• تاریخ: ۱۳۹۸-۱۲-۰۷
  • شناسه خبر: 12877

ظرفیت تولید بچه ماهی در استان زنجان به ۲۰ میلیون قطعه افزایش یافته است

پیام ملّت– مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان با اشاره به این که ظرفیت تولید بچه ماهی در استان افزایش یافته است گفت: طی سال های گذشته ۱۱ واحد در سطح استان مجوز تولید بچه ماهی با ظرفیت تولید ۱۳ میلیون قطعه بچه ماه ...

پیام ملّت– مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان با اشاره به این که ظرفیت تولید بچه ماهی در استان افزایش یافته است گفت: طی سال های گذشته ۱۱ واحد در سطح استان مجوز تولید بچه ماهی با ظرفیت تولید ۱۳ میلیون قطعه بچه ماهی را داشتند اما با استفاده از تکنولوژی جدید ظرفیت تولید بالاتر رفته و به  ۲۰ میلیون قطعه بچه ماهی رسیده است.

منصور حقی راد در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملت» گفت: در استان زنجان نیز همانند سایر استان ها در سطح کشور مشکل کمبود آب وجود دارد و همین عامل باعث شده تا در بحث توسعه آبزی پروری فقط به واحدهایی که از آب منطقه ای استان مجوز استفاده از آب دارند مجوز پرورش ماهی داده شود به عبارتی دیگر در صورتی که کشاورز آب جهت آبیاری مزرعه زراعی خود داشته باشد می تواند همزمان با دوره کشت شش ماهه اول سال به پرورش ماهی نیز در کنار کار کشاورزی اقدام نماید.

 مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان  تاکید کرد: از سال ۹۷ طبق برنامه توسعه ششم، آب منطقه ای بحث آبزی پروری را ممنوع اعلام کرده است و مجوز استفاده از آب دیگر برای پرورش ماهی در استان صادر نمی شود.

وی خاطر نشان کرد: در بحث توسعه آبزی پروری هدف شیلات بالا بردن راندمان تولید است به طوری که با وجود مجوزهای موجود در آبزی پروی با استفاده از تجهیزات به روز، پمپ های برگشت آب و فیلتر های مکانیکی تولید را در همان مساحت بدون افزایش واحد سطح بالاتر می برد.

این مقام مسئول با بیان این که طی سال های گذشته ۱۱ واحد در سطح استان مجوز تولید بچه ماهی داشتند، گفت: ظرفیت تولید این واحد ها پایین بود و به ۱۳ میلیون قطعه بچه ماهی میرسید، اما در سال گذشته واحدهایی که می توانستند با استفاده از تکنولوژی تولید را بالاتر ببرند ظرفیتشان بالاتر رفت و حدود ۸ میلیون قطعه به مجوز های پیشینشان اضافه شد و در حال حاضر نیز در استان مجوز تولید ۲۰ میلیون قطعه بچه ماهی وجود دارد که با هماهنگی شیلات و سازمان دامپزشکی تولید مورد نظارت قرار می گیرد.

 به گفته حقی راد، برای ضدعفونی کردن تخم و مجموعه پرورش ماهی از اوزون ژنراتور استفاده می شود که سیستمی جدید در بحث ضدعفونی مزارع است و کاملا مطابق با شرایط محیطی و به نحوی محیط دوست است و محصول نهایی تولیدی نیز در نهایت گاز اکسیژن است و برای مزرعه نیز هیچ گونه مشکل و آلودگی ایجاد نمی کند به عبارتی دیگر تولید سموم در مزارع بچه ماهی به صفر رسیده است که در نهایت بچه ماهی که به مزارع پرورش ماهی انتقال می یابند داروی کم تری نیز دریافت می کنند.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان با بیان این که در سیستم پرورش ماهیان کپور در سیستم سنتی باید حداقل یک هکتار مکان پرورش وجود داشته باشد و ارتفاع آب در این محل باید یک تا یک و نیم متر باشد، اظهار داشت: طبق برنامه ریزی های موجود در امور شیلات کشور پرورش ماهیان گرمابی همچون کپور فقط در سواحل شمالی و جنوبی میسر است و در این دو مکان مجوز پرورش این ماهیان صادر می شود در همین راستا پرورش این ماهیان در استان مجاز نیست.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست