• تاریخ: ۱۳۹۸-۱۱-۳۰
  • شناسه خبر: 12763

مصطفی طاهری : عدم شفافیت آراء مشکل مجلس فعلی است

پیام ملّت– مصطفی طاهری نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی چهره آشنایی بین دانشگاهیان و  فعالین دانشجویی است.دکتری مهندسی برق الکترونیک را در دانشگاه صنعتی امیر کبیر و کارشناسی ارشد مهندسی برق را در ...

پیام ملّت– مصطفی طاهری نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی چهره آشنایی بین دانشگاهیان و  فعالین دانشجویی است.دکتری مهندسی برق الکترونیک را در دانشگاه صنعتی امیر کبیر و کارشناسی ارشد مهندسی برق را در دانشگاه صنعتی شریف گذرانده است.

استاد مهندسی برق دانشگاه زنجان، معاون فرهنگی دانشگاه زنجان، سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه زنجان، رئیس شورای هماهنگی فعالیت های فرهنگی دانشگاه های استان زنجان،دبیر قرارگاه خاتم الاوصیاء استان زنجان ، عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی زنجانف بازرس ویژه رئیس جمهور در استان زنجان در دولت نهم، رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی در استان زنجان، رئیس ستاد انتخاباتی دکتر رئیسی در استان زنجان بخشی ازسوابق اجرای و فرهنگی و سیاسی او است. او معتقد است با محقق شدن شفافیت و اطلاع از اموال مسئولین، آراء نمایندگان مجلس و  منابع مالی انتخابات، شفافیت سیاسی محقق خواهد شد.

او معتقد است با محقق شدن شفافیت و اطلاع از اموال مسئولین، آراء نمایندگان مجلس و  منابع مالی انتخابات، شفافیت سیاسی محقق خواهد شد.

مصطفی طاهری در رابطه با اخلاق رقابت در انتخابات نیز معتقد است: رقابت در انتخابات باید برادارنه و رفاقتی و به دور از تخریب باشد. البته این را همه می گویند ولی  باید به آن عمل شود. باید طبق قانون  عمل کنیم و بین کاندیدا ها یک رقابت برادارنه در عمل اتفاق بیفتد . چون این چند روز گذرا است و آن چیزی که می ماند همان اخلاق و رفتار نیک ما خواهد بود. موفقیت و پیروز شدن هدف غائی نیست که به خاطر آن همه چیزی را زیر پا بگذاریم.

 گزیده ای ازدیدگاه های او را در گفتگو با «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» از نظر می گذرانید.

کار نماینده مجلس چه چیزی هست و چه چیزی نیست؟

وظایف عمده برای نمایندگی مجلس در سه حوزه قابل طرح است. وظایفی که در قانون برای نماینده مجلس مشخص شده است از جمله قانونگذاری و نظارت و معاهدات بین المللی که نماینده باید در این سه حوزه کارش را انجام دهد. اسم این سه کار را من واجبات کار نمایندگی می گذارم. وظایفی که در سطح ملّی و استانی هم تأثیر گذار است.

 البته وظایف نانوشته و عرفی هم برای نماینده آمده است که اغلب به یک آسیب تبدیل شده است تا یک کار خیر. ولی اگر درست اجرا شود می تواند مثمر باشد. مثل پیگیری برخی از مشکلاتی که مربوط به ارگان های اجرایی است . مثلا یک روستایی آسفالت ندارد و انتظارشان این است که نماینده مجلس آن آسفالت را پیگیری کند و یا چند مورد بیکاری برای اشخاص خاصی که آن را بر طرف کند نه از باب  قانونگذاری که مسیری را ریل گذاری بکند بلکه موردی خاصی را می خواهند که انجام شود.  بالاخره نماینده به دلیل جایگاهی که دارد به او مراجعه می شود و دوست دارد آن کار را پیگیری کند ،کار خوبی است و لی اگر این موضوع به اصل تبدیل شود و آن وظایف واجب به مستحب تبدیل می شود، یعنی نماینده آن کار اصلی را انجام ندهد وفقط به این موضوعات بپردازند در واقع آسیب عدم انجام وظایف اتفاقاً باعث می شود مشکلات این چنینی زیاد شود.یعنی نماینده فکر می کند دارد مشکلی را حل می کند ولی به خاطر عدم وقت گذاشتن در قانونگذاری و نظارتش عملاً  به همین مشکلات دامن می زند.

نماینده مجلس تا جایی باید به این موضوعات ورود کند که وظایف اصلی اش آسیب نبیند یعنی وقتش را مدیریت کند و به آن کارهای اصلی مجلس برسد.

                                                                                                                                          اشکالات موجود در مجلس فعلی چیست؟

اشکال موجود در مجلس فعلی در وجود برخی شاهراه ها و مسیرهای قانونی است که منجر به استفاده از رانت و موقعیت نمایندگان  می شود. یکی از آنها عدم شفافیت آراء است. خود عدم شفافیت باعث شده که وقتی آراء نمایندگان و موضع گیری های آنها شفاف برای مردم بیان نمی شود، نماینده خیلی دقت نکند و کار کارشناسی هم انجام ندهد برای تصویب و نظارت قانون، چون قرار نیست جایی نمود پیدا کند و نماینده از روی آن نمود پاسخگو باشد. به نظر من این مشکل اصلی است.

امروز با شعار های توخالی زیادی از سوی نامزدهای انتخاباتی مواجه هستیم  که خیلی قابل پیگیری نیست نظر شما چیست ؟

هر چیزی می تواند قابل پیگیری باشد .من می توانم صفر تا صد یک برنامه را بگویم و بعد بگویم من میخواستم این کار را بکنم ولی بقیه نماینده ها رأی ندادند و یا دولت انجام نداد و کلا عمل هم به این شعار نشد. به نظر من با شعار و اینها نمی شود. واقعا باید نماینده روحیه عملگرا و جهادی داشته باشد و خستگی ناپذیر باشد . مشکل در شعار نیست بلکه در پیگیری و شخصیت شعاردهندگان است.

                                                                                                                                                  با تحریم ها چه باید کرد؟

آدم عاقل باید بتواند هر تهدیدی را به فرصت تبدیل کند . تحریم چیزی بدی است و هیچ کس از تحریم خوشش نمی آید،ولی واقعیت این است که تحریم  قابل تبدیل به فرصت است. برای مثال صنایعی داشتیم که هر چقدر گفتیم دانشگاه می تواند اقلامی که شما وارد می کنید  را خودش درست کند قبول نمی کردند ولی الان به خاطر تحریم  آنها به دانشگاه مراجعه می کنند.

درخصوص سیاست های منطقه ای ایران و روابط خارجی دیدگاهتان چیست؟

یکی از نقاط قوت ما روابط بین الملل ما  و جبهه مقاومت است که باید تقویت بشود و از این پتانسیل در رفع مشکلات اقتصادی و افزایش قدرت و جایگاه مان به شدت می توانیم استفاده کنیم که متأسفانه در این دولت یک مقداری کمرنگ است.

در ارتباط با پیوستن به معاهدات بین المللی نظر شما چیست؟

در این خصوص  یک مقدار دقت لازم است. یعنی صرف اینکه یک معاهده ای بین المللی است دلیل بر قبول یا رد آن نیست. معاهدات بین المللی یک ظاهری دارند و یک باطنی که عموماً روی آن خیلی فکر شده است. بخشی از آن تخصصی است و بخش های زیادی از آنها برنامه ریزی هایی پشتش هست و باید یک مقدار در مفاد آن ها دقت کرد و مجلس اگر زیر بارآنها می رود باید با فهم باشد و با در نظر گرفتن منافع و مضرات آن که در نهایت آن چیزی که به خیر کشور است را تصویب کنند . چشم بسته و فقط به خاطر این که بین المللی است آن را نباید قبول کرد.

 نقاط قوت و ضعف استان زنجان و  مهم ترین گرهی که استان زنجان درگیر آن است کدام است؟

طبق بررسی های من مهم ترین گره در استان زنجان بیشتر اقتصادی است. یکی از مشکلاتی که اگر رفع شود خیلی از مشکلات استان هم مرتفع شود آب استان است که در این مورد کلاه بزرگی سر استان رفته است. حجم زیادی از آب روان از استان خارج می شود . میانگین ذخیره سازی آب نسبت به میانگین کشور فوق العاده پایین است به همین دلیل آسیب جدی در بخش کشاورزی و صنعت داریم که می تواند یک محور توسعه باشد. بعد از آن بخش صنعت است که خب بخشی از صنایع ما در واقع در حالت نیمه تعطیل هستند.

استان زنجان نقاط قوت خیلی فوق العاده ای دارد که می تواند از نظر اقتصادی و حتی فرهنگی خیلی باعث رونق بیش از این باشد. مثلا معادن استان یا نیروی انسانی تحصیل کرده استان زنجان. زنجان به فاصله ۴۰۰ کیلومتر جمعیتی بالغ بر ۵۰ میلیون در اطرافش دارد که اینها همه نقاط قوت ما هستند . زنجان بیشترین همسایه استان را در کشور دارد. در حوزه حمل و نقل پتانسیل های فراوانی برای پیشرفت دارد که اگر از این ها استفاده کنیم درآمد حاصل برای استان خیلی قابل توجه خواهد بود.

آیا شما فعالیت اقتصادی دیگری به جز تدریس در دانشگاه دارید؟

نخیر

در مورد شفافیت آرا هم نظر تان مثبت است؟ یعنی موافقت شفافیت آرا نمایندگان مجلس هستید؟

بله

   عدالت در حوزه مسکن و بهداشت و آموزش در استان  از نظر شما چگونه باید محقق شود؟

در حوزه  عدالت در مسکن  عقب ماندگی زیاد داریم . طبق آمار سال ۹۵ تعداد مالکین مسکن فقط ۵۵ درصد است و تعداد مستأجرین زیاد است و سبدی که مسکن از درآمد افراد می گیرد خیلی عدد بالایی است در کلان شهرها بالای ۸۰ درصد است و که به طور کلی نزدیک به ۵۵ درصد درآمد افراد را به خود اختصاص می دهد. ۶و نیم میلیون کمبود مسکن داریم که باید جبران شود .البته راهکار هم دارد و میتوان برای ۱ و نیم میلیون مسکن برنامه ریزی کرد. با آورده ای که از اقساط مسکن مهر می آید می توانیم زمین را از قیمت مسکن کم کنیم  و یک بخشی از از این مشکل حل شود.

در مورد وضعیت آموزش وضعیت استان ما خوب است؛ یعنی هم از نظر دانشگاهی و هم از نظر آموزش و پرورش خیلی نسبت به میانگین عقب ماندگی نداریم ولی برای افزایش کیفیت خیلی باید برنامه ریزی کرد .

در خصوص بهداشت و در مان هم باید بگویم قدم های خوبی برداشته شده است در حوزه سلامت ولی اولا که متوقف شد و ثانیاً خوب اجرا نشد و آسیب هایش هم بر طرف نشد و عملاً یک طرحی است که الان ایراداتی دارد که باید برطرف شود، مخصوص زنجان هم نیست و در کل کشور مطرح است.

در حوزه فرهنگ استان زنجان در چه وضعیتی است؟

کلا در بحث هنر ما یک مهندسی فرهنگی خوبی نداریم و زنجان هم مستثنی نیست. هرچند زنجان از برخی جهات مانند پایتخت شور و شعور حسینی و هیأت ها و.. در استان خیلی خوب است و لی به هر حال این مشکل در کل کشور وجود دارد. از جمله در زنجان که دربحث آسیب های اجتماعی و مباحث فرهنگی عقب ماندگی محسوس است.  بعد از ۴۰ سال با دیدن یک آسیب اجتماعی باید ناراحت شویم در حالی که آنقدر موارد زیاد است که تبدیل به عادت شده است که این تبدیل به عادت شدن ضعف عملکرد ما است.

ارتباط شما با موکلان تان بعد از راه یابی به مجلس چگونه خواهد بود؟

اصل وظیفه ما و آنچه که باید در پیشگاه خدا جوابگویش باشیم عمل به وظایف قانونگذاری و نظارت است . منتتهی راهکارهای خوبی هم برقراری ارتباط با مردم هست یعنی کمبود وقت را می شود با فضای مجازی و کارمندان پاسخگویی که در دفتر خواهند بود پر کرد. این ارتباط باید باشد و لی نه برای اینکه ویترین و نمایش باشد از جهت اینکه این اطلاعات در دست ما باشد و خودمان را در معرض مطالبه قرار دهیم که آسیب و خطای کارما کمتر شود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست