• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۱-۰۷
  • شناسه خبر: 13521

خرید شیر خام مازاد توسط تعاون روستایی کاهش ضرر و زیان دامداران را به دنبال دارد

پیام ملّت– استان زنجان ۲۵ درصد تولید شیر خام مازاد دارد که اگر تعاون روستایی نسبت به خرید این شیر از دامداران با قیمت مصوب تنظیم بازار اقدام کند از التهاب در بازار جلوگیری شده و ضرر و زیان دامداران نیز کاهش می یابد ...

پیام ملّت– استان زنجان ۲۵ درصد تولید شیر خام مازاد دارد که اگر تعاون روستایی نسبت به خرید این شیر از دامداران با قیمت مصوب تنظیم بازار اقدام کند از التهاب در بازار جلوگیری شده و ضرر و زیان دامداران نیز کاهش می یابد.

به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملْت» معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از تصویب خرید حمایتی شیرخام مازاد دامداران توسط سازمان تعاون روستایی خبر داده و گفته بود: در صورت وجود شیرخام مازاد در سطح مناطق مختلف کشور، تعاون روستایی نسبت به خرید این شیر از دامداران با قیمت مصوب تنظیم بازار اقدام می‌کند تا از التهاب در بازار جلوگیری شود.

مرتضی رضایی گفت: با توجه به شرایطی که در این ایام برای خرید و مصرف شیر به وجود آمده است، با پیگیری های انجام شده توسط وزارت جهاد کشاورزی و تصویب ستاد تنظیم بازار، از چند روز پیش خرید حمایتی شیرخام مازاد از دامداران توسط سازمان تعاون روستایی تصویب شد.

این مقام مسئول ادامه داد: به همین منظور از معاونین امور دام استان ها و سازمان های جهاد کشاورزی استانی خواسته شده تا دامدارانی که نمی‌توانند شیر تولیدی خود را به کارخانجات لبنی تحویل دهند و با مشکل فروش شیر مازاد شیرخام روبرو هستند را برآورد و از طریق سازمان تعاون روستایی برای جذب شیر پیگیری و اقدام کنند.

جواد تاراسی در ارتباط با وجود شیر مازاد در استان زنجان اظهار داشت: در حال حاضر ۱۲۵ واحد صنعتی گاوداری شیری ‌با ظرفیت ۲۱ هزار و ۷۵۰ راس و ۶۲۲ واحد گاوداری شیری روستایی با ظرفیت ۱۱هزار و ۷۰۰ راس در استان وجود دارد.

به گفته وی از این واحد ها ۱۶۵ هزار تن شیر در سال تولید می شود که بخش عمده آن در داخل استان مصرف و حدود ۲۵ درصد نیز به خارج از استان صادر می گردد که ارزش سرمایه گذاری در این واحدها  بیش از ۴۶۳۸ میلیارد ريال می باشد که برای ۲۰۵۰ نفر نیز اشتغالزایی داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: همچنین سه پروژه بزرگ گاوداری شیری صنعتی جمعاً به ظرفیت ۹ هزار رأس در استان در حال احداث می باشند که با راه اندازی این واحدها ظرفیت تولید شیر استان بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت.

به بیان وی از واحدهای صنعتی گاوداری شیری تعداد ۵۰ واحد فعال و مابقی نیمه فعال و مواردی نیز غیرفعال هستند که افزایش بیش از حد قیمت علوفه و مواد خوراکی و در قبال آن عدم افزایش قیمت شیر از چالش های پیش روی دامداران و تولید کنندگان شیر در این استان بوده است و از سویی دیگر توجه به دامداری های کوچک روستایی، حرکت به سمت دامداری ها و واحدهای دامپروری بزرگ صنعتی جزو برنامه های راهبردی ترسیم شده جهاد کشاورزی در این استان است.

 تاراسی معتقد است: با اجرای طرح ایجاد رونق اقتصادی در واحدهای تولیدی، با تزریق تسهیلات بانکی، شماری از واحدها فعالیت خود را از سر گرفته اند.

اما جلال همتی یکی از دامداران زنجانرودی با اشاره به این که جمع آوری شیر توسط شرکت های تعاون روستایی موجب شده است تا رغبت دامداران به پرورش دام شیرده بیش تر شود عنوان کرد: طی سال های قبل دامداران مجبور بودند تا شیر تولیدی را، خود به بازار های شهر برسانند که این کار علاوه بر عدم بازاریابی مناسب و نبود مشتری دائمی سختی های مسیر را نیز به همراه داشت که خوشبختانه از حدود چند سال پیش با آغاز به کار واحد های جمع آوری کننده شیر در روستا ها مشکلات تا حدودی کاسته شده است.

این دامدار با بیان این که هنوز هم در برخی از روستا ها که تولید شیر مازاد دارند واحد جمع آوری شیر راه اندازی نشده است بیان کرد: بیشتر دامداران در روستاهایی که فاقد واحد جمع آوری شیر هستند اقدام به پروار بندی دام می کنند و رغبتی برای پرورش دام شیرده ندارند که همین عامل موجب می شود تا شاید در سال های پیش رو تولید شیر توسط دامداری های کوچک بسیار محدود شود که در این صورت ممکن است استان حتی در تامین نیاز خود به مشکل بخورد.

مصطفی احمدی نیز دامدار دیگری بود که از بالا بودن قیمت خوراک دام و امور پزشکی دام گله مند بود و گفت: گاها هزینه شیر تولیدی حتی کفاف تامین هزینه خوراک را نمی دهد زیرا علوفه و کنسانتره، سبوس جو که طی سال های قبل با کم ترین قیمت قابل خریداری بود تا به مصرف دام برسد در این روز ها قیمت سر به فلک کشیده ای دارد و دامدار مجبور می شود تا قید دامداری خود را بزند و به شغل های دیگری روی آورد.

وی با بیان این که قیمت مصوب شده شیر که به شعبه های جمع آوری شیر عرضه می گردد کمتر از هزینه تولید است، گفت: بهتر است کارشناسی صورت گیرد تا هزینه تولید شیر با هزینه فروش آن مورد بررسی قرار گیرد و قیمتی مصوب در اختیار دامداران تولید کننده و شعبه های جمع آوری کننده تعاون روستایی قرار گیرد تا دامداران حداقل در صورت در اختیار قرار دادن شیر مازاد تولیدی به واحد های جمع آوری دچار ضرر و زیان نشوند. /ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست