• تاریخ: ۱۳۹۸-۱۲-۲۹
  • شناسه خبر: 13319

توسعه گلخانه در زنجان جز اولویت های سازمان جهاد کشاورزی است

پیام ملّت– رویکرد توسعه گلخانه‌ها در سطح استان زنجان از سال ۹۵ آغاز شده و جزو اولویت‌های جهادکشاورزی قرار گرفته است و برنامه‌ریزی جهادکشاورزی برای افزایش سطح زیرکشت گلخانه‌ها در سطح استان است و توسعه گلخانه‌ها در ب ...

پیام ملّت– رویکرد توسعه گلخانه‌ها در سطح استان زنجان از سال ۹۵ آغاز شده و جزو اولویت‌های جهادکشاورزی قرار گرفته است و برنامه‌ریزی جهادکشاورزی برای افزایش سطح زیرکشت گلخانه‌ها در سطح استان است و توسعه گلخانه‌ها در بیش از ۵۰ هکتار برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» گلخانه یکی از راه حل های مدرن برای مبارزه با سرما، گرما و کم آبی است و در بسیاری از کشور هایی که دارای آب و هوای سرد، گرم و مشکل کم آبی مواجه هستند، احداث گلخانه می تواند بهترین گزینه برای تولید میوه و سبزیجات در این مناطق باشد و با توجه به نیاز روز افزون بازار از نظر تولید گل و گیاهان زینتی و چه از نظر سبزیجات و صیفی جات خارج از فصل این روش تولید و کشت، یکی از سودآورترین بخش های کشاورزی است.

کشاورزی در گلخانه ها نسبت به کشاورزی در فضای آزاد و در زمین های کشاورزی دارای مسائل کمتری است، از سویی دیگر بازه زمانی به ثمر نشستن و برداشت محصولات نیز نسبت به کشاورزی سنتی کوتاه تر است بنابراین با در نظر گرفتن این موارد می توان گفت که کشاورزی گلخانه ای می تواند سود آوری بالاتری داشته باشد.

در استان زنجان نیز با توجه به وجود شرایط آب و هوایی سرد در فصل زمستان تولید خارج از فصل سبزی و صیفی جات امری اجتناب ناپذیر است به همین دلیل در سطح استان گلخانه های فعال چندین هکتاری وجود دارد که در تامین محصولات خارج از فصل موثر است.

اما برای ایجاد گلخانه هزینه های بسیار بالایی مورد نیاز است که فارغ التحصیلان این رشته ها و بسیاری از علاقه مندان را ادامه مسیر بازمی دارد و وجود سرمایه اولیه حدود ۲۰ درصد از جمله موانع است که مانع از ورود علاقه مندان در این مسیر می شود.

زیرا حداقل سطح ایجاد یک گلخانه برای داشتن صرفه اقتصادی ۵ هزار متر مربع است که احداث آن نیازمند یک میلیارد تومان است که از عهده بسیاری ها خارج است.

به گفته مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان رویکرد توسعه گلخانه‌ها در سطح استان زنجان از سال ۹۵ آغاز شده و جزو اولویت‌های جهادکشاورزی قرار گرفته و برنامه‌ریزی جهادکشاورزی برای افزایش سطح زیرکشت گلخانه‌ها در سطح استان است و توسعه گلخانه‌ها در بیش از ۵۰ هکتار برنامه‌ریزی شده است.

وی در مورد حمایت از سرمایه‌گذاران در حوزه احداث گلخانه‌ها نیز معتقد است: اگر افرادی که تمایلی برای فعالیت در این حوزه داشته باشند در ارائه مجوز و تسهیلات مورد حمایت قرار می‌گیرند زیرا به‌علت کاهش نزولات آسمانی در چند سال اخیر و برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های آب زیرزمینی متاسفانه سطح آب زیرزمینی پایین رفته و به دلیل شوری، کیفیت آب نیز کاهش یافته است که با توسعه گلخانه‌ها، تغییر الگوی کشت از محصولات دارای نیاز آبی کم از جمله پسته، توسعه کشت گیاهان دارویی و جایگزینی باغات با استفاده از پایه‌های رویشی با عملکرد بالا از رویکردهای مهم بخش باغبانی استان زنجان به‌شمار می‌رود.

به بیان وی تسهیل‌گری در ارائه مجوز نسبت به احداث گلخانه‌ها در سطح استان زنجان وجود دارد و با صدور شیوه نامه جدیدی که از طرف وزارت جهادکشاورزی ابلاغ شده بسیاری از موانع قانونی در صدور مجوز تاسیس گلخانه‌ها برداشته شده و پروسه اداری نیز کاهش یافته است.

همچنین با اجرای فرآیند جدید صدور پروانه تاسیس در استان نیز از مدت زمان سه ماهه پیش‌بینی شده در دستورالعمل پیشین به ۳۰ تا ۴۰روز کاهش یافته است و برای حمایت از متقاضیان احداث گلخانه و سرمایه‌گذاران کلان در این حوزه، تسهیلات بدون سقف و بدون نوبت در استان ارائه می‌شود.

او معتقد است: در گلخانه‌ها محصول در محیطی محافظت شده کشت می‌شود و همه عوامل موثر برای رشد گیاه از قبیل آب، شدت نور، گاز دی اکسید کربن، دما، عناصر غذایی، تهویه و میزان رطوبت نسبی هوا به صورت بهینه و براساس مراحل مختلف رشد در اختیار گیاه قرار می‌گیرد  که این باعث افزایش راندمان تولید با کمترین هزینه شود.

به گفته کارشنلس مسئول گلخانه های جهاد کشاورزی زنجان نیز در سطح استان زنجان ۳۸ هکتار گلخانه در حال تولید انواع محصولات کشاورزی است که سالانه بیش از دو هزار تن محصولات کشاورزی از سطح گلخانه های استان برداشت و روانه بازار های مصرف در استان و سطح کشور می شود.

شهلا پارسه می افزاید: حدود بیش از ۲۰۰ واحد گلخانه تجاری و کوچک مقیاس در استان فعال است که زمینه اشتغال بیش از ۷۰۰ نفر را در گلخانه های استان به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم کرده است .

از جمله محصولات تولیدی در این گلخانه ها توت فرنگی است که بیش از ۸۰ درصد در استان های دیگر مورد مصرف قرار می گیرد.

به گفته وی افرادی که قصد احداث گلخانه دارند ابتدا باید به مراکز جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه مراجعه کنند و درخواست بازدید از محل گلخانه دهند، و در صورت انجام بازدید و تایید جانمایی محل، پرونده متقاضی برای گرفتن مجوز به سازمان نظام مهندسی استان ارجاع داده می شود و در صورت نبود مشکل از لحاظ امکاناتی همچون آب و برق و جانمایی مناسب، اخذ مجوز صورت می گیرد.

به گفته پارسه، هزینه یک متر احداث گلخانه با توجه به نوع سازه، نوع پوشش، نوع روش کشت و محصول کشت شده متفاوت است اما اگر با پوشش ها و تجهیزاتی نه چندان مدرن برای کشت سبزی و صیفی اقدام شود، حداقل برای ایجاد هر متر، ۳۵۰ هزار تومان مورد نیاز است و اگر هدف کشت توت فرنگی باشد حداقل هزینه به ۴۰۰ هزار تومان افزایش می یابد.

پارسه با بیان این که نمی توان برای مساحت گلخانه حداقل و حداکثر تعیین کرد، اظهار داشت:اگر گلخانه بخواهد از نظر اقتصادی مقرون به صرفه شود حداقل نیازمند ۵ هزار متر مربع مساحت است اما می توان برای احداث هزار متر مربع گلخانه هم مجوز دریافت کرد اما آنچنان کارایی در رونق اقتصاد نخواهد داشت‌.

پارسه خاطر نشان کرد: جهاد کشاورزی جهت احداث گلخانه از محل اعتبارات موجود تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می دهد اما افرادی که قصد احداث گلخانه دارند به جز تامین زمین، باید ۲۰ درصد آورده اولیه داشته باشد. /ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست