• تاریخ: ۱۳۹۸-۱۰-۱۰
  • شناسه خبر: 12399

رئیس سازمان نظام پرستاری زنجان: پرستار زیر دست پزشک نیست/ رعایت اخلاق حرفه ای ضرورت پرستاری است

رئیس سازمان نظام پرستاری استان زنجان گفت: پرستاری هم علم است و هم هنرعلم است چون پرستار در طول ۴ سال دانش گسترده ای را فرا میگیرد به گونه ای که توانایی کار در تمام حیطه های درمانی و حوزه های سلامت را دارد و هنر است چون م ...

رئیس سازمان نظام پرستاری استان زنجان گفت: پرستاری هم علم است و هم هنرعلم است چون پرستار در طول ۴ سال دانش گسترده ای را فرا میگیرد به گونه ای که توانایی کار در تمام حیطه های درمانی و حوزه های سلامت را دارد و هنر است چون می داند با تک تک افراد ابدی چگونه رفتار کند.

به گزارش « پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» فریدون اسکندری در مراسم تجلیل از پرستاران ضمن تبریک روز پرستار دغدغه اصلی پرستاران را سلامتی مردم خواند و گفت: پرستار پیش از آنکه به خودش فکر کند به فکر بهبود حال بیمار است.

رئیس سازمان نظام پرستاری استان زنجان با بیان اینکه نهادهای هویتی نظام پرستاری ۳ تا است گفت: یکی از این نهاد ها سازمان نظام پرستاری که نهادی مستقل  است و دیگری وزارت بداشت و سومی برد پرستاری است که گسترش این رشته و آموزش ان را دنبال می کند.

اسکندری گفت: موانع خدمتی برای پرستاری که می خواهد ارائه خدمت دهد وجود دارد که نمی گذارد پرستار کاری که شایسته بیمار و مراجعان است را انجام دهد که یکی از آن موانع کمبود نیرو است و ما در کمترین نسبت نسبت پرستار به پزشک هستیم و نسبت تعداد پرستار به تخت بیمارستانی نیز ./۸ است که نسبت به میانگین کشوری که ۱/۷ است که خیلی پایین است.

فریدون اسکندری در رابطه با کمبود نیرو گفت: ما از یک طرف نیروی بیکار داریم و از یک طرف هم کمبود نیروی پرستار که این دو را باید به هم برسانیم .

وی با بیان اینکه بعد از بازنشستگی برای پرستاران کمتر زندگی راحتی اتفاق می افتد چون نه اندوخته ای دارند و نه توانی برای کار کردن.

اسکندری در رابطه با اعتبار بخشی نیز گفت: نسل چهارم ان در حال اجرا است. در نسل یک بسیاری از کارهایی که همکاران دیگر انجام نمی دادند به پرستاران محول می شد و  امروز همه آن کارها نسل به نسل به پرستاران منتقل شده و چون پرستار مسئول مراقبت از بیمار است آن ها را هم انجام می دهد.

اسکندری با اشاره به گزارشات پرستاری گفت: گزارشی قبلا در دوسه خط نوشته می شد امروز به ۱۵ خط افزایش پیدا کرده و زیاد شدن این  نوشتار ها پرستار ها را ازبالین دور کرده است و پرستاری که باید به ۱۵ بیمار همزمان رسیدگی کند نمی تواند گزارشی مطلوب هم از شرح حال او بنویسد.

رئیس سازمان نظام پرستاری استان  مواجه با خشونت را یکی دیگر از مشکلات پرستاران خواند و گفت: به ویژه در اورژانس پرستاران با خشونتی روز افزون از سوی مراجعان روبرو هستند.

وی پرداختی ناعادلانه در وزارت بهداشت را یکی دیگر از مشکلات خواند و گفت: حتی در پرداخت های ناعادلانه درون گروهی و برون گروهی وجود دارد که شدیداً نیازمند بازنگری است.

فریدون اسکندری گفت: حقوق و مزایای پرستاران نیاز به اصلاح دارد و با توجه به سختی کار، ارزش اضافه کار پرستاران خیلی کم است و در گروه های پرستاری این مبلغ ۷۴۰۰ تومان است که انگیزه های برای کار نمی گذارد.وی در همین رابطه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را  که ۱۲ سال پیش تدوین شده است را خواستار شد.

اجرای قانون سخت و زیان آور بودن پرستاری مورد دیگری بود که اسکندری به آن اشاره کرد و گفت: تا فرد اعتراضی نکند کسی او را محق استفاده از این قانون نمی داند .

رئیس سازمان پرستاری با بیان اینکه پرستار مجری دستورات دیگران و زیردست پزشک نیست تصریح کرد: پرستار پرستار نمی شود مگر اینکه کار خودش را انجام دهد . ما در س نخوانده ایم که مجری یک سری دستورات باشیم. پرستار همکار پزشک است و کارش فرآیند پرستاری است که در این مورد پرستار باید خود را نشان دهد.

وی با اشاره از برگزاری دوره های پرستاری در کوتاه مدت گفت: کاری پرستار باید انجام دهد مراقبت از بیمار است و اگر نتوانیم این کار را درست انجام دهیم معلوم است که  وزارت بهداشت تصمیم می گیرد پرستار شش  ماهه تربیت کند. باید پرستارها در حیطه وظیفه خود توانمند شوند وگرنه نمی توانیم اعتراضی به این وضع بکنیم. چون نمی شود با دانش ۲۰ سال پیش کارکرد و اگر بازاموزی اتفاق نیفتد دانش ما به درد نخواهد خورد.

رئیس سازمان نظام پرستاری در پایان سخنام خود بر اخلاق حرفه ای تأکید کرد و گفت رعایت اخلاق حرفه ای ضرورت کار پرستار است. پرستار باید بیمار خود را مانند یکی ازاعضای خانواده نیز ببیند تا عدم ضرر رساندن به بیمار اتفاق بیفتد و امیدواریم به جایی برسیم که رسیدگی به بیمار نیاز به سفارش کسی نداشته باشد و حرکت به سوی جامعه سالم نیازمند رعایت جایگاه پرستاران است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست