• تاریخ: ۱۳۹۸-۱۲-۰۷
  • شناسه خبر: 12891

شش ماهگی تا ۴ سالگی حیاتی ترین زمان آموزش تکلم کودکان با نقص شنوایی است

پیام ملت- سن زیر ۴ سال برای کودکان با مشکل شنوایی سن حیاتی، طلایی و بحرانی است که اگر مشکل فردی با چنین نقصی به هنگام تشخیص داده شود و مورد مداخلات توانبخشی آموزشی قرار گیرد می تواند همانند فرد سالم از نعمت شنوایی و تکلم ...

پیام ملت- سن زیر ۴ سال برای کودکان با مشکل شنوایی سن حیاتی، طلایی و بحرانی است که اگر مشکل فردی با چنین نقصی به هنگام تشخیص داده شود و مورد مداخلات توانبخشی آموزشی قرار گیرد می تواند همانند فرد سالم از نعمت شنوایی و تکلم برخوردار شود.

به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملت» کودکان ناشنوا افرادی هستند که دچار نقص شنوایی بین طیف خفیف، متوسط، شدید و عمیق هستند و بر اساس نوع کمبود که دارند می توانند از سمعک و یا عمل کاشت حلزون شنوایی برای جبران نقص شنوایی خود استفاده کنند.

از سوی دیگر امروزه رویکرد آموزشی و توانبخشی که برای این کودکان حاکم است رویکرد کلامی شنوایی است که در این رویکرد سعی بر آن است تا با تشخیص به هنگام نقص کودک استفاده مناسب از ابزارهای کمکی شنوایی هر چه سریعتر این کودکان از گفتار کلامی برخوردار شود و در غالب طرح فراگیر وارد جامعه دانش آموزان عادی و مدارس عادی شود.

به عبارتی اگر کودکی با چنین نقصی به هنگام تشخیص داده شده و مورد مداخلات توانبخشی آموزشی قرار گیرد می تواند از نعمت شنوایی همانند فرد سالم برخوردار شده و وارد مدرسه عادی کنار همسالان خود گردد.

سن زیر ۴ سال برای کودکان با مشکل شنوایی سن حیاتی، طلایی و بحرانی نامیده می شود لذا اهمیت دارد تا مسئولین بالادستی در حمایت از این خانواده ها در جهت توانبخشی مناسب برای ناشنوایان انجام گیرد، از سویی دیگر اکثر خانواده های این کودکان بی بضاعت هستند و توان مالی لازم را برای پیگیری امورات توانبخشی را ندارند در این زمینه سازمان اموزش و پرورش استثنایی می تواند حمایت هایی را برای کودکان فراهم کند.

یکی از مدارس این سازمان مدرسه انجم شعاع ناشنوایان استان زنجان است که تا سال گذشته در این آموزشگاه در سه مقطع پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه برای افراد ناشنوا کلاس های آموزشی و توانبخشی برگزار می کرد و بعد از اتمام دوره متوسطه نیز افراد وارد طرح فراگیر می شدند و در هنرستان ها و دانشگاه ها ادامه تحصیل می دادند اما در حال حاضر این مدرسه در دو مقطع ابتدایی و راهنمایی وظیفه آموزش کودکان ناشنوا را از سطح استان بر عهده دارد.

رقیه حسن زاده که مدیر مدرسه ناشنوایان در شهر زنجان است با اشاره به این که کلاس کودکستان زیر ۴ سال که از همان سن شش ماهگی شروع می شود تا سال قبل در آموزشگاه ناشنوایان انجم شعاع زنجان دایر بود، اظهار داشت: در حال حاضر این کلاس ها به یک آموزشگاه استثنایی دیگر در سطح شهر انتقال یافته است که هدف اصلی آن آموزش تکلم به کودکان ناشنوا است زیرا طلایی ترین زمان یادگیری تلفظ و تکلم محدوده سنی شش ماهگی تا ۴ سالگی است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در ارتباط با کودکان ناشنوا در استان مسائل و مشکلاتی وجود دارد، گفت: اکثر خانواده‌های دارای کودکان ناشنوا از وجود کلاس های زیر چهار سال آموزش و پرورش بی اطلاع هستند که نقش رسانه‌ها در زمینه اطلاع‌رسانی حیاتی است تا درمان و آموزش کودکان از همان سنین شش ماهگی انجام شود تا این کودکان هر چه سریعتر تکلم خود را شروع کرده و همانند افراد عادی وارد جامعه شود.

مدیر مدرسه ناشنوایان زنجان اظهار داشت: در حال حاضر در مدرسه انجم شعاع این شهر  ۳۵ نفر دانش آموز آسیب دیده شنوائی در دو مقطع تحصیلی ابتدائی و راهنمائی در حال تحصیل هستند که با ابزار های کمک شنوایی همچون سمعک و برخی از دانش آموزان با کاشت حلزون شنوایی در حال آموزش و یادگیری هستند، از سویی دیگر در سایر شهرستان های استان نیز دانش آموزان ناشنوا در کنار هم سن و سالان خود در مدارس عادی ادامه تحصیل می دهند.

حسن زاده با بیان این که در برخی موارد دانش آموزان آسیب دیده ناشنوا برای ادامه تحصیل از روستاها به این مدرسه مراجعه می کنند، گفت: در سال جاری سه نفر دانش آموز با مشکل شنوایی در این مدرسه جذب شده است هر چند در برخی اوقات والدین روستایی به دلیل سختی های راه از ادامه تحصیل فرزاندن خود ممانعت می کنند.

وی ادامه داد: کمک های جزئی برای رفت و آمد دانش آموزان روستائی به این مدرسه پرداخت می شود از سویی دیگر در صورت وجود دانش آموزی در روستا که مشکل شنوائی داشته باشد این مدرسه به شرط داشتن شرایط سنی پذیرای دانش آموز آسیب دیده خواهد بود زیرا در سال جاری کودکی که چهار سال در مدرسه عادی درس خوانده بود و با مشکلات عدیده ای مواجه شده بود و شناختی از مدرسه انجم شعاع نداشت امسال بعد از اطلاع از وجود چنین مدرسه ای برای ادامه تحصیل وارد این آموزشگاه شد.

مدیر مدرسه ناشنوایان زنجان از ایجاد دو کلاس در سطح مقطع متوسطه در آینده نزدیک در این مدرسه خبر داد و افزود: دانش آموزان ناشنوا بعد از اتمام دوره راهنمائی جهت ورود به مدارس عادی و ادامه تحصیل در مقطع متوسطه دچار مشکل میشوند که با ایجاد این دو مقطع تا حدودی مشکل ادامه تحصیل حل می شود/ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست