• تاریخ: ۱۳۹۸-۱۰-۱۱
  • شناسه خبر: 12383

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان:پخش سریال های پرستاران دامن زدن به انتظارات غیر واقعی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: پخش فیلم و سریال های خارجی در مورد پرستاران دامن زدن به انتظارات غیر واقعی مردم است. به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» پرویز قزلباش در مراسم تجلیل ا ...

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: پخش فیلم و سریال های خارجی در مورد پرستاران دامن زدن به انتظارات غیر واقعی مردم است.

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» پرویز قزلباش در مراسم تجلیل از پرستاران نمونه به مناسبت میلاد حضرت زینب(س) و روز پرستار  اظهار داشت: امروز پرستاران با انسانی سرو کار دارند که انتظاراتش دامن زده شده است و فیلم و سریال هایی که در یک سوله ساخته می شوند باعث شده پرستار با بیماری مواجه باشد که انتظاراتش  متناسب با امکانات ما نیست و بر همان اساس گزارش هایی را می دهد که در آن رفتار پرستاران را نیازمند توجه و نظارت بیشتری می بیند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه در روز پرستار ضمن پردختن به مشکلات این آنها باید به نکات مثبت نیز پرداخته شود. وی افزود: در ایرانی زندگی می کنیم که در شرایط موجود با مشکلات جدی در تأمین منابع مواجه هستیم و در این شرایط آخرین آمار اشتغال در رشته های فنی  و غیر پزشکی و پرستاری درب هترین دانشگاه ها ۵ درصد است، در حالی که ۹۵ درصد پرستاران شاغل هستندو یا حداقل ۴ سال شغل تضمین شده دارند و این نشان دهنده ظرفیت خوب این رشته است و  جزء رشته هایی است که در صدر ایستاده و در گزینه های اول انتخاب کنندگان است.

پرویز قزلباش با بیان اینکه با همین شرایط در پرداخت کارانه مشکل داریم افزود: اولویت اول ما پرداخت کارانه پرسنلی است.

وی در ادامه گفت: در همین شهرزنجان بسیاری از خیرین حوزه سلامت و سازمان های مردم نهاد از جامعه پزشکی و پرستاری هستند که علی رغم همه مشکلات مالی و فشار کاری در حوزه خیرین توانسته اند شکل آبرومندانه ایی نه تنها در استان که در کشور به آن بدهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: و پرستار در این شرایطی که مجبور است به  12 تا ۱۵ بیمار رسیدگی کند کم فروشی ندارد و طبیعی است که وقت کافی برای آنها نخواهد داشت.

قزلباش در ادامه گفت: دنیا اگر خواسته کیفیت خدمات پرستاری را بهبود دهد یکی از اقداماتش نسبت معقول تعداد پرستار به تخت بیمارستانی بوده است و در این مورد استان زنجان نیز در رنج کشوری است و تعداد نیروهایی پرستاری که منتظر شروع طرحشان هستند کم است و توزیع نامناسبی هم دارند.مثلا در ابهر که بیشتر فارغ التحصیلان بومی هستند و می خواهند همانجا مشغول به کار شوند در حالی که ما در زنجان نیازمند نیرو هستیم و باتوجه به اینکه بیشتر پرستاران ما زن هستند حدود ۴۵ تا ۵۰ نفر در مرخصی  هستند که این هم یکی از دلایل کمبود نیرو است.

قزلباش البته از انجام هماهنگی های لازم برای مجوز به کار گیری نیروهای شرکتی نیز خبر داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه هم خدمات و هم کیفیت ان وابسته به ورودی های مالی سیستم است و در کمیت و کیفیت خدمات اثر گذار است گفت: اگر منابع خوبی داشته باشیم می توانیم خدمات بهتری ارائه دهیم.

پرویز قزلباش در باره حقوق دریافتی پرستاران و بازنشستگی پیش از موعد نیز گفت: این حق همکاران حوزه درمان و  به ویژه پرستاران است که دریافتی شان متناسب با کارشان باشد وحدود ۶۰۰ نفر از پرسنل ما سابقه خدمت ۲۵ ساله و همین تعداد هم سابقه خدمت ۲۰ ساله دارند که  اگربخواهیم برای بازنشستگی آنها اقدام کنیم ۲۰ الی ۳۰ میلیون را خودشان باید پرداخت کنند که معلوم نیست که بخواهند یا بتوانند این مبلغ را بپردازند. ولی سعی ما این است که با اولویت و طبقه بندی همکاران ار در این زمینه کمک کنیم.

قزلباش همچنین درباره حق بیمه پریتاران نیز گفت: حدود ۱۰۰ نفر از کادر پرستاری هستند که  طرح شان را در بیمارستان گذرانده اند ولی حق بیمه انها در ان مقطع پرداخت نشده است که بار مالی آن ۲۵ تا ۳۰ میلیارد  تومان است که به تدریج این مبلغ را تامین کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با اشاره به فعالیت های سازمان نظام پرستاری استان گفت: در سال های قبل این سازمان فعالیتی نداشت ولی امروز تریبون رسمی برای بیان مشکلات پرستاران است و این سازمان  در این دوره با مشارکت بی سابقه پرستاران مواجه شد واکنون هم کسانی انتخاب شدند که  با تجربه و فرهیخته اند و پیگیر حل مشکلات پرستاران هستند. چرا که حل مشکل پرستاران همان حل مشکل دانشگاه علوم پزشکی است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست