• تاریخ: ۱۳۹۸-۱۲-۰۸
  • شناسه خبر: 12899

تجهیز ۵۴ هزار هکتار از اراضی استان زنجان به سیستم آبیاری نوین

پیام ملت– مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به این که سیستم آبیاری نوین در ۵۴ هزار هکتار از اراضی استان اجرا شده است گفت: ۶۵ هزار هکتار از اراضی استان مستعد تجهیز سامانه نوین آبیاری هستند. فرید ...

پیام ملت– مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به این که سیستم آبیاری نوین در ۵۴ هزار هکتار از اراضی استان اجرا شده است گفت: ۶۵ هزار هکتار از اراضی استان مستعد تجهیز سامانه نوین آبیاری هستند.

فریدون داوودی در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملت» با اشاره به این که حدود ۵۵ هزار هکتار از ۱۲۰ هزار هکتار اراضی استان به سیستم آبیاری نوین مجهز شده اند گفت: ۶۵ هزار هکتار از اراضی استان مستعد تجهیز سامانه نوین آبیاری هستند.

وی با بیان این که تجهیز اراضی به سیستم های نوین آبیاری توسط شرکت های دارای مجوز ارائه دهنده خدمات انجام می گیرد، افزود: در حال حاضر ۲۵ الی ۳۰ شرکت در حال ارائه خدمات به مراجعین و کشاورزان هستند.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اظهار داشت: این سازمان جهت مجهز کردن اراضی کشاورزی به سیستم های آبیاری قطره ای و نوین تسهیلات بلاعوض ارائه می دهد به طوری که در طی سال ۹۷ میزان تسهیلات ارائه شده جهت مجهز کردن یک هکتار زمین به سیستم آبیاری قطره ای ۱۳ میلیون تومان بود که در سال جاری به ۱۷.۵ میلیون تومان افزایش یافت.

وی افزود: در حال حاضر تجهیز اراضی به سیستم آبیاری قطره ای به ازای هر هکتار نیازمند ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان هزینه است که پس از پرداخت ۱۷.۵ میلیون تومان توسط جهاد کشاورزی، کشاورز فقط یک سوم هزینه را تقبل می کند. 

این مقام مسئول با اشاره به این که اصلاح و تعدیل پروانه آب کشاورزی که توسط وزارت نیرو انجام می شود موجب می گردد تا ۲۵ درصد میزان آب کم شود، گفت: همین یک مشکل موجب شده تا کشاورزان میزان استقبال از این طرح را کاهش دهند اما با تمام این ها میزان تقاضا برای مجهز کردن اراضی کشاورزی به سیستم های آبیاری قطره ای همچنان بالا می باشد.

داوودی با تاکید بر این که سطح سفره های آب زیرزمینی در استان به شدت در حال افت و کاهش است از سویی دیگر راندمان آبیاری نیز پایین است، تاکید کرد: دولت در حال حاضر از کشاورزان حمایت می کند، می طلبد تا کشاورزان نیز همت مضاعفی داشته باشند و زمین های کشاورزی خود را به سیستم آبیاری نوین مجهز کنند تا میزان صرفه جویی در آب نیز بالاتر رود./ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست