• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۱-۰۴
  • شناسه خبر: 13444

الکل و باورهای غلط/ با خوردن الکل صنعتی یک گام به مرگ نزدیک تر می شویم

پیام ملّت– الکل در دین مبین اسلام، حرام است و در طب پزشکی نیز مصرف آن برای درمان بیماری‌ها از جمله بیماری کرونا، توصیه نمی‌شود و مردم نباید به باور غلط پیشگیری الکل از ابتلا به ویروس کرونا که در فضای مجازی منتشر شد ...

پیام ملّت– الکل در دین مبین اسلام، حرام است و در طب پزشکی نیز مصرف آن برای درمان بیماری‌ها از جمله بیماری کرونا، توصیه نمی‌شود و مردم نباید به باور غلط پیشگیری الکل از ابتلا به ویروس کرونا که در فضای مجازی منتشر شده است، اعتنایی کنند.

به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور، شایعات زیادی درباره نحوه مبارزه با این بیماری در فضای مجازی منتشر شد؛ مصرف الکل برای در امان ماندن از این بیماری یا بهبود مبتلایان به این ویروس با مصرف الکل، یکی از این شایعات بود که به سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و برخی افراد ساده‌اندیش نیز بدون هیچ تحقیقی و پرس‌وجویی، برای مصون ماندن در مقابل کرونا ویروس، اقدام به مصرف الکل متیلیک یا متانول کردند بدون اینکه بدانند چه سرنوشتی در انتظار آنها است.

تبعات مصرف خوراکی الکل به سرعت ظهور و بروز پیدا کرد و در ابتدا از استان خوزستان خبر رسید که تعدادی بر اثر مصرف الکل جان خود را از دست داده‌اند رفته رفته بر تعداد مسمویتهای ناشی از مصرف الکل در کشور افزوده شد و چند صد نفر بر اثر مصرف متانول دچار مسمومیت‌های شدید شدند.

این در حالی است که متانول، دارای اثرات ضد میکروبی بسیار ناچیزی در مقایسه با اتانول است؛ به علت سمیت بالا، مصرف خوراکی آن با بروز مسمومیت‌های شدید، نابینایی و مرگ همراه است برخلاف اتانول که از پوست سالم بدن جذب نمی‌شود، میزان جذب پوستی متانول به ویژه در پوست‌های آسیب دیده بالا بوده و می‌تواند سبب بروز مسمومیت و حساسیت‌های شدید پوستی شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان می گوید: با توزیع ضد عفونی کننده ها در داروخانه ها مصرف این نوع اقلام غیرمجاز از جمله متانول کاهش یافته است و در صورت مشاهده نسبت به جمع آوری آن اقدام خواهد شد از سویی دیگر متانول ماده ضد عفونی کننده نیست و می‌تواند از طریق پوست و چشم جذب شود و اگر مقدار مصرف آن در بدن بالا باشد، اولین عضو آسیب پذیر چشم است که موجب کم بینایی و نابینایی می‌شود.

جواد تاج کی یادآور می شود: در صورتی که مقدار زیادی از متانول توسط فرد مصرف شود، حتی می تواند به مرگ منجر شده و یا حتی ممکن است مسمومیت اتیلیک رخ دهد.

وی تاکید می کند: متاسفانه در کانال های مجازی به نادرست تبلیغ می‌شود الکل از بیماری کرونا، جلوگیری می کند در حالیکه که این موضوع واقعیت ندارد چرا که مصرف این ماده به شدت آسیب زا بوده و کارآیی دیگری نمی‌تواند داشته باشد.

به گفته معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان، محلول های ضدعفونی که در سطح شهر استفاده می‌شود باید همراه با کلر و با درصد کم لحاظ شود چرا که  غلظت های بالا می تواند حساسیت هایی را در بین افراد  ایجاد کند.

به بیان وی در روز های ابتدایی شیوع ویروس کرونا که نا آگاهی در جامعه نیز زیاد بود، مردم برای پیشگیری از از ابتلا مبادرت به خوردن الکل صنعتی می کردند اما در این استان مسمومیت با الکل گزارش نشد و تنها در روزهای اول شیوع بیماری کرونا، التهاب موجود در جامعه موجب کمبود ضد عفونی کننده‌ها شد و این وضعیت نیز موجب گشت تا توزیع متانول از برخی مجاری غیرمجاز شود.

مدیر کل پزشکی‌قانونی استان زنجان نیز با بیان این که الکل در دین مبین اسلام، حرام است و در طب پزشکی نیز مصرف آن برای درمان بیماری‌ها از جمله بیماری کرونا، توصیه نمی‌شود گفته است: مردم باید از سلامت جسمی خود مراقبت کرده و برای درمان کرونا از الکل استفاده نکنند، زیرا استفاده از الکل‌های تقلبی می‌تواند عواقب وخیم و کُشنده‌ای را برای مصرف‌کنندگان ایجاد کند و مصرف الکل نه تنها برای بیماری کرونا، بلکه برای درمان سایر بیماری‌ها نیز توصیه  نمی‌شود،بنابراین به هیچ عنوان از الکل برای درمان این بیماری استفاده نشود.

به بیان مهرداد ستاره گزارش‌های موجود در برخی از استان‌ها نشان‌دهنده میزان مرگ و میر ناشی از مصرف الکل صنعتی است که بیشتر این مسمومیت‌ها ناشی از باور غلط مردم در رابطه با بیماری کرونا بوده و سیستم بهداشتی و درمانی را مستاصل کرده که خوشبختانه گرایش به الکل و رفتارهای مشابه در استان زنجان خیلی کمبوده است.

با تمام آن چه که ذکر شد نا گفته پیدا است که مصرف الکل صنعتی در این روز های کرونایی نه تنها موجب پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس نمی شود بلکه گزارش از نقاط مختلف در سطح کشور که مردمان اقدام به مصرف الکل صنعتی به صورت خوراکی کرده اند عواقب جبران ناپذیر و در برخی موارد مرگ را در پی داشته است./ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست