• تاریخ: ۱۳۹۸-۱۲-۱۹
  • شناسه خبر: 13087

نگرانی جدی بهداشت استان زنجان از نانوایی ها درانتشار ویروس کرونا

پیام ملّت– معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با ابراز نگرانی جدی بهداشت از نانوایی‌های استان، گفت: مردم برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا باید خودشان نان را به محض پخته شدن بردارند و از پرداخت پول نقد خو ...

پیام ملّت– معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با ابراز نگرانی جدی بهداشت از نانوایی‌های استان، گفت: مردم برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا باید خودشان نان را به محض پخته شدن بردارند و از پرداخت پول نقد خودداری کرده و از کارت خوان استفاده نمایند بعلاوه باید به نانوایی‌ها برای رعایت نکات بهداشتی تذکر جدی دهند.

به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» دکتر محمدرضا صائینی با اشاره به حضور تجمعی شهروندان زنجانی در مناطقی از سطح شهر افزود: متاسفانه تجمع مردم در ساعاتی خاص در مناطقی از شهر نگرانی هایی را در ارتباط با انتشار گسترده بیماری ویروس کرونا ایجاد کرده است زیرا در سطح شهر ساعت ۱۶ الی ۱۸ شاهد اجتماع بسیار زیاد مردم در این شرایط هستیم که بسیار نگران‌کننده است، از سویی دیگر عده‌ای از مردم به صورت وسواسی نگران ابتلا به ویروس کرونا هستند و عده‌ دیگری نیز واقعا این مسئله را جدی نمی گیرند.

وی با بیان این که تا ۱۸ اسفند ماه از ۵۳ مورد مثبت اعلام شده در استان به ویروس کرونا، ۲۶ نفر بهبود یافته و از بیمارستان‌ها مرخص شدند، خاطر نشان کرد: ویروس کرونا نسبت به سرماخوردگی عادی ۱۲ بار سرایت بیشتری دارد و اگر فرد در جاهایی که تجمع زیاد است، حضور داشته باشد به راحتی مبتلا می‌شود از سویی دیگر افرادی که از داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن استفاده می‌کنند، افراد سالخورده، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و بیماری‌های خاص، به طور جدی از حضور در اجتماعات بپرهیزند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان خاطر نشان کرد: هرچند آموزش‌های  متعدد و قابل توجهی از کانال های مختلف به اقشار مختلف مردم ارائه شده، اما به این مهم باید توجه داشت که تنها کسب اطلاعات کافی نیست بلکه باید این اطلاعات به تغییر رفتار منجر شود در غیر اینصورت اثربخش نخواهد بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه اقدامات متعددی برای کاهش بروز بیماری کرونا در استان انجام گرفته است، افزود: کنترل ورودی‌ و خروجی  شهر، تشکیل کمپین‌هایی برای مسافرت نکردن، از جمله این کارها بوده اما موضوع به شدت نگران کننده  ازدحام‌ مردم برای خرید است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان در رابطه با نگرانی جدی معاونت بهداشت از نانوایی‌های استان، ادامه داد: مردم خود باید به نانوایی‌ها برای رعایت نکات بهداشتی تذکر دهند و ‌هزینه نان‌ها را به صورت نقدی پرداخت نکنند و خودشان از کارتخوان استفاده کنند و به محض اینکه نان پخت، آن را بردارند.

صائینی افزود: نگرانی دیگر در خصوص بیماری کرونا تردد تاکسی های درون شهری است و در این راستا به مسافران توصیه می شود در صندلی عقب خودرو تنها ۲ نفر مسافر سوار کنند و علاوه بر آن نکات بهداشت فردی و محیط را بیش از گذشته رعایت کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تعداد زیادی نمونه مشکوک به کرونا در استان داریم که هنوز جواب آن به دلیل زمان‌بر بودن آماده نیست، اظهار کرد: آماده شدن جواب آزمایش افراد ۱۰ الی ۱۲ ساعت طول می‌کشد و بعضی از آنان نیز دوباره تکرار می‌شود با این نگرانی که اکنون ما وارد چرخه بیماری شده‌ایم، اگر رفتارهای مردم در این زمینه کمک کنند، می‌توانیم بیماری را کنترل کرده و آن را به تاخیر اندازیم، زیرا بیماری از جانی به جانی انتقال پیدا می‌کند و در بدن مردم است.

به گفته مدیر گروه بهداشت محیط استان زنجان، با توجه به شیوع بیماری ویروس کرونا، انتشار این بیماری و حساسیت ایجاد شده در شهروندان مبنی بر رعایت موازین بهداشتی این مهم نیز توسط متصدیان به ویژه در دستور کار تمامی نانوایی ها قرار گرفته است.

جلیل نصیری، با اشاره به اینکه طبق دستورالعمل یک نفر در نانوایی و برای کاهش ارتباطات فردی، عهده دار بسته بندی نان ها است، اضافه کرد از طرفی شهروندان نیز ملزم به پرداخت بهای نان از طریق دستگاه پوز هستند.

این مقام مسئول با اشاره به این که بر این اساس و برای رفاه حال شهروندان دستگاه پوز نیز در بدو ورود به واحد نانوایی قرار داده شده تا کمترین تماس بین مشتریان برقرار شود، گفت: این اقدامات در راستای پیشگیری از بیماری کرونا انجام گرفته است.

وی اظهار داشت: هم استانی ها برای خرید نان حتما از دستکش استفاده کرده و در صورت عدم استفاده از کیسه نایلونی به همراه خود کیسه مخصوص به همراه داشته باشند تا آلودگی احتمالی ناشی از این نوع بیماری کاهش یابد و در واقع نان های بطور بسته بندی شده تحویل داده شود.  

نصیری با بیان این که چند اکیپ بهداشت محیط استان بصورت صبح و بعداز ظهر علاوه بر واحدهای نانوایی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی نیز بازدید می کنند خاطر نشان کرد: در صورت وجود تخلفات، برخورد های لازم انجام می گیرد.

حال بنا به گفته مسئولان یکی از مواردی که باید در رأس امور رسیدگی برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا انجام گیرد نانوایی ها است اما آن طور که دیده می شود نانوایی ها این امر را اصلا جدی نمی گیرند و در بیشتر آن ها دریافت پول همچون گذشته انجام می گیرد و دستگاه پز چندانی نیز در نانوایی ها فعال نیست تا از دریافت پول نقد جلوگیری کند اما نکته مهم این است که مردم خود باید در پیشگیری از ابتلا به این ویروس پیش قدم باشند. /ب

/

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست