• تاریخ: ۱۳۹۸-۱۲-۲۴
  • شناسه خبر: 13223

تأخیر در هرس باعث دیر باز شدن جوانه ها و رهایی آنها از خطر سرمای بهاره می شود

پیام ملّت– تأخیر در هرس باعث دیر باز شدن جوانه ها و رهایی آنها از خطر سرمای بهاره می شود. از سویی دیگر در مناطق با زمستان ملایم اگر هرس در پاییز و پس از ریزش برگها صورت گیرد باعث زودتر سبز شدن جوانه ها در بهار می گ ...

پیام ملّت– تأخیر در هرس باعث دیر باز شدن جوانه ها و رهایی آنها از خطر سرمای بهاره می شود. از سویی دیگر در مناطق با زمستان ملایم اگر هرس در پاییز و پس از ریزش برگها صورت گیرد باعث زودتر سبز شدن جوانه ها در بهار می گردد و در نتیجه محصول خوبی در سال آینده بدست خواهد آمد.

به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» روزهای پیش رو روزهایی است که درختان به تدریج از خواب زمستانی بیدار می شوند و جامه سبز به تن می‌کنند. در این روز های پایانی زمستان باغبانان با ابزارهای خاص باغبانی مشغول هرس کردن درختان خشک هستند تا ضمن کمک به شکوفه دهی، با زیباسازی آن ها به استقبال بهار بروند زیرا زمان هرس درخت یکی از فاکتورهای مهم باغبانی برای باروری هر چه بهتر درخت و مراقبت صحیح و مداوم از آن است.

هرس زمستانه شایع ترین نوع هرس است و موجب شکوفه دهی در بهار و باروری در تابستان می‌شود. البته برای این کار بهتر است صبر شود تا سردترین قسمت زمستان سپری شود و این کار در اواخر بهمن و اسفند انجام گیرد از سویی دیگر برای رشد نهال و فرم دهی درخت، هرس زمستانه انتخاب می شود و هرس درختانی مانند گردو در مناطق سرد معمولا در اسفند ماه انجام می‌گیرد.

این نوع از هرس از این جهت که قبل از جوانه زنی صورت گرفته و به علت متوقف شدن شیره نباتی، گیاه کمتر آسیب می‌بیند بهترین زمان هرس است به عبارتی دیگر گیاهان و درختان در زمستان دارای برگ و بار نیستند و دسترسی به شاخه‌ها و تصمیم گیری در مورد نوع شاخه های هرس کرده راحت تر است زیرا در این فصل درختان وارد مرحله خواب شده‌اند و رشد آنها متوقف شده است و این عدم فعالیت همراه با کاهش درجه حرارت همراه است و یک زمان ایده آل برای هرس کردن است و از سویی دیگر موجب تقویت شاخه های رشد یافته در سال آینده نیز می‌شود.

با این که زمان هرس خشک از ۱۵ الی ۲۰ روز پس از برگ ریزان آغاز و تا اندکی قبل از باز شدن جوانه ها در اوایل بهار ادامه می یابد اما دیر هرس کردن در کل باعث به تاخیر افتادن زمان بازشدن جوانه ها می شود.

اما در تعیین زمان هرس باید به شرایط اقلیمی منطقه توجه نمود زیرا در مناطقی با زمستان معتدل و یا نواحی گرم که تغییرات درجه حرارت از ۱۵-۱۰ درجه زیر صفر تجاوز نمی کند و هنگام بهار نیز هوای منطقه تغییرات ناگهانی درجه حرارت ندارد می توان هرس را در پاییز انجام داد.

ولی در مناطق با زمستان های بسیار سرد، که احتمال یخبندان و یخ زدگی شاخه ها وجود دارد و درجه حرارت به ۲۲- تا ۲۰ – درجه سانتی گراد زیر صفر میرسد و یا احتمال وقوع سرما زدگی در بهار وجود دارد بهتر است که هرس تا اواخر زمستان یا اوایل بهار به تعویق بیفتد.

اما درختان بر اساس نیاز به هرس، به سه گروه تقسیم می شوند که گروه اول شامل درختانی مانند مركبات است كه در دوران زندگی خود نيازی به هرس ندارند و بدون آن به طور طبيعی، شكل ويژه خود را پيدا و ميوه كافی توليد می‌كنند و گروه دوم شامل درختانی مثل سيب، گلابی، بادام و گردو است كه بايستی در چند سال اول به آنها، از طريق پيرايش، شكل مناسب داد ولی وقتی رشد كردند و به بار نشستند، هرس را بايد به حداقل رساند.گروه سوم نیز شامل ميوه‌‌هايی مانند هلو، انجير و انگور است كه علاوه بر پيرايش شكل‌دهی، در دوران بلوغ نيز بايد مرتباً هرس شوند، تا با توليد شاخه‌های جوان، ميزان محصول آنان افزايش يابد.

نکته اساسی در مورد هرس درختان این است که بعد از هرس محل های برش شده درختان در جهت جلوگیری از آفتاب سوختگی و همچنین خسارت آفت و سرمای شدید، با چسب و محلول مناسب که مخصوص تنه درختان است پوشیده شود ضمن این که می توان محلهای زخم تنه را با آب آهک ۴۰ درصد نیز تهیه کرد و محل هرس را ضدعفونی نمود. /ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست