• تاریخ: ۱۳۹۸-۱۲-۱۷
  • شناسه خبر: 13029

آیا صاحبان حیوانات خانگی در معرض ابتلا به کرونا ویروس هستند؟/گوشت را بسته بندی کنید

پیام ملّت– تاکنون شواهدی مبنی بر آلودگی یا پخش ویروس کرونا از طریق حیوانات همدم یا حیوانات مانند سگ و گربه آلوده به انسان وجود ندارد با این وجود ممکن است این ویروس باعث بیماری در حیوان نیز بشود. به گزارش «پایگاه خب ...

پیام ملّت– تاکنون شواهدی مبنی بر آلودگی یا پخش ویروس کرونا از طریق حیوانات همدم یا حیوانات مانند سگ و گربه آلوده به انسان وجود ندارد با این وجود ممکن است این ویروس باعث بیماری در حیوان نیز بشود.

به گزارش «پایگاه خبری تحلیلی- پیام ملّت» رعایت بهداشت و حفاظت شخصی کسانی که با دام و حیوانات خانگی در ارتباط هستند حایز اهمیت است زیرا ویروس سرمادوست و به گرما و به دمای بالا حساس است و نور آفتاب و حرارت و مواد ضدعفونی کننده و مواد قلیایی مثل صابون می‌تواند عملا ویروس‌ها را غیرفعال کند.

از سویی دیگر با توجه به اینکه ۸۳۲ بیماری مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد بر اساس اطلاعات کرونا جزو بیماری‌های مشترک نیست یعنی خود این ویروس در دام تکثیر نمی‌شود در نتیجه فرآورده‌ها عاری از بیماری است و طبق ارائه شده ویروس کرونا در دمای ۳۰ درجه غیرفعال می‌شود و در دمای ۵۰ درجه کاملا از بین می‌رود.

و اما در شیر بیماری‌هایی مثل تب مالت و سل و سایر عوامل میکروبی به مراتب اهمیت بیشتری دارند لذا با جوشاندن شیر حداقل به مدت ۵ دقیقه این عوامل بیماری از بین می‌رود.

ولی نکته مهم این است که چون حیوانات منشا ویروس نیستند و آلوده نمی‌شوند اما ویروس را دفع نمی‌کنند و اگر شخص آلوده به ویروس حیوان را لمس کند احتمال آلودگی حیوان وجود دارد ولی حیوانات خانگی که با محیط بیرون در ارتباط نیستند جای نگرانی نیست و باید شخص بعد از تماس و نوازش حیوانات دست را به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون شست و شو دهد.

با این که گفته می شود این ویروس دارای منبع حیوانی است، اما تا به امروز شواهد علمی کافی برای شناسایی آن منبع یا توضیح مسیر انتقال از یک منبع حیوانی به انسان وجود ندارد و مسیر غالب انتقال ویروس کرونای جدید از انسان به انسان می‌باشد.

سازمان جهانی بهداشت دام طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت (WHO)  تأکید می‌کند که با وجود ناشناخته بودن منشأ این ویروس، افردی که به بازارهای خرید و فروش دام مراجعه می‌کنند یا در تماس نزدیک با حیوانات اهلی می‌باشند باید اقدامات بهداشتی عمومی و شخصی را رعایت کنند.

شستن منظم و بهداشتی دست با صابون و آب تمیز بعد از لمس حیوانات و جلوگیری از لمس چشم، بینی یا دهان، همچنین جلوگیری از تماس با حیوانات بیمار یا محصولات فاسد شده حیوانی  مورد تأکید سازمان جهانی بهداشت است.

از سویی دیگر از هرگونه تماس انسان با گربه‌ها و سگ‌های ولگرد، جوندگان و پرندگان که می‌توانند به صورت آزادانه بین محیط‌های آلوده و مکان‌های پاک تردد کنند؛ پرهیز شود.

علاوه بر این حمل و نقل فرآورده‌های خام دامی باید با رعایت ضوابط بهداشتی صورت گرفته، همچنن تهیه فرآورده‌های خام دامی باید از مراکز مجاز و تحت پوشش نظات‌های بهداشتی دامپزشکی صورت گیرد و این نوع مواد غذایی باید به طور کامل و مناسب پخته و از مصرف خام یا نیم پخته این فرآورده‌ها (گوشت، تخم مرغ) خودداری شود.

طبق مدارک ارائه شده توسط سازمان جهانی بهداشت دام، در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر آلوده شدن حیوانات خانگی و دیگر حیوانات اهلی به این ویروس وجود ندارد و شواهدی مبنی بر انتقال آلودگی از حیوانات خانگی یا اهلی به انسان گزارش نشده است.

سازمان دامپزشکی کشور نیز بر اساس اصول بهداشتی تعامل با سایر کشورها و با هدف جلوگیری از انتشار بیشتر این ویروس نوظهور در کشور، ورود دام زنده و به ویژه حیوانات خانگی را از کشورهایی که بطور قطعی مواردی از ابتلا به ویروس کرونا را داشته‌اند، ممنوع کرده است،  ورود هرگونه حیوان بدون گواهی بهداشتی دامپزشکی در مورد کشورهای غیر آلوده ممنوع بوده و در مورد کشورهای آلوده، این ممنوعیت، بصورت کلی می‌باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان نیز معتقد است: تاکنون شواهدی مبنی بر آلودگی یا پخش ویروس از طریق حیوانات همدم یا حیواناتی مانند سگ و گربه آلوده وجود ندارد با این وجود کرونا ویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که ممکن است موجب بیماری در حیوان یا انسان شوند اما این در حالی است که موضوع انتقال بیماری کووید ۱۹ از حیوانات همدم به انسان اساس علمی دقیقی ندارد و حیوانی که به طور کامل در خانه زندگی می‌شود و با محیط بیرون ارتباطی ندارد، احتمال آلودگی ندارد.

محمد باقر حاج کاظمی با بیان اینکه در حال حاضر گزارشی در جهان در رابطه با انتقال ویروس کرونا از حیوانات خانگی به انسان به دست ما نرسیده است‌ خاطر نشان کرد: آنتی‌بیوتیک‌ها علیه ویروس‌ها عمل نکرده و فقط روی عفونت‌های باکتریایی موثرند و این در صورتی است که عامل ایجادکننده کووید ۱۹ نوعی ویروس است، لذا از آنتی‌بیوتیک‌ها نباید به‌عنوان وسیله پیشگیری و درمانی استفاده شده و صرفا بایستی تحت نظر پزشک جهت درمان عفونت‌های باکتریایی مصرف شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه امکان آلوده بودن انسان وجود دارد و در بدترین حالت ممکن است یکی از کارکنان کشتارگاه آلوده به ویروس کرونا باشد و گوشتی که سالم است را آلوده کند، گفت: دامپزشکی استان نظارت‌های خود را در خصوص سلامت کارکنان کشتارگاه‌ها به صورت جدی پیگیر است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه در مواد گوشتی تنها موردی که می‌تواند مشکل ایجاد کند تنها بسته‌بندی روی آن است ابراز کرد: ممکن است بسته‌بندی‌ها به دلیل تماس دست افراد در فرایند حمل‌ونقل آلوده شود و از این بابت بهتر است مردم از قطعه بندی و پاک کردن مرغ گرم در محل خرید خودداری کنند اما با این وجود تذکراتی  به محل‌های توزیع و فروش مواد گوشتی در سطح استان داده شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر این مردم حتماً از مرغ و گوشت‌های بسته‌بندی استفاده کنند، اظهار داشت: مردم قبل از باز شدن بسته‌بندی حتماً روی بسته‌بندی را شسته و ضدعفونی کنند.

حاج‌کاظمی با تاکید بر اینکه مرغ گرم به صورت ۱۰۰ درصد بهداشتی بسته‌بندی شده و به مردم ارائه می‌شود خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت این موضوع، از مردم انتظار داریم مرغ‌های بسته‌بندی شده را از فروشندگان خریداری کنند و بی‌تردید اهتمام به این موضوع می‌تواند از پیشگیری از شیوع ویروس کرونا بسیار موثر باشد./ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست