• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۱-۰۶
  • شناسه خبر: 13493

۳۰۸ هزار هکتار از اراضی استان زنجان زیر کشت گندم رفته است

پیام ملّت– رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به این که امسال بیش از ۳۰۸ هزار هکتار از اراضی این استان به کشت گندم اختصاص یافته است گفت: پیش بینی می شود امسال بیش از ۴۳۰ هزار تن گندم در این استان تولید ش ...

پیام ملّت– رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به این که امسال بیش از ۳۰۸ هزار هکتار از اراضی این استان به کشت گندم اختصاص یافته است گفت: پیش بینی می شود امسال بیش از ۴۳۰ هزار تن گندم در این استان تولید شود.

 به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» گندم از جمله محصولات استراتژیک است که در استان زنجان توسط کشاورزان بیش‌تر مورد توجه قرار دارد و قسمت عمده اراضی کشاورزی نیز زیر کشت این محصول است، همین عامل باعث شده تا این استان جزو ۱۰ استان برتر تولیدکننده گندم در کشور باشد.

گندم از جمله محصولاتی است که می‌تواند در بالا بردن توان مالی کشاورزان موثر باشد زیرا این محصول با قیمت‌گذاری دولت به صورت تضمینی خریداری می‌شود و کشاورزان دیگر دغدغه بازاریابی محصول را ندارند، هر چند به نظر می‌رسد قیمت تضمینی اعلام شده نمی‌تواند به طور کامل هزینه تولید را تامین و سود آوری برای کشاورز داشته باشد، زیرا تمام نهاده‌های کشاورزی از جمله سم، کود، نوار تیپ، لوله آبیاری تا چند برابر افزایش قیمت دارند و اگر قیمت تضمینی گندم هم بالاتر نرود موجب ضرر و زیان کشاورزان خواهد شد.

در سال زراعی ۹۷-۹۸ در استان زنجان بیش از ۳۲۰ هزار تن گندم برداشت شد که ۲۸۰ هزار تن به صورت تضمینی و توافقی از کشاورزان خریداری گردید، به عبارتی حدود ۷۶ درصد گندم تولیدی استان تحویل سیلوها شد و بهای صد درصدی گندم خریداری شده معادل ۴ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال به کشاورزان پرداخت شد.

 از سویی دیگر در این استان ۸۴۵ هزار هکتار اراضی وجود دارد که ۴۹۵ هزار هکتار زیرکشت قرار دارد و در این بین گندم بیش‌ترین سطح زیر کشت را دارد و همین امر موجب می‌شود تا سالانه ۳۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان این استان خریداری شود.

اما در سال زراعی ۹۸ بر اساس قیمت‌گذاری دولتی، گندم به قیمت ۱۷۰۰ تومان اعلام شد اما کشاورزان از این قیمت ناراضی بودند و از تحویل گندم تولیدی خود به سیلوها نیز تا حدودی امتناع کردند و ترجیح دادند تا گندم تولیدی را در دامداری‌ها مورد استفاده قرار دهند که صرفه اقتصادی بیش‌تری برای گندم کاران داشت.

بر طبق آخرین اعلام‌ها نیز قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۹۸-۹۹ از طرف دولت از کشاورزان ۲۲۰۰ تومان در کیلوگرم اعلام شده است، که با افزایش ۵۰۰ تومانی قیمت گندم در هر کیلوگرم کشاورزان رغبتی برای بالا بردن سطح زیر کشت محصول نداشتند زیرا با این مقدار افزایش قیمت نیز کشاورزان درآمد چندانی نخواهند داشت، زیرا با افزایش چند برابری قیمت نهاده‌ها، فقط هزینه تولید از کاشت تا برداشت حاصل خواهد شد.

جواد تاراسی در ارتباط با کشت گندم در سال زراعی ۹۸-۹۹ گفت: در تولید بذرهای اصلاح شده غلات که گندم مهمترین آن است، این استان رتبه نخست کشور را دارد و در سال زراعی جاری در سطح ۵۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان که زیر کشت گندم رفته اند، از بذرهای اصلاحی استفاده شده است.

وی با اشاره به این که امسال ۱۸ هزار تن بیشتر از سهم ابلاغی بذر اصلاح شده در استان تولید شده است خاطر نشان کرد: امسال بیش از ۳۰۸ هزار هکتار از اراضی این استان زنجان به کشت گندم اختصاص یافته است و پیش بینی می شود با افزایش بارش ها ۲ برابر نیاز استان، محصول گندم برداشت شود.

 وی افزود: با توجه به بارش های خوب در استان، پیش بینی می شود امسال بیش از ۴۳۰ هزار تن گندم در زنجان تولید شود.

 تاراسی به تمهیدات پیش بینی شده برای مهار آفت ها از جمله سن گندم در استان اشاره کرد و گفت: کارشناسان کشاورزی در استان برای جلوگیری از آفت گندم آموزش ها و خدمات لازم را به کشاورزان ارائه می دهند.  

به گفته وی، بیش از ۴۰ درصد گندم استان در شهرستان خدابنده تولید می شود و گندم تولیدی در استان طی چند سال گذشته کیفیت خوبی داشته است و روزبه روز به کیفیت آن افزوده می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، تصریح کرد: کارشناسان کشاورزی در استان برای جلوگیری از آفت گندم اقدامات آموزشی برای کشاورزان را انجام می دهند.

با تمام آن چه که گفته شد و قیمت گذاری که اغلب کشاورزان از آن ناراضی هستند، در نهایت امید است تا باز هم تجدید نظری در قیمت گذاری به نفع تولید کنندگان انجام گیرد تا همچون سال گذشته این محصول تولیدی صرف خوراک دام نشود و تمام محصول استراتژیک تولیدی در اختیار دولت قرار گیرد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست