• تاریخ: ۱۳۹۸-۱۱-۱۳
  • شناسه خبر: 12606

در حوزه سلامت در نقطه رفیع تری ایستاده ایم /مراقبت مردم اصلی ترین راه مقابله با ویروس کرونا است

پیام ملّت– نشست مطبوعاتی  رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با ارائه گزارش اقدامات پس از انقلاب در استان زنجان در حوزه سلامت و بهداشت برگزار شد. به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» پرویز قزلباش در نشست مطبوعا ...

پیام ملّت– نشست مطبوعاتی  رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با ارائه گزارش اقدامات پس از انقلاب در استان زنجان در حوزه سلامت و بهداشت برگزار شد.

به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» پرویز قزلباش در نشست مطبوعاتی به مناسبت ۴۱ مین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: انقلاب اسلامی در ابتدا چالش جدی در تثبیت حاکمیت داشت و بعد از جنگ تحمیلی که حاکمیت ثبات خود را پیدا کرد در حوزه  سلامت هم مردم محوری و توجه به نیاز های مردم عدالت محوری را در پیش گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: امروز وقتی تجربه ۴۰ ساله خود را مرور می کنیم می بینیم که در نقطه بسیازر رفیع تری قرار گرفته ایم در حالی که با چالش های جدی موجه بوده ایم و با همه ان محدودیت ها دراین نقطه ایستاده ایم.

قزلباش با بیان اینکه بعد از انقلاب رویکرد اساسی در حوزه سلامت توجه به توانمندی های داخلی بود گفت: بر همین اساس دسترسی مردم به بهداشت و مراقبت های اولیه به ویژه در روستاها منجر به برپایی خانه های بهداشت شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان اظهار داشت:به جهت اینکه کشور از تامین نیروی انسانی در حوزه سلامت هم بی نیاز شود تعداد معدودی از دانشکده ها به تربیت نیروی پزشک پرداختند و امروز بیش از ۶۵ دانشگاه علوم پزشکی تربیت  نیروی انسانی در مباحث تخصصی و کارشناسی را خودش تامین می کند.

وی افزود:به تبع فضای های مناسب اموزشی در حوزه پژوهش هم  فرصت های رشد و توسعه فراهم شد و همچنین در تامین دارو کشور نیز به سیستم ژنریک و سیستم واحد دارویی قدم گذاشتیم  به طوری که امروز ۹۵ درصد از دارو ها در خود کشور تولید می شود در حالی که قبل از انقلاب رویکر تجاری و فضای آزاد بر تجارت دارو متمرکز بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی  با اشاره به خدمات پیش بیمارستانی نیز گفت: قبل از انقلاب در زنجان یک پایگاه فوریت پزشکی داشتیم با ۳ دستگاه آمبولانس که  امروز این تعداد به ۵۷ پایگاه فوریت های پزشکی و ۱۰۰ آمبولانس رسیده است.

وی  با بیان اینکه در سال های قبل از انقلاب در زنجان ۳ بیممارستان کوچک با مجموعاً ۱۶۵ تخت وجود داشت گفت: امروز ۱۴ بیمارستان دولیت و غیر دولتی با ۱۸۰۰ تخت در نقاط مختلف استان داریم که بیشتر از شاخص های کشوری است یعنی به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۳ تخت بیمارستانی.

قزلباش با بیان اینکه اورژانس هوایی  برای ما خواب و خیال بود گفت:  امروز بیش از ۳ سال است این امکان برای استان مهیا شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی  گفت: امروز بیش از ۴۶۰۰۰ خدمت در حوزه سلامت ه بمردم عرضه می شود  و در سال های اخیر نیز با اجرای طرح تحول سلامت، شبکه بهداشت استان بازسازی و احیا شد و زیر ساخت های بیمارستانی استان نیز تقویت شد که بیش از ۲۰۰  میلیارد تومان هزینه شده است.

پرویز قزلباش ادامه داد : در استان بیش از ۱۲۰۰۰ نفر در رده های مختلف فارغ التحصیل شده اند و بیش از ۹۰۰ نفر کادر پزشکی داریم و بیش از ۴۰۰ نفر خدمات فوق تخصصی و تخصصی ارائه می دهند.

قزلباش در مورد ویروس کرونا نیز گفت: این یک نگراتنی در سطح دنیا است که تدابیر لازم برای شناسایی ان انذیشیده است و لی به هر حال ورود ان به کشور اتفاق خواهد افتاد. وی تاکید کرد اقدامات خود مردم اصلی ترین راه مبارزه بااین ویروس است .

قزلباش افزود: هنوز در استان زنجام مورد مشکوک به ویروس کرونا  گزارش نشده است.

 معاون اموزشی دانشگاه علوم پزشکی نیز در این نشست در تشریح عملکرد حوزه آموزش گفت:  در دانشگاه علوم پزشکی زنجان ۱۱ رشته تخصصی بالینی و ۱۱ رشته دکتری تخصصصی و ۲۳ رشته ارشد ، ۱۶ رشته کارشناسی  و ۱ رشته کاردانی تدریس می شود که ۴۴۰۰ نفر در مقاطع مختلف در ۶۵ رشته در حال تحصیل اند.

وی تعدا اعضای هیأت علمی را نیز ۴۰۰ نفر اعلام کرد

آرمانی کیان معاون درمان دنشگاه علوم پزشکی زنجان نیز با بیان اینکه در حال حاضر استان زنجان رتبه ۹ کشوری در تولیدات علمی را دارد گفت: ۲۰۷۵ مقاله بین المللی منتشر شده است که ۳۱۴ مقاله بین المللی در سال گذشته به چاپ رسیده است.

وی افزود: در ۴ سال گذشته بیش از ۵۰ درصد تولیدات مقاله بین المللی در این دانشگاه اتفاق افتاده است.

وی گفت در حال حاضر ۱۹۰ تخت ویژه در بیمارستان های استان داریم که هر کدام بیش از ۵/۱ میلیرد تومان هزینه دارد.

۱۴۶ تخت روانپزشکی که ۹ دصد کل تخت های بیمارستانی استان است در حالی که دستورالعمل ارائه شده در کشور ۵ درصد است و همچنین ۴۰ مرکز تصویر برداری در استان از دیگر امکانات حوزه سلامت در استان است.

صائینی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان هم گفت: در حوزه سلامت بعد از انقلاب به اذعان دوست و دشمن توسعه و نفوذ شبکه سلامت در نقاط مختلف بسیار قابل توجه است به طوری که در دورترین نقاط کشور واحد ارائه کننده خدمت داریم.

وی امید به زندگی را قبل از انقلاب در استان ۴۷ سال عنوان کرد که امروز ۷۹ سال رسیده است. مرگ نوزادان در هر ۱۰۰۰ تولد ۱۱۰ مورد بود که امروز ۷ مرود در ۱۰۰۰ تولد رسیده است.

مرگ و میر مادران امروز ۴/۱۰ درصد در ۱۰۰ هزار تولد رسیده است به طوری که درستال گذشته فقط دو مورد مرگ مادر در ۲۰ هزار تولد در استان داشتیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گفت: قبل از انقلاب پوشش خانه های بهداشت ۵/۷ درصد بود که امروز به ۱۰۰ درصد رسیده است.

وی گفت: مجموعا امسال ۲۲۶ پروژه در دست بهراه برداری است که ۸۲ درصد آن ها به اتمام رسیده است.

تاج کی معاون دارو نیز گفت: بعد از نقلاب تغییر و تحول جدی در تولیدات دارو در کشور اتفاق افتاد  و خود اتکایی مورد توجه قرار گرفت. در حالی که واردات داور زیاد بود و تعداد کمی از شرکتها تحت لیسانس فعالیت می کردند و سالانه ۲۴ تا ۴۰ میلیارد دلار صرف واردات دارو می شد

تاج کی گفت: امروز در کشور ۲۰۰ کارخانه فعال دارو سازی داریم و قبل از انقلاب ۲۰۰۰ داروخانه و امروز ۱۴ هزار داروخانه در کشور داریم  که ۱۴۰ داروخانه در زنجان فعالیت می کنند.

وی افزود : در استان زنجان برای تاسیس ۳ کار خانه دارو سازی اقدام شده است  که در کنار دانشکده دارو سازی به ارائه خدمت خواهند پرداخت.

ا

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست