• تاریخ: ۱۳۹۸-۱۲-۱۹
  • شناسه خبر: 13082

صنایع تبدیلی گیاهان دارویی در استان زنجان فراهم نیست

پیام ملّت– کارشناس مسئول نهال و گیاهان دارویی جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در شهرستان های استان ۵۴۰ هکتار زیر کشت گیاهان دارویی قرار دارد اما با وجود سطح زیر کشت بالا هنوز صنایع فراوری و بسته بندی به شکل صنعتی در ...

پیام ملّت– کارشناس مسئول نهال و گیاهان دارویی جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در شهرستان های استان ۵۴۰ هکتار زیر کشت گیاهان دارویی قرار دارد اما با وجود سطح زیر کشت بالا هنوز صنایع فراوری و بسته بندی به شکل صنعتی در استان موجود نیست‌.

منوچهر کریمی در گفت و گو با «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت» با اشاره به این که در کل در شهرستان های استان ۵۴۰ هکتار زیر کشت گیاهان دارویی قرار دارد و شهرستان ابهر با سطح زیر کشت ۲۲۲ هکتار بیشترین کشت را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: با وجود سطح زیر کشت بالای گیاهان دارویی اما هنوز صنایع فراوری و بسته بندی به شکل صنعتی در استان موجود نیست‌.

وی با بیان این که بیشترین کشت مربوط به گیاه دارویی زیره سبز است، اظهار داشت: کشت گل محمدی و زعفران در رتبه های بعدی تولید در استان قرار دارند و بیش تر نیاز داخل استان را تامین می کنند.

کریمی با بیان این که جهت کشت گیاهان دارویی تسهیلات ۹ درصد توسط سازمان جهاد کشاورزی استان ارائه می شود، اظهار داشت: بذر مورد نیاز گیاهان دارویی توسط هولدر های جهاد کشاورزی تامین میشود، مثلا زیره از خراسان شمالی، پایه گل محمدی از کاشان و پیاز زعفران از خراسان تامین میشود، ضمن این که در حال حاضر در شهرستان خدابنده تولید نهال گل محمدی صورت می گیرد که می تواند قسمتی از نیاز استان را تامین کند.

کارشناس مسئول نهال و گیاهان دارویی جهاد کشاورزی استان زنجان خاطر نشان کرد: بازگشت سرمایه در طرح های کشاورزی همچون کشت گیاهان دارویی از سال چهارم به بعد است و گل محمدی بعد از سه سال به ازای هر هکتار زیر کشت حدود سه تن گل محمدی تر تولید می کند که می تواند درآمد ۶۰ میلیون تومانی داشته باشد که حدود ۳۰ میلیون تومان آن به عنوان سود عاید کشاورز شود.

این مقام مسئول با اشاره به این که جایگزینی کشت گیاهانی با نیاز آبی کم و و ارزش اقتصادی بالا همچون گیاهان دارویی در جهت مدیریت منابع و افزایش بهره وری منابع آبی گامی موثر است که می تواند در کاهش وابستگی اقتصادی کشور به منابع نفتی موثر باشد اظهار داشت: کشور ایران با داشتن اقلیم های متفاوت دارای انواع گیاهان دارویی خود رو در طبیعت است که کاشت این گیاهان به صورت صنعتی و فرآوری می تواند در ارز آوری بسیار موثر باشد.

اما مسئله حاضر در مورد کشت و فراوری گیاهان دارویی این است که استان زنجان هنوز نتوانسته جایگاه خود را در بازار گیاهان دارویی کشور ثبت کند و محصول تولیدی را فراوری و بسته بندی نماید و خام فروشی نکند، زیرا در صورت فراوری محصولات تولیدی علاوه بر ایجاد اشتغال موجب حفظ سرمایه در استان نیز می شود.

در صورتی که استان زنجان دارای انواع مختلف گیاهان دارویی است که تا حال حاضر بیش از ۲۰۰ گونه از آن شناسایی شده است و گل محمدی، رازیانه و زعفران جهت کشت بیشتر مورد استقبال کشاورزان قرار داشته اند با این که کشت گیاهان دارویی از سال اول تا چهارم سود آوری چندانی ندارد اما از سال چهارم به بعد بازگشت سرمایه انجام می گیرد که در صورت فراوری سود حاصل می تواند تا چند برابر افزایش داشته باشد./ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست