• تاریخ: ۱۳۹۸-۱۲-۲۷
  • شناسه خبر: 13298

آیا کرونا می تواند یک فرصت باشد؟

پیام ملّت– تکاپو مقابل کرونا می تواند یک رزمایش کامل و یک توفیق اجباری برای واکسینه شدن در مقابل بد خواهان باشد و به یک فرصت تبدیل شود، فرصت بازاندیشی در مسائل مهم، فرصت همدلی و مراعات طبقات ضعیف‌تر و فرصت اندیشه د ...

پیام ملّت– تکاپو مقابل کرونا می تواند یک رزمایش کامل و یک توفیق اجباری برای واکسینه شدن در مقابل بد خواهان باشد و به یک فرصت تبدیل شود، فرصت بازاندیشی در مسائل مهم، فرصت همدلی و مراعات طبقات ضعیف‌تر و فرصت اندیشه در‌باره اینکه آیا به سلامتی روح و فکر مردم به اندازه کافی بها داده‌ایم و آیا به اندازه شیوع ویروس کرونا، نگران نفوذ امواج مسموم شایعه یا بی‌اخلاقی هستیم؟

به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» منفی‌بافی و آیه یأس‌خواندن ویژگی غالب جامعه ماست که هم‌افزایی هم در آن بسیار است و خوش‌بینی و امیدواربودن به سادگی و خوش‌خیالی تعبیر می‌شود!

در عین حال سال ۹۸ هم مانند بسیاری سال‌های دیگر سال پرحادثه و پرافت‌وخیزی بود؛ هم وقایع غرورآفرین و حماسه‌گونه داشت و هم رویدادهای تلخ و شوک‌آور!

دیدن برخی و فراموشی برخی دیگر موجب قضاوتی ناروا خواهد شد که شاید زبان شکرگزاری ما را به لکنت اندازد.

آغاز بهار با سیل ، حوادث آبان، روستای درگیر با بیماری ایدز، اتوبوس های و جاده های مرگ، اتش سوزی های گسترده در سطح مراتع کشور، ترور سردار و قهرمان بلندآوازه کشورمان شهید سلیمانی، سقوط هواپیمای اوکراینی در اثر یک اشتباه عجیب، و سرانجام هم کرونا اهم حوادثی است که سال ۹۸ را با تلخی‌ها و اُفت‌های تکان‌دهنده پیوند زد.

ولی اگر به کل سال ۹۸ نگاه کنیم، صحنه‌های پرشکوه و شیرین بسیاری را نیز مشاهده خواهیم کرد که اهم آنها عبارتند از:

– سرنگون‌کردن پهپاد متجاوز «گلوبال هاوک» آمریکا بر فراز آب‌های خلیج فارس از سوی سپاه و واکنش منفعلانه و در گوشه رینگ ترامپ.

– توقیف نفتکش انگلیسی «استنا ایمپرو» هنگام عبور از تنگه هرمز توسط نیروی دریایی سپاه و در پاسخ به توقیف نفتکش ایرانی «گریس۱».

– حمله پهپادی انصارالله یمن به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان و شوک منفی به بازار نفت جهان.

– دستگیری سرشبکه کانال تلگرامی آمدنیوز از سوی سربازان گمنام سازمان اطلاعات سپاه.

– تجلیل و تشییع بی‌سابقه پیکر شهید سلیمانی که وحدت و همدلی بی‌نظیری را در ایران رقم زد و یوم‌اللهی دیگر را خلق کرد.

– حمله به پایگاه استراتژیک آمریکایی عین‌الاسد که توان مقابله و بازدارندگی ایران اسلامی را به دنیا نشان داد.

– ادامه مبارزه بی‌امان با مفسدان اقتصادی و آغاز رویکردی نو و امیدبخش در قوه قضاییه.

– انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که باوجود تلاش‌های بی‌وقفه دشمنان خارجی و یأس‌آفرینی‌های برخی در داخل برگزار و نویدبخش تغییرات سازنده‌ای در داخل شد.

در نگاه اولیای الهی تلخی‌ها و ناکامی‌ها نیز شیرین است ولی برای انسان‌های معمولی روزهای تلخ و شیرین در کنار هم از سویی جلوی طغیان بیش از حد انسان را می‌گیرد و از سوی دیگر مانع یأس و ناامیدی کامل انسان می‌شود.

با تمام آنچه که گفته شد به نظر می رسد کرونا با همه خطرناکی‌اش، یک فرصت است؛ فرصت بازاندیشی در مسائل مهم، فرصت همدلی و مراعات طبقات ضعیف‌تر و فرصت تغییر برخی روال‌های مدیریتی.

اکنون بهتر می‌فهمیم فرهنگ به من چه و به تو چه، ضد انسانیت و عقلانیت است.

تکاپو مقابل کرونا می‌تواند یک رزمایش کامل و یک توفیق اجباری برای واکسینه شدن در مقابل همه بدخواهان باشد.

ما سال‌ها موظف بوده‌ایم طرحی نو در اقتصاد در اندازیم و آن را مقاوم کنیم؛ هم در زمینه درآمد غیرنفتی و هم درباره نظام باز توزیع ثروت، هم شفافیت در معاملات و مالیات و هم رشد اقتصادی.اکنون مجال مناسبی برای تغییر رویه‌های غلط مدیریتی است.

مبارزه با احتکار و زراندوزی و اخلالگری، اکنون تبدیل به ضرورت شده و مردم بیش از هر زمان دیگری از آن استقبال می‌کنند.

یک‌بار برای همیشه باید سازوکارهای شفافیت بخش بازار و معاملات را حل کرد و چه فرصتی بهتر از همین حالا که در مقابل ده‌ها هزار کادر درمانی خدمتگزار، جماعت سوداگر مفسدی هم هستند که به معیشت مردم آسیب می‌زنند.

خشک کردن بسترهای ناسالمی ‌که مورد سودجویی عناصر زالو‌صفت قرار می‌گیرد، از طریق شفافیت مالی و مالیاتی و معاملاتی ممکن است.

فرصت دیگر، ظرفیت پزشکی کم‌نظیر کشور ماست. ما در مواجهه با کرونا، بسیار بهتر از اغلب کشورهای پیشرفته رفتار کردیم که تحسین سازمان بهداشت جهانی را به‌دنبال داشت.

ما در مرور زمان با برنامه‌ریزی می‌توانیم تبدیل به قطب صادر‌کننده خدمات پزشکی و بهداشتی شویم. این توانمندی درمانی می‌تواند در میان‌مدت برای کشور ارزآوری بزرگی داشته باشد./ ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست