کمتر از ۴۰ درصد عنوان کرد که طبق سر شماری سال ۹۵ این میزان به ۸۵/۳ درصد رسیده است و نشان از رشد ۵۴/۹۶درصدی سواد اموزی دارد.

فرحناز فتحی با اشاره به هفتم دی ماه و چهلمین سالروز فرمان امام (ره) برای تشکیل نهضت سواد آموزی اظهار داشت: طبق مطالعات انجام شده  داشتن شاخصه های زیادی از جمله سلامت و بهداشت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی و … را در زندگی تغییر می دهد و خوشبختانه در نگاه جهانی ایران جزء کشورهای پیشرو در سواد آموزی است.

فتحی ضمن معرفی دوره های سه گانه سواد آموزی افزود: دوره سواد آموزی ویژه کسانی است که یا بی سوادند یا تاسوم ابتدائی را گذرانده اند ولی مدرک ندارند.دوره انتقال شامل کسانی است که یا مدرک سوم ابتدائی دارند و یا دوره تکمیلی سواد آموزی را گذرانده اند و  دوره تحکیم نیز  برای تثبیت سواد آموزی است و ویژه کسانی است که تا سوم ابتدائی خوانده اند اما تمایلی برای تحصیل در دوره انتقال را ندارند و وظیفه معاونت سواد معاونت سواد اموزی است که از بازگشت سواد آموزان به دوران بی سوادی جلوگیری کند.

فرحناز فتحی با بیان اینکه سازمان سواد آموزی هرسال برای هر استان حجم معینی از افراد بی سواد و کم سوادی که باید تحت پوشش سواد اموزی قرار بگیرند  تعیین می کند و امسال ۵۳۱۲ نفر حجم تعیین شده برای زنجان است که ۲۲۰ نفر در دوره سواد آموزی و ۳۰۵ نفر در دوره انتقال و ۱۸۱۲ نفر در دوره تحکیم باید تحت پوشش قرار گیرند.  

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان جامعه هدف نهضت سواد آموزی را افراد ۴۹-۱۰ سال عنوان کرد و گفت: مبادی ورودی بی سوادی در استان زنجان تقریبا مسدود شده و نزدیک به۹۹/۶ درصد کودکان زیر ۱۰ سال وارد ابتدائی شده اند که  در کشور جزء استان های اول یا دوم هستیم.

فرحناز فتحی با اعلام اینکه  جذب اولیای بی سواد اولویت اوزشی سازمان سواد اموزی است گفت: طبق بررسی های انجام شده دانش آموزانی که اولیای با سواد دارند اعتماد به نفس بالاتری دارند و همچنین اولیای باسواد زمینه موفقیت دانش آموزان را بیشتر میتوانند فراهم کنند.

وی با اعلام اینکه استان زنجان به وضعیت ریشه کنی بی سوادی نزدیک شده است که البته مسائل اقتصادی و فرهنگی و مهاجرت نیز بر آن تأثیر گذار است. و از آغاز ایجاد بانک اطلاعاتی سوادآموزان نهضت سواد آموزی خبر داد که بر اساس آن افرادی که به موفقیت های تحصیلی و شغلی رسیده اند معرفی خواهند شد تا انگیزه برای سواد آموزان دیگر باشند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست