• تاریخ: ۱۳۹۸-۱۲-۲۰
  • شناسه خبر: 13105

کرونا نان دست فروشان را هم آجر کرد

پیام ملّت– ویروس کرونا شوخی ندارد هر کسی که مراتب بهداشتی را رعایت نکند گریبان گیر می کند به همین دلیل مسئولین شهر زنجان تصمیم گرفتند تا بساط دست فروشان را در این ایام برچیده کنند تا از احتمال شیوع بالای این بیماری ...

پیام ملّت– ویروس کرونا شوخی ندارد هر کسی که مراتب بهداشتی را رعایت نکند گریبان گیر می کند به همین دلیل مسئولین شهر زنجان تصمیم گرفتند تا بساط دست فروشان را در این ایام برچیده کنند تا از احتمال شیوع بالای این بیماری بین اقشار مختلف مردم که در روزهای پایانی سال برای خرید مراجعه می کنند پیشگیری کرده باشند.

به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» به فاصله‌ای کنار همدیگر بساط می کنند و در هر مسیری که بخواهند محصولات خود را می‌فروشند میوه های فصل، تره‌بار، روسری، وسایل تزئینی، این روزها پدیده‌ای به نام دست‌فروشی، با اوضاع بد اقتصادی جامعه بیشتر شده است.

 این پدیده مانند دیگر شهرهای کشور گریبان گیر زنجان هم شده و افراد به دلیل جبر اقتصادی به فعالیت‌هایی روی می‌آورند که مورد پسند آن‌ها و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، نیست.

مشاغل کاذبی شامل خرده‌فروشی، دست‌فروشی، وانت‌بارهایی که اقدام به فروش محصولات می‌کند.

برای گروهی از دست‌فروشان این شغل دائمی و برای عده‌ای فصلی و کوتاه‌مدت است؛ شغلی است که در گوشه و کنار هر شهری به چشم می‌خورد و فعالانش بدون پرداخت مالیات و اجاره کسب درآمد کرده و در زمان‌هایی همچون آستانه نوروز نیاز بسیاری از افراد را رفع می‌کند.

با این حال امسال کرونا دست‌فروشان را هم راحت نگذاشته و بازار آن‌ها را کساد کرده است. شیوع کرونا به‌طور طبیعی خیابان‌ها را از جمعیت خالی کرده و همان‌هایی هم که رهگذر هستند چندان تمایلی به خرید از دست‌فروشان از ترس سرایت بیماری، ندارند.

بر این اساس اغلب مراکزی که معمولاً به‌عنوان بازار دست‌فروشان شناخته می‌شده، یا از سوی نهادهای رسمی تعطیل شده‌اند یا آنکه نبود مشتری آن‌ها را به تعطیلی کشانده است.

سال‌هاست که با توجه به رکود حاکم بر اقتصاد، بیشتر کاسبان به شغل‌های آخر سالی کوتاه اما پردرآمدی همچون دست فروشی روی می‌آوردند.

این فعالان به‌نوعی در کنار شاغلان دست فروش قرارگرفته و مبادرت به فروش اجناس مختلفی دارند.ازنظر برخی دست‌فروشی، هم یک‌راه کسب درآمد برای قشرهای ضعیف جامعه است و هم بخش جذابی از فرهنگ و اقتصاد شهر را به نمایش می‌گذارد.

از طرفی هم سال‌هاست بساط دست‌فروشان در زنجان یکی از چالش‌های مدیران شهری برای حفظ نظم و زیبایی شهر است اما این بخش جدایی‌ناپذیر اقتصاد شهری همچنان به حیات خود ادامه داده و شاید مهم‌ترین وظیفه مدیران شهری تصمیم‌گیری برای چگونگی فعالیت صحیح و سازمان‌یافته آن‌ها و هدایتشان به بازارهای محلی باشد.

اما موضوع قابل‌تأمل در شرایط فعلی آن است که سال گذشته در چنین روزهایی، در برخی خیابان‌های شهر، بساط دست‌فروشان داغ‌داغ بود؛ از پوشاک و خوراک گرفته تا دیگر اقلام مرتبط با شب عید اما امسال شرایط کاملا فرق کرده است.

در این راستا فرماندار زنجان نیز اظهار کرد: امسال دستورات لازم برای اعمال برخورد با دست‌فروشانی که سالانه در ایام پایانی سال اقدام به فروش می‌کنند به شهرداری داده شده است و تصمیمات مقتضی به مراجع ذی‌صلاح اعلام شده است از سویی دیگر دست‌فروش‌ها به‌ نوعی کانون تهدیدکننده سلامت مردم و بسیار تاثیرگذار در شیوع بیماری ویروسی کرونا محسوب می‌شوند، به همین جهت نگرانی جدی در این‌خصوص وجود دارد.

به گفته وی علاوه بر خطرآفرین بودن اجتماع و ازدحامی که بساط دست‌فروشان ایجاد می‌کنند، خود کالاهای مورد فروش به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی‌های خیابان و مسیر رفت و آمد از نظر استانداردهای بهداشتی مورد اطمینان نیست از طرفی دیگر اجناس دست‌فروشان توسط رهگذران دست به دست می شود که خود می‌تواند ناقل ویروس کرونا باشد.

عسگری با اشاره به اینکه پهن شدن بساط دست‌فروشان در پیاده‌روها و محل عبور و رفت و آمد مردمی که برای کارهای ضروری از منزل خارج می‌شوند، به نوعی باعث تحریک رهگذران جهت توقف می‌شود، افزود: این موضوع ناخودآگاه ازدحامی ایجاد می‌کند که مسلما خطرناک بوده و مورد هشدار جدی مراجع بهداشتی است.

فرماندار زنجان با تاکید بر اینکه  نسبت به جمع‌آوری و برخورد با دست‌فروشان اعمال قانون خواهد شد، خاطرنشان کرد: همان‌طورکه نسبت به تعطیلی دوشنبه و جمعه‌بازار اقدام شد، به همین ترتیب نسبت به برخورد با دست‌فروشان اقدام خواهد شد.

اما با شرایط به وجود آمده دست فروشان کاملا نگران هستند زیرا یکی از آنان ها گفت: زمانی که تحصیلات داشته باشی و شغل پیدا نکنی مجبور هستی برای امرار معاش دست فروشی کنی به همین دلیل است که یک سال به دستفروشی در این چهارراه و آن خیابان سپری کرده‌ام ،اما با توجه به اینکه عیدی و سنوات نداریم، تنها امیدمان جبران روزهای سخت در روزهای پایانی سال هست  چرا که هم اجناس گران و هم متأسفانه قدرت خرید مردم کاهش یافته است، از سوی دیگر بیماری کرونا که رواج یافت بازار ما هم کساد شد نمی دانم چه طور می توانم در این روزهای سخت امرار معاش کنم و روزگار بگذرانم؟

دست فروش دیگری با ابراز ناراحتی از شرایط موجود گفت: همه امیدمان به بازار آخر سال بود هر چه پس انداز داشتم صرف خرید کردم تا در این ایام همچون سال های قبل بفروشم و درامدی حاصل کنم اما تمام امیدم نابود شد نمیدانم چه کار کنم در خرجی خانه و فرزندانم می مانم ولی به این مسئله امیدوارم که دولت برای ما هم در شرایط حاضر که کرونا زندگیمان را به هم ریخت تصمیمات سازنده ای بگیرد!./ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست