• تاریخ: ۱۳۹۸-۱۲-۱۴
  • شناسه خبر: 12988

یک سوم از مراتع استان زنجان بیابانی شده است

پیام ملت– ۳۶ درصد از مراتع استان زنجان در حال بیابانی شدن است که اگر این روند ادامه دار باشد تاثیر مخربی بر اشتغال کشاورزان، دامداران و زندگی قشر روستایی استان داشته و مشکلات زیست محیطی فراوانی برای مردم استان ایجا ...

پیام ملت– ۳۶ درصد از مراتع استان زنجان در حال بیابانی شدن است که اگر این روند ادامه دار باشد تاثیر مخربی بر اشتغال کشاورزان، دامداران و زندگی قشر روستایی استان داشته و مشکلات زیست محیطی فراوانی برای مردم استان ایجاد خواهد کرد.

به گزارش «پایگاه خبری تحلیلی- پیام ملّت»  بیش از یک سوم مراتع استان زنجان در حال بیانی شدن است که کاهش پوشش گیاهی، افزایش چرای دام و افزایش فرسایش خاک به روش های مختلف موجب بیابانی شدن مساحت عمده ای از مراتع در استان شده و این روند ادامه دار است.

عوامل انسانی مانند مدیریت نامناسب عملیات زراعی چون آیش و خاک ورزی نامناسب و چرای بی رویه دام، استفاده از آب های شور برای آبیاری زمین های زراعی، بوته کنی و عوامل تشدید کننده در بروز این پدیده موثر است.

همین عوامل موجب شده تا بیابان زایی در استان زنجان با سرعت در حال از بین بردن زمین های بکر کشاورزی باشد زمین هایی که سالانه به وسیله روستائیان که یک سوم جمعیت استان را تشکیل می دهند موجب تولید میلیون ها تن محصولات غذایی کشاورزی در استان می شود که علاوه بر تامین نیاز استان به سایر شهر ها نیز صادر می شود که بی تاثیر در اقتصاد نیست که از بین رفتن زمین های کشاورزی با توجه به فعالیت بالای روستائیان در این امر اقتصاد استان را کاملا تحت تاثیر قرار خواهد داد.

پرویز مرادی با اشاره به این که ۳۶ درصد از مراتع استان در حال بیابانی شدن است، خاطر نشان کرد: برنامه ای که مرکز تحقیقات در پیش رو دارد شناسایی گیاهان بومی در منطقه است  علاوه بر این تحقیقاتی در ارتباط با گیاهان سازگار در منطقه در حال انجام است تا پس از آزمایشات لازم مشخص گردد چه گیاهانی سازگاری کامل دارند و می توان در این مناطق مورد کشت قرار داد.

وی با بیان این که ۶۳ درصد از مراتع استان زنجان متوسط و در حد خوب است، افزود: باید برنامه ریزی های لازم انجام گیرد تا مراتع حفظ شوند و به سمت نابودی پیش نروند که در این صورت بر کشاورزی و اقتصاد استان اثر مخربی خواهد داشت.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان ۳۷ درصد از مزارع استان دیم، ۴۲ درصد آیش، ۱۴ درصد زراعت آبی و ۷ درصد باغی است، ابراز داشت: ۳۳ درصد از جمعیت استان در روستاها زندگی می کنند که ۳۲ درصد از سهم بخش اشتغال در بخش کشاورزی را شامل می شود.

این مقام مسئول با اشاره به این که سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی ۲۷ درصد است، تصریح کرد: این استان رتبه ۱۸ تولید محصولات زراعی را دارد و از لحاظ تولید محصولات باغی نیز رتبه ۱۸، شیلات رتبه ۲۲ و محصولات دامی رتبه ۲۴ را داراست.

و اما در این بین دامداران که برای چرای دام خود از مراتع استان در منطقه محل سکونت خود استفاده می کنند، معتقدند: اگر از آن ها حمایت کافی صورت گیرد و علوفه مورد نیاز دام با قیمت مناسب به دستشان برسد تا حدودی می توانند از ورود دام به مراتع جلوگیری کنند و با نگه داری دام در دامداری ها عمل تغذیه ای و پروار بندی را انجام دهند.

اسلامی با اشاره به این که طبق گفته مسئولان، منطقه زنجانرود بیشتر مستعد بیابان زایی است و همواره توصیه بر عدم چرای دام در این منطقه هست گفت:  در فصول مختلف سال چرای دام در مراتع انجام می گیرد اما اگر بذور لازم جهت کشت در مراتع توسط منابع طبیعی تهیه شود و در اختیارمان قرار گیرد می توانیم با همیاری اهالی در روستاها به کشت این بذور اقدام نماینم و تراکم رویش گیاهان در مراتع را بالاتر ببریم تا هم بتوانیم برای چرای دام خود اقدام کنیم و هم مانع از بین رفتن پوشش گیاهی و بیابان زایی در منطقه شویم./ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست