• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۱-۰۴
  • شناسه خبر: 13436

استفاده از ماسک فیلتر دار برای چه گروهی توصیه می شود افراد سالم یا بیمار؟

پیام ملّت– ماسک های فیلتر دار برای افراد سالم طراحی شده است و افراد بیمار که ابتلا به کرونا ویروس هستند نباید از این نوع ماسک استفاده کنند زیرا تمام تنفس خود را که موجب مرطوب کردن فیلتر شده است در فضای محیط پخش می ...

پیام ملّت– ماسک های فیلتر دار برای افراد سالم طراحی شده است و افراد بیمار که ابتلا به کرونا ویروس هستند نباید از این نوع ماسک استفاده کنند زیرا تمام تنفس خود را که موجب مرطوب کردن فیلتر شده است در فضای محیط پخش می کنند و امکان آلودگی افراد سالم را بالاتر می برند.

به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» امروزه با شیوع ویروس خطرناک کرونا در نقاط مختلف دنیا، استفاده از ماسک برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری در بین مردم رایج شده است.

طبق مطالعات گوناگون تنها ماسکی که می‌تواند از ورود ویروس‌ها به بدن جلوگیری کند، ماسک نانو است؛ چرا که این ماسک به علت دارا بودن لایه نانو الیاف علاوه بر لایه‌های فیلتر دیگر، توانایی بالایی در جلوگیری از ورود آلاینده‌ها و ذرات معلق در هوا به بدن را دارند.

اما این ماسک دارای انواع مختلفی است که از جمله آن ها ماسک‌هایی با پسوند N هستند که به دسته‌های N ۹۵، N ۹۹ و N ۱۰۰ تقسیم می‌شوند. عدد بعد از N در این ماسک‌ها طبق استاندارد NIOSH آمریکا نشان دهنده درصد بازده فیلتراسیون ماسک است.

از دیگر انواع ماسک‌های نانو می‌توان به ماسک‌هایی با پسوند FFP اشاره کرد که دو دسته FFP ۲ و FFP ۳ از آن‌ها وجود دارد. این ماسک‌ها فیلتر ثابت دارند و با استاندارد EN ۱۴۹:۲۰۰۱ نام گذاری شده اند.

عمر مفید استفاده از ماسک‌ها چقدر است؟ شست و شو مجدد ماسک‌ها به منظور استفاده دوباره آن‌ها کار نادرستی است؛ چراکه به دلیل بازشدن منافذ الیاف موجود در ماسک و همچین تغییر درساختار فیزیکی و شیمیایی، ماسک قابلیت تاثیرگذاری خود را از دست داده و دارای آلودگی شدید ویروسی یا میکروبی خواهد شد.

بر اساس استاندارد‌های موجود، عمر مفید استفاده از ماسک‌ها حداکثر ۸ ساعت است. حتی معتبرترین شرکت‌های تولید کننده ماسک به هیچ وجه توصیه نمی‌کنند که از ماسک تولیدی آن‌ها بیشتر از یک بار یا ۸ ساعت استفاده کرد و هر زمان احساس شد ماسک‌ها مرطوب شده باید آن‌ها را تعویض کرد در غیر این صورت این ماسک‌ها مکان مناسبی برای تجمع ویروس کرونا خواهند بود.

اما در این روز ها افراد معمولا به دنبال ماسک‌هایی می‌گردند که با عنوان «ماسک فیلتردار» در بازار معروف شده است. اما بافت پارچه‌ای روی ماسک نقش اصلی را در جلوگیری از ذرات تنفسی دارد.

این ماسک‌ها به علت آلودگی هوا در محیط‌های کاری یا محیط آزاد ساخته شده است و باید دید پزشکان و متخصصان در رابطه با استفاده از این نوع ماسک ها چه نظری دارند؟

دکتر صمد قدرتی با اشاره به اینکه درگیری ریه بیمار با ویروس کرونا، اکسیژن‌رسانی را به سایر بافت‌های بدن کم می‌کند، معتقد است: این بیماری با علائم تنگی نفس، خود را بروز می‌دهد، به طورری که منجر به سندروم حاد تنفسی می‌شود و در موارد بسیار شدید نیز منجر به فوت فرد خواهد شد، و این ویروس به هیچ‌کس رحم نمی‌کند؛ هر سن، جنس و بیمار زمینه‌ای را درگیر کرده و علائم مختلفی را بسته به بیماری زمینه‌ای که فرد دارد، بروز می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بیماری کرونا در افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، شدت بیشتری دارد، اظهار داشت: بر اساس آمار موجود، بیشترین مبتلایان به ویروس کرونا ۵۰ الی ۶۰ ساله هستند و حدود ۷۰ درصد آنان فاقد بیماری زمینه‌ای بودند؛ بنابراین جوانان نیز مبتلا می‌شوند و به هیچ عنوان نباید به سادگی از کنار این بیماری بگذرند.

فوق تخصص ریه با اشاره به اینکه در جامعه محدودیتی برای تامین ماسک وجود دارد، خاطر نشان کرد: نیازی نیست همه افراد از ماسک استفاده کنند، ولی اگر استفاده کنند هم موردی ندارد، زیرا یک وسیله حفاظتی است و افرادی که از بیماران محافظت می‌کنند، کادر درمانی و کسانی که در اماکن پرتردد حضور دارند باید از ماسک استفاده کنند.

این فوق ‌تخصص ریه با تاکید بر اینکه افراد بیمار به هیچ عنوان نباید از ماسک‌های فیلتردار N۹۵ استفاده کنند، اظهار داشت: ماسک‌های فیلتردار برای افراد سالم طراحی شده است. اگر فرد بیمار از این ماسک استفاده کند همه تنفس خود را که پر از ویروس است را در فضای محیط پخش کرده و افراد دیگر را آلوده می‌کند.

بیماران موظف هستند از ماسک‌های معمولی و جراحی سه لایه استفاده کرده و افرادی که از آنان محافظت می‌کنند و یا در اجتماع حاضر می‌شوند نیز، باید از ماسک‌های جراحی استفاده کنند.

اما بسیاری از افراد این روز‌ها علاقه زیادی به استفاده از ماسک‌های به اصطلاح «فیلتر دار» دارند، اما این ماسک به علت اینکه بازدم فرد از شیر یک طرفه نصب شده روی ماسک خارج می‌شود و احتمال دارد تا فرد سالم در معرض خطر انتشار قطرات تنفسی عطسه یا سرفه افراد مبتلا به کرونا قرار بگیرد؛ بنابراین هیچ نقش حفاظتی ندارد و بنا به توصیه پزشکان نباید بیماران مبتلا به کرونا ویروس از ماسک فیلتر دار استفاده کنند./ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست