• تاریخ: ۱۳۹۸-۱۲-۱۱
  • شناسه خبر: 12937

جولان گرگ در سطح شهر و روستاهای زنجان

پیام ملت– فرمانده یگان اداره کل حفاظت از محیط زیست استان زنجان گفت: حضور گرگ ها در سطح شهر زنجان و روستاهای استان به دلیل برهم زدن چرخه غذایی این حیوانات است زیرا شکار بی رویه حیواناتی همچون خرگوش توسط انسان، این چ ...

پیام ملت– فرمانده یگان اداره کل حفاظت از محیط زیست استان زنجان گفت: حضور گرگ ها در سطح شهر زنجان و روستاهای استان به دلیل برهم زدن چرخه غذایی این حیوانات است زیرا شکار بی رویه حیواناتی همچون خرگوش توسط انسان، این چرخه را در طبیعت برهم زده است.

پرویز رستمی در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملت» با اشاره به اینکه از تاریخ پانزدهم آذرماه سال جاری چندین مورد مشاهده گرگ در سطح شهر زنجان رخ داده است اظهار داشت: به لحاظ محیط زیستی گرگ‌ها به‌دلیل پیدا نکردن طعمه اصلی خود نظیر خرگوش، روباه و موش وارد محیط زندگی انسانها می شوند زیرا شکار بی رویه و ورود انسان ها به طبیعت به شدت افزایش یافته است که این عامل موجب شده تا تغذیه حیوانات وحشی به شدت به خطر بیفتد.

این مقام مسئول با بیان اینکه از تاریخ ذکر شده ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان هر شب با چند اکیپ در سطح شهر در حال گشت زنی هستند خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده گرگ در سطح شهر زنجان ماموران حفاظت با ایجاد سر و صدا و شلیک گلوله این حیوانات وحشی را متواری کرده‌اند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان زنجان گفت: یکی از دلایل دیگر ورود گرگ به شهر زنجان، قرار گرفتن زباله ها و پسماندهای غذایی در سطح شهر است که این جانوران وحشی به خاطر تغذیه وارد سکونتگاه انسان شده است، به همین دلیل این موضوع  نیازمند این است تا ساکنان شهر از قرار دادن پسماندهای غذایی خود در مقابل درب منزل جلوگیری کنند تا جانوران گوشتخوار به منظور تغذیه وارد حریم وسکونتگاه انسان نشود.

وی با بیان اینکه گرگ ها به حریم روستاها نیز وارد می شوند گفت: ورود این حیوانات وحشی خطراتی برای انسان و دام های اهلی در جوامع روستایی دارد پس باید روستاییان از ریختن زباله و رها کردن حیوانات تلف شده در حاشیه روستاها و قرار دادن پسماندها در ساعات شب در بیرون از منزل اجتناب کنند، زیرا این عامل محرک می‌تواند موجب نزدیک شدن گرگ ها به سکونت گاه های انسان شود.

 رستمی تاکید کرد: روستاییان باید محل نگهداری دام های خود را ایمن تر کنند و از تردد افراد مسن و خردسال به تنهایی در سطح روستاها ممانعت کنند و مراقبت بیشتری از از این افراد داشته باشند زیرا وجود گرگ برای انسان ها و همچنین رونق دامپروری و معیشت مردم در منطقه مضر می باشد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان زنجان اظهار داشت: با سپری شدن فصل زمستان و سرما وجود گرگ ها در سطح شهر و روستاها کاهش می یابد زیرا در این فصل یافتن غذا برای این حیوانات وحشی مشکل می‌شود و گرگ ها برای یافتن غذا وارد محل های زندگی انسان و استفاده از پسماندهای غذایی می گردد./ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست